خارجی

بیانیه مشترک قطر و عربستان پس از پایان سفر بن سلمان به دوحه

قطر و عربستان سعودی پس از سفر ولیعهد عربستان به دوحه بیانیه مشترکی صادر کردند و اعلام کردند که لبنان “نمی تواند منبع اقدامات بی ثبات کننده در منطقه باشد”.

رویداد برتر نوشت: عربستان و قطر روز پنجشنبه همزمان با سفر محمد بن سلمان به دوحه بیانیه مشترکی درباره تحولات منطقه از جمله لبنان، سوریه و یمن صادر کردند.

طرف‌های قطری و سعودی در بیانیه‌ای مشترک استدلال کردند که لبنان نمی‌تواند منبع اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه باشد.

در این بیانیه هیچ اشاره ای به اقدامات بی ثبات کننده در عربستان سعودی و تنش در لبنان در لبنان نشده و خاطرنشان کرد که بیروت نباید به کانون بی ثباتی در منطقه تبدیل شود.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت اصلاحات همه جانبه در لبنان برای عبور از بحران و مشکلات کنونی این کشور تاکید شده است.

در رابطه با سوریه، دو طرف بر اهمیت راه حل سیاسی برای بحران سوریه مطابق با بیانیه ژنو (1) و قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید کردند.

در مورد یمن، دو طرف خواستار تلاش های بیشتر برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران یمن از طریق ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرای آن، بر اساس نتایج کنفرانس گفتگوی جامع ملی درباره قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل شدند.

در بیانیه مشترک هیچ اشاره ای به تجاوز هفت ساله عربستان سعودی و ائتلاف آن که همواره در یمن متحمل تلفات بوده است، نشده است.

سفر محمد بن سلمان به قطر اولین سفر از زمان بحران سال 2017 شورای همکاری بین قطر و چهار کشور عربی (مصر، بحرین، امارات و مصر) است.

این بیانیه مشترک در پایان سفر محمد بن سلمان به دوحه در چارچوب سفر منطقه ای وی به دوحه صادر شد.

بن سلمان دیروز در سومین ایستگاه شورای همکاری خلیج فارس پس از عمان و امارات وارد قطر شد و هم اکنون در بحرین به سر می برد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا