خبرهای کلی

جولان هدایا و میوه‌های میلیونی در شب یلدا

امشب جشن شب یلدا است؛ این شب باید با دوره های دلنشین شاهنامه خوانی، قصه گویی، حفظ، خاطره خوانی و آواز همراه می شد، اما اکنون جای خود را به مهمانی های مجلل با لقمه های میلیونی داده است. جشنی که سال به سال غذای آن رنگارنگ تر می شود اما از بار فرهنگی آن کاسته می شود.

هر ساله یک ماه مانده به عید یلدا، سایت های مجازی مملو از آموزش ها و سبد میوه های تزیین شده با انواع دسرها، کیک ها و نوشیدنی های با مضمون انار و هندوانه و قیمت های میلیونی می شود که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. صفحات و آموزش هایی که صرفا تشویق به خوردن و خرید می کنند، اما بویی از اصالت و آیین واقعی یلدا ندارند.

شب یلدا اکنون به تدریج در حال تبدیل شدن به یک تعطیلات مجلل است و بسیاری با خرید لباس های قرمز یا سبز رنگ و گرفتن عکس های شب یلدا در آتلیه ای که دکور شده اند، این شب را در جمع های خانوادگی با انواع غذاهای یلدا ماندگار می کنند. با تغییر شرایط اقتصادی طبقه متوسط، مدت هاست که به جای اینکه یلدا را به شبی شاد و خاطره انگیز تبدیل کند، برای خیلی ها یک روز طوفانی و غم انگیز بوده است.

مریم 37 ساله توضیح می دهد: «من مادر دو فرزند هستم و همسرم کارگر است. ما در یک خانه 45 متری زندگی می کنیم. ما هر سال در خانه یلدا، مادرم یا خواهر و برادرم دور هم جمع می شویم، اما هیچ وقت نتوانستم میزبان خانواده ام در یلدا باشم، زیرا خانه ام کوچک است و شرایط خرید آجیل، میوه و آشپزی را نداریم. برای یک مرد بزرگ تعداد مردم. امسال برای اولین بار خانواده ام از من خواستند که مهمانی بگیرم، اما گفتم وضعیت مالی من مناسب نیست. خانواده‌ام مرا متهم می‌کردند که باهوش و عصبی هستم، اما واقعاً نمی‌توانم یلدا را جشن بگیرم.

یکی دیگر از آیین های زیبای شب یلدا، هدیه تازه دامادها است; خانواده داماد وظیفه دارند در شب یلدا مهمان خانواده جوان روسی خود باشند و به او هدیه شب یلدا بدهند. خانواده عروس نیز سعی می کنند تا حد امکان پذیرای خانواده داماد باشند. در واقع کشیدن «شب چله» یکی از راه های ابراز ارادت و عشق خانواده داماد به داماد است.

در آن شب خانواده داماد برای خرید آجیل، میوه، شیرینی و هدایای شب یلدا به خانه عروس می روند که معمولاً یک تکه طلا برای ایجاد خاطره خوب و دیگر در ذهنشان است، اما این آیین زیبا اغلب برمی گردد. به نفرت و تجمل .. خانواده عروس و داماد گیج شده اند.

سال‌هاست که هم‌زمان با شب یلدا، گل‌فروشان سبد میوه‌های تزئین شده را به قیمت میلیون‌ها به عروس می‌فروشند. یک سبد میوه تزئین شده متوسط ​​حدود 3 میلیون گوجه فرنگی در بازار گل قیمت دارد که نمی توان آن را برای داماد مبتدی خریداری کرد، اما بخشی از هزینه آن نیز می باشد.

مبینا 23 ساله توضیح می دهد: اولین سالی است که ما ازدواج کرده ایم و رسم ما این است که خانواده داماد شب ها میوه و آجیل و لباس زمستانی و طلا بیاورند اما همسرم همین چند روز پیش گفت که ما نداریم. چنین مراسمی و فقط یکی ما با یک جعبه آب نبات به خانه شما می آییم.

شنیدن این گونه روایت ها این واقعیت را یادآوری می کند که شب یلدا کم کم از اصالت و ماهیت خود دور می شود و تبدیل به جشن تکلیف می شود. فلسفه اعیاد و اعیاد ایرانی در واقع نوعی عشق آفرینی در بین اعضای خانواده است و شاید مهمترین هدف آن ایجاد اتحاد و همدلی باشد. دورانی که باید یادآور سپیده دم و روشنایی و روشنایی باشد و آن نور مزین به ادبیات غنی ایران است، اما این امکاناتی که ما ایجاد کرده ایم کجا و کجا…

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا