خبرهای کلی

راهکاری برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

محسن زنگنه – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه اصلی امشب گفت: حدود 100 هزار پروژه نیمه تمام داریم. در بهترین حالت کل بودجه عمرانی 100 میلیارد است و با این بودجه ده سال زمان نیاز داریم که فقط این پروژه ها را اجرا کنیم.
وی افزود: طول پروژه ها افزایش یافته است به طوری که میانگین هر پروژه 15 سال است که جای تاسف دارد.
محسن زنگنه گفت: تنها راه اجرای این پروژه ها استفاده از بودجه های غیردولتی و بخش خصوصی است.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای ملی درباره صندوق پروژه افزود: پس از دریافت سهام آنها برداشته می شود.»
وی افزود: صندوق پروژه ابزاری جدید و فراگیر در سطح جهانی است، اما نامناسب بودن ساختار دولت یکی از عوامل بازدارنده توسعه صندوق پروژه است. بازار سرمایه ما هم چابک نیست که عدم ثبات مالی دولت را باید به آن اضافه کرد. اجاره یکی از این عوامل است و نمی توان آن را به راحتی نادیده گرفت.

تردید در مورد موفقیت “صندوق پروژه” برای پروژه های نیمه تمام
حسین سلاح ورزی – نایب رئیس اتاق ایران نیز در برنامه اصلی امشب گفت: امروز برای تکمیل پروژه ها به اعتبار نیاز داریم. نسخه های قبلی به هر دلیلی پاسخگوی ورود پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی نبودند.
وی افزود: در آخرین اصلاحیه نسخه نمایندگان بورس نیز لحاظ شده است. مشارکت عمومی فقط در مورد پروژه های نیمه تمام نیست، بلکه در مورد پروژه های جدید نیز هست، اما به دلایلی جواب نداد.

وجوه پروژه دریافت نشد

سیدعلی حسینی – مدیرعامل سابق بورس انرژی ایران نیز گفت: سابقه صندوق پروژه به سال 94 برمی گردد و جایگاه آن چرخه ادغام نیروگاه مپنا بود. اگرچه این پروژه موفق بود، اما انتظارات کلی صندوق پروژه را برآورده نکرد.
وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی بوروکراسی و محدودیت های خاص خود را دارند، افزود: به دلایلی از صندوق پروژه استقبال نکردند.
حسینی گفت: صندوق پروژه یکی از راه های رهایی از مشکلات و پروژه های نیمه تمام است.

دکمه بازگشت به بالا