ورزش

چرا پرسپولیس امسال عملکرد پرفرازونشیبی دارد؟

پرسپولیس امسال فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت که فاکتورهای زیادی دارد.

رویداد برتر، به نقل از این روزنامه همشهری وی نوشت: هفته ای که استقلال و سپاهان مقابل حریفان خود بردند، پرسپولیس به طرز باورنکردنی 2-2 مقابل هواداران متوقف شد و دو امتیاز کلیدی دیگر را از دست داد. مقابل تیمی که به تازگی صعود کرده و محمد قاضی، داریوش شجاعیان و روح الله باقری در آن حضور نداشتند. در کل پرسپولیس امسال فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته که فاکتورهای زیادی دارد.

1. شهری بدون حفاظت

یکی از مشکلات بزرگ پرسپولیس بدون شک نوسانات ساختار دفاعی این تیم است. در فصول گذشته قرمزها عمدتاً به دلیل داشتن خط دفاعی قوی قهرمان می شدند، اما امسال شرایط فرق می کند. پرسپولیس در 9 هفته اخیر فقط 3 برد کسب کرده است که در همان تورنمنت ها تا حدودی خوش شانس بود. مدافعانی مثل شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان از تیم جدا شدند، جلال حسینی هم پیر شد و مصدومیت های زیادی را متحمل شد. در این شرایط پرسپولیس با فرشاد فرجی و علی نعمتی پیش می رود اما آنها (به خصوص فرجی) قابل مقایسه با مدافعان سرشناس پرسپولیس فصل های قبل نیستند. علاوه بر این، ساختار تیم میانی در زمین به گونه ای است که موقعیت های گل زیادی برای رقبا وجود دارد. شاید مهاجرت احمد نوراللهی و عدم آمادگی کمال کامیابی نیا در ایجاد این شرایط نقش داشته است. حقیقت این است که اکثر تیم های لیگ برتر ایران کیفیت خوبی ندارند اما پرسپولیس با این ساختار دفاعی در آسیا مشکل خواهد داشت. به یاد داشته باشید، آنها دو گل از تیمی به ثمر رساندند که در 8 بازی قبلی فقط دو گل زده بود. تازه کار در این دیدار یک گل دیگر به ثمر رساند که در کمین اعلام شد.

2. اینجا همه افراطی هستند

پرسپولیس در لیگ بیست و یکم با مشکلات متعددی در وینگر و هافبک مواجه است. بازیکنان حرفه ای زیادی در کنار زمین هستند و هیچکس از میانه میدان نمی تواند بازی کند. ترافیک شدید آنقدر زیاد است که ستاره هایی مانند وحید امیری گاهی در دفاع چپ و یا حتی هافبک راست بازی می کنند. علاوه بر این، آنها در اصل افراطی بودند مانند مهدی ترابی، امید عالیشاه، احسان پهلوان، سیامک نعمتی و …. گاهی اوقات از این بازیکنان به صورت متناوب در میانه زمین استفاده می شود اما طبیعی است که این تغییر پست کیفیت آنها را پایین می آورد. عجیب ترین چیز این است که یحیی گل محمدی هم افراطی بود. از علی شجاعی و مهدی مهدیخان تا رضا دهقانی که خیلی زود مجبور به ترک این تیم شد. به نظر می رسد یکی از دو خرید تاجیک در همین موقعیت باشد. با رفتن احمد نوراللهی وزن بازی از میانه زمین پرسپولیس کم شده اما کادر فنی به این موضوع نمی پردازد.

3. قطره های چند ستاره

پرسپولیس با وجود همه باخت ها و خریدهای بد کادر فنی همچنان یکی از ارزشمندترین تیم های لیگ است. مشکل اما این است که برخی از سرخپوشان کلیدی در این فصل به طرز عجیبی سقوط کرده اند. مهدی ترابی کمتر در لیگ 21 عملکرد خوب و قانع کننده ای از خود نشان داده است. البته او در نیمه اول بعد از گذراندن وقت خوب با هواداران فوتبال بازی کرد اما در اینجا هم مصدوم شد و بین دو نیمه تعویض شد. یکی دیگر از نمونه های شش بعدی آن در تخت جمشید عیسی کبیر است. بازیکنی که در لیگ قهرمانان آسیا به شهرت رسید اما پس از شش ماه محرومیت به جایگاه قبلی خود بازگشت. مخصوصاً در این فصل، عیسی در بسیاری از بازی ها کاملاً «محو» شده است. اینکه چرا برخی از اعضای مهم تیم دچار افت کیفیت شده اند باید توسط کادر فنی پاسخ داده شود.

4. دروازه بان معمولی

دوران حضور حامد لک در پرسپولیس با روندی نزولی همراه بود. او در اوایل حضور مردم فهروار در لیگ قهرمانان آسیا یک ناجی بود. اما بعداً لک به یک دروازه بان عادی تبدیل شد. دروازه بانی که گل بدی به ثمر نرساند اما مهار شدیدی نداشت. با این حال، به تدریج، لکه همچنان به کوچک شدن ادامه می دهد. او در هفته های اخیر اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است که برخی از آنها مشکلاتی مانند انداختن توپ زیر پایش مقابل نفت آبادان را به همراه نداشته و گاهی مانند گل دوم هواداران به پرسپولیس آسیب وارد کرده است. مطمئناً این گل هند بود، اما لک باید با یک نسخه قوی تر توپ را در اختیار می گرفت. معمولاً در خروجی ها خیلی خوب عمل نمی کند. لک ثابت می کند که یک دروازه بان معمولی و متوسط ​​است، نه ستاره ای که اشتباهات دفاعی را مسموم می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا