اقتصادی

جاده خواف استاندارد نیست – رویداد برتر

رویداد برتر/ خراسان رضوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سطح مقطع جاده خواف استاندارد نیست و نیاز به روکش دارد.

ذبیح الله خدائیان امروز با اداره کل نظارت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون امور طبیعی و اراضی اداره کل منابع طبیعی و مدیریت حوزه رودخانه خراسان رضوی جلسه مشترکی برگزار کرد. و سرمایه گذاران و مسئولان محلی شرکت های معدنی و صنعتی کرد: نتیجه این سفر این است که فراموش نکنیم معدن یک نعمت خدادادی است که در اختیار کشورمان است. یکی از معادن مهم کشور، معدن سنگ آهن خواف است که از ابتدای سال جاری تاکنون 17.5 میلیون تن سنگ آهن از آن استخراج شده است.

وی افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی علاوه بر استخراج معدن، کارخانه هایی برای تبدیل محصولات معدنی به کنسانتره و گندله راه اندازی کرده اند. این محصولات از طریق این فرآیند و فرآوری به سایر نقاط کشور ختم می شود و منجر به ارزش افزوده محصولات معدنی می شود.

خدائیان گفت: در زمان مدیریت معادن و از مردم و سرمایه گذاران گلایه هایی از سوی مردم وجود داشته است. یکی از این شکایات این بود که معادن در این منطقه معمولاً مشکلاتی مانند تردد ماشین آلات برای ساکنان منطقه ایجاد می کند. به همین دلیل نیاز به بهبود زیرساخت های منطقه با کمک معدنچیان وجود دارد. به عنوان مثال عرض جاده در این منطقه استاندارد نیست و باید آسفالت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مردم منطقه از گرد و غبار مسیر و تصادفات جاده ای شکایت دارند، گفت: معادنی به نام معادن معدنی در این منطقه وجود دارد. این معادن برای استخراج سنگ آهن تغییراتی در خاک منطقه ایجاد کردند و به دلیل فعالیت معدنچیان تپه هایی ایجاد شد. طبق قانون، معدن کاران موظف هستند پس از حفاری، میدان استخراج را به حالت اولیه بازگردانند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و کشاورزی و دامپروری منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

خدائیان افزود: سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان درصدی از حقوق دولتی که بر عهده آنهاست باید در راستای احیا و بازسازی منطقه گام بردارد تا برای مردم منطقه مشکل ایجاد نشود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نکته بعدی تعیین قیمت عادلانه محصولات معدنی است که در حال حاضر برای سایر سرمایه گذاران صورتحساب می شود. لازم به ذکر است در صورت عدم اطلاع از قیمت واقعی محصولات معدنی، پرداخت حقوق دولتی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در خصوص تعطیلی یک شرکت معدنی در منطقه گفت: معدن امیر سنگان پارسیان معدنی است که امسال به بهره برداری رسیده است و مسئولان مربوطه یعنی دولتمردان و مدیران منطقه معتقدند نیازی به توسعه نیست. مال خودم.”

خدائیان گفت: به هر حال مدیریت معدن در تلاش است معدن را با 15 سال فعالیت تمدید کند اما با توجه به اینکه پروانه بهره برداری آن تمام شده است، دولت باید تصمیم بگیرد که معدن را واگذار کند یا نه. ” اگر معدن به تشخیص دولت واگذار شود، طبیعتاً باید به صورت مزایده باشد که در این صورت بهره بردار قبلی نیز می تواند در مزایده شرکت کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در سال 94 در بازرسی خراسان رضوی از شرکت مذکور به این موضوع برخورد و تخلفی صورت گرفت که منجر به تشکیل پرونده شد. در نهایت این پرونده منجر به صدور حکم قطعی شد که قطعی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا