خبرهای کلی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی دوم بهمن

عارف قزوینی شاعر بزرگ معاصر در سن ۵۲ سالگی در همدان درگذشت.

به گزارش رویداد برتر، در ادامه به دومین رویداد مهم بهمن ماه اشاره می شود موسسه تاریخ معاصر ایران شما در حال خواندن هستید.

وقایع دوم بهمن

سال 1294

با تصمیم هیأت وزیران سلطنت وی از دولت های بروجرد، لرستان و خوزستان جدا شد و تمام نمراتش مسترد شد و دستور مصادره اموالش صادر شد.

سال 1299

سپهدار امروز به کاخ فرح آباد احضار شد و حکم نخست وزیری را دریافت کرد.

سال 1307

آیین نامه یکنواخت به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

دکتر حسین بهرامی (تولد دوباره السلطنه) به عنوان سرپرست اداره آمار و ثبت احوال سراسر کشور منصوب و به وظایف خود پرداخته است.

سال 1310

قرارداد مرزی و قرارداد داوری بین ایران و ترکیه بین توفیق رشدی بیک وزیر امور خارجه ترکیه و محمدعلی فروغی وزیر امور خارجه ایران امضا و مبادله شد.

سال 1312

عارف قزوینی شاعر بزرگ معاصر در سن ۵۲ سالگی در همدان درگذشت و در جوار آرامگاه بوعلی سینا به خاک سپرده شد. عارف علاوه بر جنبه شعری، با فضل و هنر احساس نیز عجین شده بود.

سال 1318

سرتیپ احمد نخجوان سرپرست وزارت دفاع در دیدار با یکی از وابسته های نظامی انگلیس در تهران خواستار دستیابی به 60 بمب افکن جدید و جنگنده بمب افکن درجه یک شد. این کشور همچنین خواستار یک طرح جنگی مشترک با روسیه است.

سال 1321

دکتر محمد سجاد شهردار تهران به عنوان معاون نخست وزیر منصوب شد.

سال 1327

سید محسن صدر (صدرالاشرف) به استانداری خراسان منصوب شد.

مهندس رضوی نماینده مجلس هنگام خروج از مجلس توسط سرهنگ برخوردار مورد حمله شدید و ضرب و شتم قرار گرفت.

سال 1328

اولین بانک خصوصی به نام بانک تجارت ایران با سرمایه 50 میلیون ریال تأسیس شد.

سال 1330

در جریان مبارزات انتخاباتی فسا، افراد مسلح عرب شیبانی و اینانلو مخالفان خود را به گلوله بستند. چند نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

سال 1331

دکتر مصدق از حمایت های مردمی قدردانی کرد و توجه همگان را به حساسیت شرایط و اهمیت مبارزه پیش رو، نالایق وطن پرستان و علاقمندان به استقلال کشور جلب کرد.

سال 1341

صبح امروز اعلامیه ای مبنی بر ممنوعیت رفراندوم توسط آیت الله خمینی در تهران و بسیاری از شهرها دست به دست شد و به محض انتشار این اعلامیه، تظاهرات گسترده ای در سراسر تهران پخش شد. جمعیت هر لحظه بیشتر می‌شد، تقریباً نیمی از تهران تعطیل و تظاهرات گسترده‌ای برپا می‌شد. عده ای به منزل آیت الله خوانساری رفتند و از ایشان خواستند در تظاهرات شرکت کند. او نیز آن را پذیرفت و همراه با دانشمندان دیگر در مقابل جمعیت راهپیمایی کرد. آیت الله بهبهانی در خیابان بوذرجمهری از آنها استقبال کرد و آنها را به خانه برد. در اوج اعتراضات، فیلسوف حاج شیخ محمدتقی بر منبر نشست و بسیار تند علیه حکومت صحبت کرد. پس از سخنرانی فلسفی، خوانساری و بهبهانی بیانیه مشترکی درباره تحریم رفراندوم صادر کردند که آقای فلسفی آن را با صدای بلند خواند و بعد از ظهر در مسجد سید عزیزالله تجمع کردند. همزمان پلیس برای محافظت از معترضان وارد محل شد و درگیری شدیدی بین مردم و پلیس در گرفت. از دانشگاه تا بازار میدان جنگ بود، مردم حمله کردند و از دست پلیس فرار کردند. نیروی انتظامی تمام توان خود را به کار گرفت تا با آتش از تجمع مردم در بعدازظهر در مسجد سید عزیزالله جلوگیری کند و اشعار فاخر را از خانه هایشان بیرون ندهد.

سال 1342

روابط سیاسی بین ایران و فیلیپین برقرار شد و دو طرف سفیران خود را مبادله کردند.

سال 1343

شش جراح آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی برای معالجه منصور به تهران دعوت شدند.

سال 1347

در جنوب سیل آمد، راه آهن تعطیل شد.

سال 1348

ایران به شدت علیه عراق اعتراض کرد.

سفیر عراق در ایران و چهار دیپلمات عراقی از ایران اخراج شدند.

سال 1353

آمریکا بار دیگر تهدید به اشغال چاه های نفت با اعضای اوپک کرده است.

بانک مرکزی نرخ سود بانکی را کاهش داد.

سال 1356

آیت الله خمینی به مناسبت وقایع 10 دی ماه در قم پیامی فرستاد. در این پیام آمده است: جنایات محرم در 29 دی ماه امسال نقطه عطفی در گناهان ملکوتی است. خداوند قربانیان 15 خرداد و 19 دی امسال را بیامرزد. چه ماه غم انگیزی برای محرم و چه ماه سازنده و چشمگیری. «ماه نهضت بزرگ محرم سید شهیدان و سرور اولیای خدا که با قیام بر طاغوت به بشریت آموخت تا او را بسازد و شکست دهد».

سال 1357

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حدود 4000 افسر نیروی هوایی در یک کارخانه تعمیر بالگرد ایرانی دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار اخراج مستشاران آمریکایی از این کشور شدند.

ژنرال جم آینده ایران را تاریک و خونین خواند.

خرید تسلیحات از انگلیس متوقف شده است.

صادق قطب زاده در مصاحبه ای در پاریس گفت: «سینماها باید باز باشند و روزنامه ها باید آنچه را که می خواهند بنویسند. همه احزاب حتی مارکسیست ها می توانند تبلیغ کنند.

دولت اعلام کرده است که وزارتخانه ها از اقلام کثیف و فاسد پاک می شوند.

سپهبد مهدی رحیمی، والی نظامی در سمت فرماندهی پولیس ابقا شد. سرلشکر جعفری فرمانده نیروی انتظامی بازنشسته شد.

شاه و فرح مصر را ترک کردند و به مراکش پرواز کردند.

رمزی کلارک، دادستان کل سابق آمریکا با امام من در پاریس دیدار کرد. او گفت هیچ راهی برای حل بحران ایران بدون دخالت آیت‌الله خمینی وجود ندارد.

امام در مصاحبه با مطبوعات ایران فرمودند: اقلیت های دینی در اسلام مورد احترام هستند و مانند سایر ملت در آنجا زندگی می کنند و مشکلی برای آنها وجود نخواهد داشت.

اعتراضات در تهران و شهرهای دیگر شدت گرفت و در نهایت خونین شد.

سید جلال الدین تهرانی، رئیس شورای شاهنشاهی پس از استعفا با امام دیدار کرد و شورای سلطنت را غیرقانونی اعلام کرد.

امام خمینی در مصاحبه ای فرمودند: ما وارث کشور ویران هستیم. شاه باید به ایران بازگردانده شود و اموالش برگردد. تعمیر آسیب 20 سال طول می کشد.

سرلشکر قره باغی در مصاحبه ای گفت: در ارتش کودتا نمی شود. دستور توقف رله صادر شد.

برای استقبال از امام خمینی(ره) سیل جمعیت شهرها و روستاها به سمت تهران هجوم آوردند.

یک گروه 15 نفره از دانشجویان ایرانی ساختمان سرکنسولگری ایران در بمبئی هندوستان را اشغال کردند و چهار نفر را گروگان گرفتند. ابتدا عکس های شاه و فرح گرفته شد و به جای آن عکس های امام خمینی قرار گرفت و تابلویی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورودی نصب شد.

– امروز اعلام شد که خبر ورود امام خمینی (ره) به وطن به صورت زنده از صدا و سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا