خبرهای کلی

نمی‌توانیم تضمین‌های محکم به ایران بدهیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به Pod Save the World گفت: خروج از برجام یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی ایالات متحده بود.

او گفت: «اما نمی‌توانیم تضمین‌های قوی برای ایران ارائه کنیم.

بلینکنت مجری برنامه در وب سایت وزارت امور خارجه پرسید: «ابتدا با یک موضوع فوری درباره ایران شروع می کنم. می دانم که شما مذاکرات وین در اتریش را از نزدیک دنبال می کنید. در آنجا دیپلمات ها تلاش می کنند راهی برای احیای توافق هسته ای ایران بیابند. این یک توافق مهم است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، ایران از آمریکا تضمین می‌خواهد که آمریکا به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج نخواهد شد و تحریم‌ها را مانند رئیس‌جمهور ترامپ در سال ۲۰۱۸ بازنمی‌گرداند. اما برای تبدیل این توافق به یک معاهده در آینده نیاز به دو سوم سنا است که همه ما می دانیم که یک چالش است. سوال من این است که با توجه به پیشینه تاریخی، آیا ایده های خلاقانه دریافت شده از رئیس جمهور بایدن می توانند فورا به نگرانی های ما در مورد ایران پاسخ دهند؟

گفت: بیا کمی به عقب برگردیم. شما بهتر از من در زمان حضورم در دولت می دانید که تصمیم خروج از توافق هسته ای یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر ایالات متحده بود. به دلیل این توافق، برنامه هسته ای ایران محدود شده است. ما در مورد ضوابط نظارت و کنترل گسترده ای که وضع شده بود بسیار مطمئن بودیم. حتی دولت قبلی ایالات متحده نیز اعلام کرده بود که ایران در اجرای تعهدات خود به خوبی عمل می کند.

وزارت امور خارجه گفت: «حق با شماست. یکی از مواردی که ایران درخواست کرده این است که تضمین کند که دیگر از توافق خارج نخواهیم شد. شما هم درست می گویید که ما نمی توانیم این تضمین های قوی را در سیستم خود ارائه دهیم. پرزیدنت بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده قطعاً می تواند بگوید تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد چه خواهد کرد و چه نخواهد کرد، اما نمی تواند روسای جمهور آینده را تضمین کند. این یکی از مواردی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا