سلامت و دانش

یک ویروس معمولی عامل ابتلا به بیماری ام اس

بر اساس یک مطالعه جدید، یک ویروس رایج می تواند باعث ام اس شود.

به گزارش رویداد برتر ام اس یک بیماری خودایمنی است که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد و می تواند پس از عفونت با ویروس اپشتین بار (EBV) رخ دهد.

این ویروس معمولاً باعث عفونت های بدون علامت یا بسیار خفیف در کودکان می شود، اما اپشتین بار می تواند باعث مونونوکلئوز عفونی در نوجوانان و بزرگسالان شود. اگرچه Epstein-Barr یک ویروس رایج است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یک عامل خطر برای MS است.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ام اس نسبت به سایر افراد سطوح بالاتری از آنتی بادی های اختصاصی ویروس اپشتین بار دارند.

با توجه به اینکه اکثر افراد هر از چند گاهی به ویروس اپشتین بار مبتلا می شوند، اثبات اینکه این عفونت ها ممکن است علت ام اس باشند، مشکل است.

مطالعه جدیدی که دیروز (پنجشنبه) در مجله Science منتشر شد، شواهدی برای این ایده ارائه می دهد. محققان داده های حدود 10 میلیون پرسنل نظامی ایالات متحده را طی دو دهه جمع آوری کردند و دریافتند که خطر ابتلا به ام اس به دلیل عفونت ویروس اپشتین بار 32 برابر افزایش یافته است.

همچنین مشخص شد که چنین ارتباطی بین بیماری های خودایمنی و سایر عفونت های ویروسی وجود ندارد و هیچ عامل خطر دیگری منجر به چنین افزایش خطری نشده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا