خبرهای کلی

استقلال و پرسپولیس وارد فرابورس شدند

به گزارش فرابورس ایران، بعدازظهر یکشنبه یکم اسفندماه با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل فرابورس ایران جلسه بررسی وضعیت ورود به بازار سرمایه شرکت های استقلال و پرسپولیس برگزار شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی: صورت های مالی استقلال و پرسپولیس شفاف می شود

در ابتدای این جلسه حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، معاون اقتصادی وزیر دارایی، گفت: روند خصوصی سازی دو باشگاه پس از حذف این دو باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا سرعت گرفته است و امیدواریم بتوانیم جایگاه واقعی در این دو باشگاه کسب کنیم. به زودی این اتفاق نمی افتد مگر اینکه بخش واقعی اقتصاد کشور خصوصی شود.

وی با اشاره به اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دارای ضمانت تقاضا هستند که شاید در دنیا یکسان نباشد، گفت: افشای صورت های مالی و بندهای حسابرسی این الزام را برای شفافیت در سال های گذشته ایجاد می کند.

نام تجاری؛ مهم ترین گنج زاغی ها

قربان زاده با اشاره به راه حل ساده و سریع بسیاری از مشکلات این باشگاه ها، گفت: این سوال نشان داده است که تا به امروز هیچکس مشکلات این دو باشگاه را جدی نگرفته است. نمونه آن مالیات ضروری باشگاه هاست که قبلاً چنین نبوده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی مدیریت درد مشکلات ورود این باشگاه ها به بازار سرمایه را شفافیت و انضباط مالی خواند و گفت: این باشگاه ها دیروز در بورس ثبت شدند و به زودی در بورس عرضه می شوند. بازار فرابورس.”

وی ادامه داد: ارزش واقعی این دو باشگاه برند آنهاست و دارایی اصلی آنها دارایی های نامشهودی است که بر اساس آن ها شکل گرفته اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی سازی پس از عرضه اولیه متولی تغییر حساب ها و نظارت بر قیمت سهام است، گفت: آینده اجباری است.

سرخابی ها کارآمد و بارور هستند

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به چالش های واگذاری استقلال و پرسپولیس و ادعای فرار از وضعیت این باشگاه ها گفت: واقعیت این است که به سرعت از سوء مدیریت قبلی فرار می کنیم. سال‌ها.» ما از پنهان‌کاری و عدم شفافیت این باشگاه‌ها فرار می‌کنیم.

وی ادامه داد: به من فشار آوردند که صورت های مالی استقلال و پرسپولیس را منتشر نکنم. انتشار صورت های مالی اولین دلیل بر مسلمان بودن ماست. الان دیگه راه برگشتی نیست باشگاه ها دیگر نیازی به مولد و کارآمدی ندارند. این بازار دیگر از هیئت مدیره برای بستن قرارداد چند میلیون یورویی با دروازه بان برای نیمکت نشینی و هدر دادن پول نمی گذارد.

مدیرعامل استقلال: آغاز فوتبال ناب

در ادامه جلسه مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاه استقلال با تاکید بر اینکه این اتفاق بزرگ باعث شفافیت و راه اندازی یک فوتبال پاک می شود، گفت: استقلال یک سرمایه ملی است و حفظ این سرمایه ملی مهم است. استقلال به عنوان یک بنگاه اقتصادی در اقتصاد کشور فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه باشگاه استقلال به واقعیت تبدیل شده است، افزود: استقلال با بیش از 35 میلیون هوادار ثروتمندترین بنگاه اقتصادی کشور خواهد بود و سهامداران این باشگاه شرکای خوبی خواهند بود.

سردار آجرلو با اشاره به اینکه ورود باشگاه های ورزشی به بازار سرمایه نقطه عطفی در اقتصاد این صنعت است، گفت: کافی است هواداران استقلال به شرکای اقتصادی خود اعتماد کنند. این دو باشگاه در آینده ای نزدیک اقتصاد کشور را مات و مبهوت خواهند کرد، مشروط بر اینکه سازمان خصوصی سازی و فرابورس در کنار ما باشند و همکاران و حامیان ما به ما اعتماد کنند.

مدیرعامل پرسپولیس: سهم پرسپولیس و استقلال از بازار سرمایه قابل استقبال است

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در این نشست صحبت کرد و گفت: پرسپولیس دارایی های زیادی دارد و ده ها میلیون هوادار دارد که هنوز نتوانسته اند به ظرفیت خود برسند و بازار سرمایه استقبال می کند.

ارزیابی استقلال: ارزیابی بر اساس NAV

در ادامه جلسه جمشیدی فر کارشناس ارزشیابی باشگاه استقلال به تشریح روند ارزش گذاری این باشگاه پرداخت.

ارسال شده توسط: شماره فعلی عددی است که توسط هیات واگذاری و ارزش گذاری سهام برای ارائه به سازمان خصوصی سازی تایید شده است. جمشیدی فر در خصوص ارزش گذاری قیمت باشگاه استقلال گفت که به دلیل زیان، نتوانستیم آن را بر اساس معیار سودآوری ارزش گذاری کنیم، روش بر اساس NAV بوده است.

جمحیدی فر افزود: برند استقلال یک میلیارد و 780 میلیون تومان و املاک یک میلیارد و 400 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

این کارشناس ارزشیابی با تاکید بر اینکه ارزش گذاری برند بر اساس اصول استانداردهای بین المللی انجام شده و ارقام با بررسی و تایید نهایی شده است، گفت: نرخ رشد پیش بینی شده 30 درصد، نرخ تنزیل 25 درصد، درآمدها و درآمدهای آتی برآورد شده است. با چهار سناریو و در فوتبال سناریوی رایج دیگر این است که قیمت یک برند ده برابر قیمت اسپانسر است که در رتبه بندی ها نیز لحاظ شده است.

کل سهام استقلال 388 تومان ارزش گذاری شد

جمشیدی فر ادامه داد: تا سال 1401 مبلغی معادل 260 میلیارد تومان برآورد شده بود و در بررسی ها نیز ذخایر لازم برای بدهی حدود 272 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. کل تعدیل بدهی بر اساس ارزش دفتری 170 میلیارد تومان و حدود 445 میلیارد تومان ارزش دفتری بدهی استقلال است که در نهایت ارزش این مجموعه حدود 2 میلیارد و 790 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 388 تومان تعیین شد.

ارزش تخت جمشید: 3210 میلیارد تومان قیمت پایه سهام پرسپولیس

رنجبر از ارزش آفرینان پرسپولیس نیز در ادامه جلسه اعلام کرد که ارزیابی طبق ضوابط اجرایی بر اساس روش قیمت گذاری شرکت ها و استفاده از تخصص کارشناسان پزشکی قانونی بوده است.

وی در خصوص ارزش باشگاه پرسپولیس نیز گفت: این شرکت دارایی 3200 میلیارد تومانی و روزانه 330 میلیارد تومان بدهی دارد. بر این اساس قیمت پایه سهم 3210 میلیارد تومان است.

این مقام مسئول افزود: برند پرسپولیس یک هزار و 844 میلیارد تومان و دارایی مشهود آن یک هزار و 100 میلیارد تومان است.

مدیرعامل فرابورس: دو تعهد یک سازمان فهرست شده از Magpies

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس نیز در این نشست گفت: خواهان شفافیت بین دو باشگاه هستیم تا سنگ بنای تامین سهام استقلال و پرسپولیس باشد. در بازار اولیه هیچ الزام قانونی وجود ندارد اما ما از شفافیت این دو باشگاه حمایت می کنیم و بر همین اساس توصیه نامه ای تهیه و به باشگاه ها ابلاغ کرده ایم. در این بین سازمان بورس تعهداتی را متقبل شده است که یکی اجرای حاکمیت شرکتی و دیگری پذیرش بدهی های ناشی از آن است که میزان آن قبل از عرضه مشخص است.

وی گفت: تنها بازاری که این دو باشگاه می توانند وارد شوند بازار اولیه است. طبق قانون احکام دائمی توسعه کشور، کلیه شرکت هایی که به سهامی عام تبدیل شده اند باید به عنوان شرکت بورسی به ثبت برسند. اکنون سوال این است که چه کسی افزایش سرمایه را انجام خواهد داد و بقیه مراحل مشخص است.

فدایی به نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه در خصوص خصوصی‌سازی این دو باشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به نگرانی فعالان بازار سرمایه در جلسات، تمامی سناریوهای اغراق‌آمیز را حتی در مورد ریزش بسیار بزرگ بورس ایجاد و بررسی کرده‌ایم. و افزایش قیمت بالا قیمت سهام بررسی‌ها به طور پیوسته در حال کاهش است. همچنین از هیئت عالی نقل و انتقالات خواسته شده است تا منابعی را برای مدیریت قیمت سهام تحت هر شرایطی، مانند هزینه‌های بیش از حد یا کاهش ارزش اختصاص دهد.

دکمه بازگشت به بالا