اقتصادی

ایران عقب ماندگی خود از قطر را جبران کرد/تولید صیانتی؛ مهمترین موضوع مذاکره

رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال در قالب سفری دو روزه به دوحه قطر برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی و حضور در ششمین اجلاس سران به دوحه قطر سفر کرد. مجمع عمومی کشورهای صادرکننده گاز (GECIF)؛ سفری که می تواند گام های مثبتی در حوزه انرژی بردارد.

به گزارش رویداد برتر، ایران و قطر دارای میدان گازی مشترک با ایران، پارس جنوبی و قطر گنبد شمالی هستند. تا سال 2017، ایران همیشه گاز کمتری نسبت به شریک پارس جنوبی خود تولید کرده است، اما با تمرکز سرمایه و نیروی کار در بخش‌های کلیدی پارس جنوبی، در نهایت برنده این ماراتن نفس‌گیر شده است. ایران اکنون تمام شده است 700 میلیون متر مکعب از این میدان مشترک روزانه گاز تولید می کند در حالی که قطر قطر کمتر از 600 میلیون متر مکعب در روز است.

افزایش تولید گاز ایران که البته با بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی افزایش خواهد یافت، مهاجرت گاز به قطر را معکوس کرده است. ایران با تولید بی سابقه 700 میلیون مترمکعب گاز در روز، با تولید حدود 280 میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک در سال 1392، توانسته در این مدت تولید از پارس جنوبی را حدود 2.5 برابر افزایش دهد.

یکی دیگر از جنبه های مهمی که باعث می شود ایران از تولید گاز قطر پیشی بگیرد این است که نقشه میدان مشترک پارس جنوبی نشان می دهد که این منطقه تنها حدود یک سوم در آب های ایران و دو سوم قلمرو آن در آب های قطر است. آن را گرفتند. در واقع ایران علیرغم اینکه فضای کمتری برای توسعه چاه، حفاری و نصب سکو دارد، توانسته تولید روزانه خود را از رقیب و همسایه خود افزایش دهد.

ایران در پارس جنوبی چقدر پیش رفته است؟

تاریخچه پارس جنوبی در سالهای اخیر این امر نشان می دهد فاز 12 پارس جنوبی در آخرین روزهای سال 1393، فازهای 15 و 16 دی ماه 1394 به بهره برداری رسید. برداشت گاز از سکوی فاز 18 پارس جنوبی در خرداد 1394 آغاز شد و با راه اندازی سکوی 17A در آبان ماه 1394، برداشت گاز فاز 17 با ظرفیت 10 میلیون متر مکعب در روز نیز آغاز شد. اسفندماه همان سال برداشت گاز از فاز 19 با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب در روز آغاز شد.

در تیرماه 1395 سکوی 19C با ظرفیت برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز به بهره برداری رسید و در آبان ماه همان سال سکوی 8B متر مکعبی 18B پارس جنوبی رکورد جدیدی را به ثبت رساند. برای عملیات اتصال و راه اندازی سکوی 17B 500 میلیون فوت مکعبی در مارس 2017 با رکوردی جدید به بهره برداری رسید. در سال 1395 برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز از سکوی فاز 21 پارس جنوبی آغاز شد.

همزمان با سالگرد ملی شدن صنعت نفت، افتتاح چاه های سکوی فاز 20، راه اندازی و ارسال گاز اسید غنی استخراج شده به پالایشگاه، کلید تولید گاز فاز 20 پارس جنوبی خواهد بود. همچنین در فروردین 1396، فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی به بهره برداری رسید و رویای تولید گاز روزانه برابر با قطر 150 میلیون مترمکعب توسعه یافت. از بزرگترین میدان گازی مشترک جهان

همچنین طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در تیرماه 1396 در قالب یک قرارداد نمونه نفتی جدید توسط شرکت نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CIP) به امضا رسید. استخراج و در نتیجه استخراج گاز اسیدی با اولین سکوی پروژه توسعه فاز 14 پارس جنوبی آغاز شد. آبان ماه 1397 همزمان با از رده خارج شدن سکوی ماهواره ای 14C در خلیج فارس، گاز اسیدی از محل ذخیره سازی سکوی گازی فاز 14 دوم خارج شد.

اولین سکوی پروژه توسعه فاز 2-2 فاز 2 پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه گاز دریایی 14.2 میلیون متر مکعب در سال 1397 به بهره برداری رسید و در 26 اسفند ماه همان سال پالایشگاه پارس جنوبی در تاریخ 13 و 13 به بهره برداری رسید. 22-24. فاز. 11 میلیارد دلار افتتاح شد. در سال 1398 سکوهای 13A و 13C و پارس جنوبی 22-24. دو سکوی باقی مانده از فاز نصب شد.

برداشت گاز در سال 1398 از عرشه 14B آغاز شد، آخرین سکوی فراساحلی فاز 14 پارس جنوبی از یارد صدرا بارگیری شد و سومین سکوی این پروژه به بهره برداری رسید. در فوریه همان سال سکوی ماهواره ای 14D نیز بر روی گوشته نصب شد و اندکی بعد سازه های اضافی نصب شد. در 29 اسفند 1398 آخرین سکوی پروژه توسعه فاز 14 پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

10 اردیبهشت 1397 طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با آغاز بارگیری جلیقه چاه در قطعه 11B قطعه رسما آغاز شد و جذابیت توسعه این قطعه شکسته شد. در تاریخ 1 خرداد 1399 این ژاکت در موقعیت مخزن بلوک B نصب شد. آغاز شده. علاوه بر این، مخازن ذخیره سازی متمرکز پارس جنوبی به طور رسمی در نوامبر 2016 راه اندازی شد. آغاز عملیات استخراج گاز غنی از سکوی سوم فاز 13، تکمیل دو مخزن ذخیره میعانات گازی در پالایشگاه فاز 14 و تکمیل عملیات پیشرانش واحد بخار پالایشگاه، نصب دومین توپ شناور و صادرات میعانات گازی به پالایشگاه های سایت. . راه اندازی دو مخزن گاز مایع 2 24 راه اندازی خط صادرات گاز طبیعی مایع (LPG) پارس جنوبی و فاز 19 پالایشگاه پارس جنوبی از دیگر رویدادهای میدان مشترک پارس جنوبی در سال 1399 است.

بر اساس اقدامات انجام شده در هشت سال گذشته، تولید گاز در میدان مشترک پارسی جنوبی ایران از 282 میلیون مترمکعب در روز به بیش از 700 میلیون مترمکعب رسیده است که 2.5 برابر تولید گاز ایران افزایش یافته است. رشته. از سوی دیگر، با توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی، علاوه بر تامین 75 درصد گاز کشور از این میدان، توسعه صنعت پتروشیمی در کشور نیز آغاز شده است. جایگاه ایران در بین تولیدکنندگان گاز جهان نیز بهبود یافته و سبد صادراتی کشور به دلیل تغییر از سوخت مایع به گاز متنوع‌تر شده است.

خودکفایی تولید بنزین با پایه بنزین از پارس جنوبی با استفاده از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر نتایج توسعه میدان مشترک گازی است. میدان پارس جنوبی در خلیج فارس و در مرز ایران و قطر بزرگترین میدان گازی جهان است. این میدان مجموعاً 39 تریلیون متر مکعب گاز و 56 میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. از این میزان، سهم ایران از بخش گاز 14 تریلیون متر مکعب و میعانات گازی 18 میلیارد بشکه برآورد شده است که 8 درصد کل گاز جهان را تشکیل می دهد.

نتیجه سفر رئیس جمهور در مورد گاز چه خواهد بود؟

این میدان گازی مشترک و حضور در مجمع عمومی کشورهای صادرکننده گاز، ایران و قطر را به یکدیگر نزدیک کرده است. مجمع عمومی کشورهای صادرکننده گاز (GECIF) کار خود را در اردیبهشت 1380 در تهران آغاز کرد. از زمان آغاز به کار، 23 نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح رهبری برگزار شده است و ششمین اجلاس سران مجمع عمومی قرار است 23 مارس (سه شنبه) در دوحه برگزار شود.

اعضای مجمع عمومی کشورهای صادرکننده گاز 44 درصد از تولید گاز جهان، 60 درصد از ذخایر گاز جهان، 64 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع (الاینجی) را تشکیل می دهند. الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا 21 عضو اصلی GECIF، هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی به عنوان یک عضو. کشورهای صادرکننده گاز مشارکت دارند.

بر اساس گزارش ها، ایران و قطر در اجلاس صادرات گاز، همکاری های دوجانبه در زمینه تبادل گاز، مواضع مشترک در بازار جهانی و تشکیل یک گروه مطالعاتی مشترک در پارس جنوبی را بررسی خواهند کرد. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران، این موضوع را موضوعی مهم و قابل توجه دانست.

وی در خصوص اهمیت این سفر به رویداد برتر گفت: از دستور کار وزارت نفت و شرکت نفت به رئیس جمهور اطلاعی ندارم اما به نظرم با توجه به اینکه تولید پارس جنوبی در ایران و قطر نزدیک به که هر دو طرف تولید ایمن را تضمین کنند، به این معنی که تشکیل کمیته مشترک و تولید حفاظت از طبیعت گام مثبتی در آینده است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که اکنون هر دو طرف به یک اندازه گاز تولید می کنند اما بی خطر نیست و در صورت رسیدن به تعهد نامه و ورود کمیته کارشناسی و بررسی روند تولید از منظر مطمئن. به نفع هر دو طرف خواهد بود و شرایط فعلی زمان مناسبی برای انجام این کار است. قطر زمانی تفاهم بسیار خوبی داشت و در این شرایط نمی توانستیم مذاکره کنیم، اما اکنون شرایط تغییر کرده و فرصت خوبی است.

او گفت: «نمی‌دانم در دستور کار است یا نه، اما این بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. در شرایط فعلی می توان این کار را انجام داد.

به گفته وی، طرف قطری نیز با این موضوع موافق است، زیرا هر دو طرف به یک اندازه گاز استخراج می کنند و قطر فقط در حال مذاکره LNG است و قطعا با این موضوع موافق است.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس سران مجمع عمومی کشورهای صادرکننده گاز گفت: در این زمینه مشترک است، ممکن است در صورت موافقت کاتارها و اعلام رئیس جمهور ایران، مذاکرات آغاز شود. که اکنون می توان کار را به صورت حرفه ای انجام داد.

العراق گفت: پس از حصول توافق، کمیته های مشترک کارشناسان تشکیل می شود، تولید و برداشت آغاز می شود و این می تواند برای هر دو طرف مثبت باشد.

به نظر می رسد این سفر می تواند توشه های خوبی از نظر انرژی برای ایران به همراه داشته باشد. چرا که قطر نیز خواهان گسترش همکاری با ایران است و بدون شک بسیاری از کشورها می توانند از تشکیل کارگروه مشترک برای مطالعه مخزن پارس جنوبی بین ایران و قطر بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا