خبرهای کلی

تا کی باید دوز یادآور بزنیم؟

اگرچه تجویز دوز تقویت کننده واکسن کرونری ممکن است محافظت قوی تری در برابر ایمیکرون ایجاد کند، محققان معتقدند که این واکسن را نمی توان برای همیشه تزریق کرد.

رویداد برتر به نقل از این روزنامه جام جم وی نوشت: چند ماه پیش، تحقیقاتی در کشورهای مختلف در سراسر جهان انجام شد که نشان داد تزریق دوز سوم واکسن کووید-19 می تواند ایمنی قوی تری در برابر ویروس SARS-Cov-2 ایجاد کند. این مشکل با شناسایی نسخه جدید کرونا به نام اومیکرون تشدید شده است و بسیاری از کشورها از جمله ایران برای مقابله و جلوگیری از موج شیوع اومیکرون دوز سوم یا دوز تقویت کننده واکسن را به شهروندان خود پیشنهاد داده اند. در برخی از کشورها، دوز چهارم کووید-19 هنوز به گروه های حساس ارائه می شود. با این حال، برخی از محققان معتقدند که تزریق دوزهای تقویت کننده مکرر و بدون وقفه ممکن است مکانیسم خوبی برای مبارزه با ویروس نباشد. برخی می گویند طراحی این واکسن ها از ابتدا برای این فرم استفاده نشده است، بنابراین تزریق مکرر واکسن های اولیه ممکن است تاثیر قابل توجهی نداشته باشد. با در نظر گرفتن همه این موارد و در آستانه موجی از نسخه های به ظاهر خستگی ناپذیر ویروس SARS-Cov-2، ادامه روند واکسیناسیون کووید-19 چگونه باید دنبال شود؟

دنی آلتمن، ایمونولوژیست در امپریال کالج لندن می گوید: «ما در قلمروی کاملاً ناشناخته ایمونولوژی قرار داریم. ما به طور اتفاقی با برنامه ای مواجه شدیم که شامل یادآوری دوز مجدد واکسن به عنوان یک اقدام اضطراری است، اما به نظر می رسد این روش واقعاً خوب کار نمی کند.

ران بالیزر، متخصص بهداشت عمومی، می‌گوید حدود یک ماه پیش، برخی از کشورها شروع به ارائه دوز چهارم به افراد مسن، نقص ایمنی و کارکنان پزشکی کردند. به امید محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر موج آلودگی با نوع omicron. داده های اولیه یک تیم تحقیقاتی در هفته گذشته نشان داد که دوز چهارم خطر ابتلا به عفونت ها و بیماری های جدی را کاهش می دهد.

با این حال، بحث داغی بین محققان گروه‌های تحقیقاتی مختلف در مورد اینکه آیا دوز سوم برای ایجاد ایمنی پایدار در برابر omicron و سایر گونه‌های احتمالی جدید ویروس در اکثر افراد کافی است یا اینکه آیا دوز چهارم یا حتی دوز تقویت‌کننده کافی است، بحث داغی وجود دارد. در فواصل منظم مورد نیاز است، علیه آنفولانزا واکسینه خواهد شد.

برخی از محققان می گویند که پاسخ این سوال به تأثیر آن بستگی دارد: آیا هدف از تزریق تقویت کننده جلوگیری از عفونت و کاهش سرعت انتشار ویروس است یا کاهش شدت بیماری و جلوگیری از بستری شدن افراد در بیمارستان. . برخی به شواهدی اشاره می‌کنند که مصرف بیش از حد ممکن است به اندازه کافی پاسخ ایمنی را برای شناسایی انواع جدید ویروس تقویت کند، اما اکثر محققان موافق هستند که واکسن‌های جدید برای ارائه حفاظت گسترده‌تر در برابر انواع آینده مورد نیاز است.

تقویت کننده های محدود کننده

به گفته آلخاندرو بالااز، ایمونولوژیست در موسسه راگون در کمبریج، ماساچوست، Omicron افکار مردم را در مورد افزایش عملکرد تغییر داده است. این به این دلیل است که افرادی که قبلاً به طور کامل علیه این نوع واکسینه شده در نظر گرفته می شدند، اکنون “پاسخ آنتی بادی کافی برای جلوگیری از عفونت ندارند.”

با گسترش emicron، یادآورها برای افزایش سطح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده، کاهش شدت بیماری و افزایش فشار بر بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، اما مشکل اینجاست که یادآوری‌ها برای مدت طولانی از عفونت‌ها جلوگیری نمی‌کنند.

بین ژوئن و دسامبر 1400، زمانی که واریانت دلتا رایج ترین نوع بود، داده های جمع آوری شده توسط یک گروه تحقیقاتی نشان می دهد که ایمنی در عرض چند ماه پس از تزریق سومین دوز واکسن کاهش می یابد و سطح ایمنی باقی مانده در بدن کاهش می یابد. . مشابه سرکوب سیستم ایمنی پس از تزریق. این دو دوز هستند. البته این نتایج بررسی نشده است.

داده‌های واقعی جمع‌آوری‌شده از بریتانیا در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ایمنی تقویت‌کننده‌ها در برابر میکرون می‌تواند حتی سریع‌تر از دلتا کاهش یابد. مطالعه آزمایشگاهی دیگری که قبلاً منتشر شده و هنوز بررسی نشده است، نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تحریک شده با دوز سوم می‌تواند محافظت در برابر عفونت‌های آمیکرون را تا چهار ماه حفظ کند.

کانتا سابارائو، ویروس شناس در موسسه پیتر دوهرتی برای عفونت و ایمنی در ملبورن، استرالیا، می گوید: “این امکان پذیر و غیر منطقی نیست.”

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که در 21 ژانویه منتشر شد، گفت: «استراتژی واکسیناسیون مبتنی بر واکسیناسیون تقویت‌کننده مکرر ترکیب اصلی واکسن بعید است که مناسب یا پایدار باشد».

مایلز داونپورت، ایمونولوژیست کامپیوتری در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، استرالیا، می‌گوید که اثربخشی تزریق مجدد واکسن‌های موجود احتمالاً محافظت کمتر و کمتری را برای سویه‌های آینده ایجاد می‌کند. او اضافه می‌کند که واکسن‌های جدیدی که انواع خاصی را هدف قرار می‌دهند احتمالاً بسیار مؤثرتر هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا چهارمین دوز واکسن به میزان قابل توجهی سطح آنتی بادی های ضد عفونی را در سومین دوز افزایش می دهد یا خیر، اما شیلی، کامبوج، دانمارک و سوئد ارائه دوز چهارم را به گروه های خاصی متوقف نکرده اند. است.

با این حال، داده های اولیه هفته گذشته از یک تیم تحقیقاتی منتشر شد که دوز چهارم را به شرکت کنندگان بالای 60 سال تزریق کرد، نشان می دهد که دوز چهارم سطح آنتی بادی را حداقل چهار ماه پس از تزریق سوم بازسازی می کند و با تزریق مقایسه می شود. واکسن مقاومت در برابر عفونت omicron را دوچندان می کند و در برابر بستری شدن در بیمارستان محافظت سه برابری می کند.

حفاظت گسترده و طولانی مدت

مطالعات دیگری که به بخش‌های مختلف پاسخ ایمنی بدن پرداخته‌اند، نشان می‌دهند که تزریق سوم در بیشتر موارد می‌تواند ایمنی طولانی‌مدت ایجاد کند. به نظر می رسد محافظت در برابر نوع شدید این بیماری ماندگارتر باشد، احتمالاً به دلیل تشکیل سلول های حافظه B و T، که قادر به مبارزه با امیکرون حتی زمانی که سطح خون در خون کاهش می یابد، می باشد.

داده های واقعی از ایالات متحده، بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نشان می دهد که تزریق سوم واکسن ایمن سازی (تقویت کننده) بیشتر افراد را از بستری شدن در بیمارستان به ترتیب تا پنج ماه یا سه ماه محافظت می کند. یا بهتر بگوییم در مقابل میکرون. Balliser می‌گوید: «این ایمنی پایدار قطعاً رو به کاهش است، اما به میزان کمتر،» به این معنی که تزریق سوم ممکن است برای جلوگیری از ابتلا افراد به نوع شدید بیماری کافی باشد.

تحقیقات گروه تحقیقاتی فوق همچنین نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که به طور گسترده در کشورهای غربی تجویز می‌شوند، نه تنها سطح آنتی‌بادی را بازیابی می‌کند، بلکه به طور بالقوه نرخ پاسخ به انواع مختلف را افزایش می‌دهد. او می‌گوید: «پس از نوبت سوم، آنتی‌بادی‌ها در برابر ایمیکرون بسیار مؤثرتر خواهند بود».

بالاز اضافه کرد: «احتمالاً تزریق سوم برای اکثر افراد برای جلوگیری از بیماری‌های جدی و محافظت در برابر عفونت‌ها کافی خواهد بود». با این حال، برخی مطالعات نشان می دهد که افرادی که با واکسن های ویروس غیرفعال واکسینه شده اند، که به طور گسترده در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​استفاده می شود، ممکن است به دو دوز اضافی واکسن سرکوب کننده ایمنی برای مبارزه با ایمیکرون نیاز داشته باشند.

با توجه به سطوح مختلف ایمنی طبیعی نسبت به عفونت های قبلی در جوامع سراسر جهان، و همچنین افرادی که از ترکیبی از واکسن های مختلف برای بیماری های مختلف استفاده کرده اند، ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از هر مرحله یک نفس عمیق بکشید و دوباره او گفت که کدام یک را ارزیابی کنید. رویکردها در واقع می توانند پایدارترین ایمنی را در برابر این بیماری ایجاد کنند.

راه حل بهتر از تقویت کننده های پایان ناپذیر

به گفته رونابالیسر، کارشناس بهداشت عمومی، به جای تجویز واکسن‌های تقویت‌کننده مکرر و ناقص، می‌توانیم با تولید واکسن‌های جدیدی که اثر طولانی‌تر و ماندگارتری دارند و محافظت کافی در برابر سویه‌های موجود و نوظهور ارائه می‌کنند، سرعت گسترش اپیدمی را کاهش دهیم. .

انتظار می رود اولین داده ها در مورد واکسن های خاص Omicron در ماه های آینده در دسترس باشد. اما به دلیل انتشار سریع این نسخه ممکن است تا چند ماه تاخیر داشته باشد. مارم کیلپاتریک، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه سانتا کروز در کالیفرنیا، گفت که ساخت واکسن کامل کرونا که تمام گونه‌ها و ویروس‌های مرتبط را پوشش می‌دهد، می‌تواند بسیار موثر باشد. اما هنوز مشخص نیست که آیا اصلاً چنین واکسنی می تواند ساخته شود یا خیر. همیشه ابهامات زیادی در درمان ویروس ها وجود دارد، زیرا در بیشتر موارد رفتار و توسعه ویروس ها تعجب آور است.

پیتر مک اینتایر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه اوتاگو در دوندین، نیوزیلند، استدلال می‌کند که تا زمانی که واکسن‌های جدید در دسترس نباشد، مردم باید از محافظت در برابر بیماری‌های جدی، تقویت گروه‌های آسیب‌پذیر و مصرف داروهای ضد ویروسی دور نگه داشته شوند. این بیماری را از بیمارستان ترجیح دهید. او گفت: «ما باید بر روی مبارزه با این بیماری جدی تمرکز کنیم و باید از آن به عنوان معیاری برای قضاوت در مورد میزان موفقیت خود در مبارزه با این بیماری استفاده کنیم.»

منبع: طبیعت

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا