خبرهای کلی

حکایت آن چشم هایِ سرخِ بیخواب؛ درباره فیلم «موقعیت مهدی»

هادی حجازی فر در اولین تجربه کارگردانی خود به موضوع و ژانری چالش برانگیز دست یافت که مهارت های او را در سطوح مختلف مورد آزمایش قرار می دهد. از فیلمنامه که همکاری او و ابراهیم امینی است تا کارگردانی و بازیگری و… و از همه مهمتر بازماندگان شخصیت محوری محک خواهند خورد.

فیلم به «وضعیت مهدی» با شخصیت شناخته شده مهدی باکری می پردازد که به ناچار جان برادرش است. از جمله حمید باکری. او همچنین یادگار همسرش است. فاطمه چهل امیرانی الهام بخش زنده یاد رسول ملاقلی پور برای ساخت فیلم خاطره انگیز هیوا بود.

این فیلم که ابتدا یک جنگجو را درگیر عشق زمینی به تصویر می‌کشد، یک جنگجوی چشم قرمز بود که در طی عملیات‌های مختلف از کمبود خواب رنج می‌برد و به دلیل تمایل به بازگشت به همسرش نامه‌های عاشقانه می‌نوشت.

حجازی فر این بیوگرافی را که نسخه اصلی آن یک سریال تلویزیونی است، از نقطه ای دراماتیک و همراه آغاز می کند که آغاز ارتباط عاطفی مهدی و همسرش صفیه را تداعی می کند. فیلمساز هوشمندانه با شخصیت های واقعی فیلم به عنوان شخصیت های تئاتر برخورد کرد و بر اساس جنبه های دراماتیک، اوج زندگی خطی آنها، جای خود را به همراهی نزدیک تماشاگر داد.

به این ترتیب وقتی بازیگر محوری، مهدی و برادرش حمید، در دل زندگی، در روابط خانوادگی و در عشق و علاقه به همسر و فرزندان برای عموم ملموس می شوند، دغدغه های ایدئولوژیک آنها نیز به تدریج و نه اینکه آشکار شود. . او را شعار، دگم و نگاه بسته تعیین می کرد.

این شیوه ارائه و بسط شخصیت، شرایطی را ایجاد کرده است که وقتی فیلم وارد میانه می شود، افراد به سمت مرکز اهداف، افکار و دغدغه های خود حرکت کنند و در عین حال باورپذیر و بدون شعار باشند. مرحله جنگ و عملیات نظامی معروف. با این رویکرد، تصمیم خودکشی مهدی نیازی به توضیح بیشتر ندارد تا پیکر حمید همزمان با سایر شهدا از منطقه خارج شود.

این فیلم برگرفته از زندگی مهدی و حمید باکری است و چون برگرفته از دل یک سریال است. آنها یک سبک و قالب روایت انتخابی را انتخاب کردند که می‌تواند یکی از معدود راه‌هایی باشد که می‌توانند اوج درام زندگی خود را در طول زمان تحت فشار قرار دهند.

فرمی است بر اساس چندین صحنه تئاتر که در هر کنش جنبه ای پیشرونده از روال حضور آنها در جبهه و درون خانواده نمایان می شود و در نهایت به تراژدی ختم می شود. تراژدی که اگرچه منابع مستند مخاطبان به آن اشاره کرده اند، اما جنبه شاعرانه و بصری به دیدگاه فیلم بخشیده است.

شاید تنها انتقادی که به «وضعیت مهدی» وارد است این باشد که کار به صورت تکراری ساخته شده و فیلم تبدیل به نسخه فشرده سریال می شود و بیشترین آسیب را به قسمت مرکزی و داستان ها و قسمت ها وارد می کند. شخصیت ها.

به نوعی، بخشی که در عملیات برجسته و برجسته می شود، حضور دو نوجوان، دوستی گذشته و خط مقدم است. این گسترده شدن داستان در میانه و بدون مقدمه و جدا شدن درام از پیگیری مستقیم شخصیت مهدی باعث بن بست در روایت شده است که توجه مخاطب را به فیلمنامه و اهمیت گسترش تدریجی داستان جلب می کند. تور، بهبود و بهبود Be.

ایفای نقش کلیدی حجازی فر، به ویژه تکیه بر گریم منحصر به فرد یادآور چهره مهدی باکری، امتیاز مهمی به فیلم بخشید و با بازی ملموس و روان، صحت انتخاب را تایید کرد. . با حضور بازیگران سرشناسی مانند ژیلا شاهی و روح الله زمانی و همچنین بازیگران ناشناس، این فیلم ترکیبی ثابت و منسجم از بازی های واقعی و همراه را به نمایش می گذارد.

* منتشر شده در دنیای تصاویر

دکمه بازگشت به بالا