خبرهای کلی

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مجارستان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان، گفت: در گفت و گوهای امروز با وزیر امور خارجه پادشاهی عمان، وی توافق کرد که روابط سیاسی دو کشور برقرار شود. در بالاترین سطح.”

وی افزود: امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان در کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی یاد می کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر گام‌های زیادی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برداشته‌ایم، اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، هرگز این حجم مبادلات تجاری را کافی نمی‌دانیم و موافقیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه بیشتر روابط انجام خواهیم داد. ” او گفت.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور بتوانند با یکدیگر دیدار کنند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان از سوی جناب سلطان عمان انجام شده است و امیدواریم هر چه زودتر و البته در این مدت این سفر را در این منطقه مهم محله خود انجام دهیم. یک نقطه عطف جدید در روابط.” او دو کشور ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه گفت: در این راستا و در سیاست همسایگی، جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی در دوحه طی دو روز گذشته، آقای رئیسی دیدارها و توافقات بسیار مهمی با امیر قطر و 14 سند در مناطق مختلف امضا شود رئیس جمهور همچنین در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتر دست یافت.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با عربستان گفت: تاکنون چهار دور مذاکره بین تهران و ریاض با کمک و مساعدت مقامات مربوطه جمهوری عراق انجام شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طریق وزیر خارجه عراق که این هفته در مونیخ آلمان با وی دیدار کردیم، پیامی دریافت کردیم که طرف سعودی آماده ادامه مذاکرات است. در مقابل، درباره آمادگی خود برای گفتگو و دستیابی به نتایج آینده نگر در روابط دو کشور صحبت کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمادگی داریم سیاست رایزنی و مذاکره مشترک با همه طرف ها در مورد مسائل منطقه ای را در پیش بگیریم، افزود: معتقدیم حل بحران های مختلف منطقه ما گفتگو و رایزنی بیش نیست و در نتیجه مشارکت. “.

وی افزود: رقابت‌های بی‌اعتمادی تنها به نابودی منطقه و از بین رفتن ثروت هنگفت منطقه منجر می‌شود. ما امیدواریم که همه طرف ها درک کنند که محیط زیست به دلیل عدم اطمینان آنها نمی تواند امنیت را برای دیگران فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر این اساس، آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد اقتصادی و بشردوستانه در منطقه کمک کند، مجدداً تاکید می کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین درباره بحران یمن گفت: اکنون وضعیت به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه شهید ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط سخت محاصره انسانی در یمن و شهادت و کمبود امکانات پزشکی در این کشور کوچکترین دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نداشته است. اوج زوال انسانی را نشان می دهد. در یمن.” و اینکه حتی مقامات و دیپلمات های عالی رتبه و همچنین مردم یمن از این فاجعه انسانی رنج می برند!

وی گفت: امیدواریم همه طرف ها هر چه زودتر به راه حل سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و پایان دادن به جنگ یمن و آغاز گفتگوهای یمنی-یمنی و حداکثر استفاده از ظرفیت و ارتباط با همه طرف های منطقه، فعالانه از این موضوع استفاده می کند.

وی در رابطه با افغانستان نیز گفت: امیدواریم تلاش‌هایی را که جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها قبل آغاز کرده است، در اسرع وقت دنبال کنیم و در تماس مستمر با همه احزاب، رهبران و اقوام افغانستان باشیم و امیدواریم که دولت در زودترین.” با مشارکت تمامی اقوام در افغانستان تشکیل شود.

وی گفت: ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد راضی نیستیم. متاسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و آمریکا وضعیت این منطقه شمالی و اطراف جمهوری اسلامی ایران را نگران کننده کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را به صورت مسالمت آمیز خاتمه دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین، پرونده علنی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مداخله ناتو و آمریکا کمکی به این موضوع نمی‌کند، اما اقدامی تحریک‌آمیز است. راه حل مشکل جنگ نیست، گفت و گو و پذیرش راه حل های اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی مجارستان درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و امروز علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و مذاکرات وین را نیز با وزیر امور خارجه این کشور بررسی کردیم. عمان: «هنوز مسائلی اما بسیار مهم در وین وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در مونیخ و همکارم آقای باقری در دیدارهایی که با غرب در وین داشتیم به صراحت اعلام کردیم که در مذاکرات وین از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را به این موضوع اعلام خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه مجارستان تصریح کرده است که در عین حال ضروری می دانیم که همه مذاکرات ضروری باشد و مذاکرات به نفع ملت بزرگ ایران باشد.

امیرعبداللهیان گفت: ما همچنان در حال مذاکره مستقیم بین طرف مذاکره کننده پیشرو ایران و نماینده 4+1 در وین در خصوص نحوه مذاکره در وین هستیم و در حال تبادل نظر بین نماینده آمریکا و هیئت شورای اسلامی هستیم. جمهوری ایران. “Mo Ra” را از طریق نماینده اتحادیه اروپا قرار دهید.

وی افزود: پیام‌های زیادی از مقامات آمریکایی در مورد لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم، آنچه برای ما مهم است این است که این گفت‌وگو چه فایده‌ای خواهد داشت و آیا آینده با آنچه در مذاکرات کنونی اتفاق افتاد و اینکه آیا در این مذاکرات وجود دارد متفاوت است. نتیجه فراتر از آن است.” بودن یا نبودن.

وی گفت: «تا کنون بیشتر پیام‌های مثبتی از آمریکا شنیده‌ایم، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است».

امیرعبداللهیان گفت: ما تا کنون به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم برخی از مسائل حساس و مهم باقی مانده در مذاکرات با واقع گرایی غربی در روزهای آینده و با تلاش 9 ماه گذشته حل شود. توافقنامه 2015 همه طرف های درگیر به تعهدات خود عمل می کنند.

دکمه بازگشت به بالا