۴۵ فقره پرونده‌ی قتل، طی ۵ سال گذشته به صلح و سازش ختم شده است

۴۵ فقره پرونده‌ی قتل، طی ۵ سال گذشته به صلح و سازش ختم شده است

به گزارش خبرگزاری رویداد برتر استان چهارمحال و بختیاری، با حضور معاون توسعه حل اختلاف دادگستری چهارمحال و بختیاری، مراسم تحلیف هیئت های صلح شهرستان شهرکرد با حضور نماینده ولی فقیه استان، جمعی از روسای قضات و حامیان صلح برگزار شد.

در این آیین حجت الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه شهرکرد با اشاره به لزوم کنترل رفتارها و تصمیمات فردی مردم گفت: وقتی خرد جای خود را می دهد خشونت و رفتار عاطفی است. نه تنها بینش فرد تغییر می کند، بلکه ارتکاب جرم نیز می تواند خود را در فرد نشان دهد.
وی افزود: خشم و خشونت در جامعه زمینه ساز وحشی گری و دشمنی است، بنابراین اقدامات و سیاست های یک کشور باید مبتنی بر اصولی باشد که این خشونت ها را کاهش داده اما در مردم احساس دلسوزی و دوستی ایجاد کند.
حجت الاسلام نکونام با اشاره به تاکید قرآن بر صلح و مهربانی گفت: البته ممکن است سازش و ترویج مهربانی در بین افراد جامعه موانعی داشته باشد. زیرا شیطان همواره در تلاش است که مردم را به دشمنی و بدبختی بکشاند.
نماینده ولی فقیه استان با بیان اینکه مصلحین و مردمی که در جهت اصلاح جوهره جامعه در جامعه گام برمی دارند، عملا دعوت قرآن را پذیرفتند، خاطرنشان کرد: فرهنگ گذشت، گذشت و گذشت. . برادری باید در کشور نهادینه شود. و مردم به جای پیگیری اختلافات خود در قوه قضائیه و نهادهای قضایی، باید مشکلات خود را با رمز خدا حل کنند و از توانایی های بزرگان و بزرگان استفاده کنند.
در ادامه این مراسم احمدرضا بهرامی رئیس قاضی استان طی سخنانی با بیان اینکه صلح و سازش باید پایدار و همیشگی باشد، گفت: ایجاد صلح و صفا در بین مردم فی نفسه خوب است اما ثبات مهم است، ثبات دوستی ها.
بهرامی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صلح و سازش گفت: متأسفانه گاهی دیده شده که صلح و سازش به عنوان یک مسلک تعریف می شود و آثار مادی آن نیز ثابت شده است. با مطالبه پول از مردم برای ایجاد صلح و آشتی یا تشویق به رضایت و در عین حال تلاش برای اطمینان از اینکه فقرا و فقیران مجبور به پرداخت برای حل مشکلات خود نیستند.
وی افزود: همچنین دیده شده است که با خشونت یا تهدید و ارعاب مقداری صلح، سازش و رضایت حاصل شده است که نه تنها به طرفین نمی رسد، بلکه می تواند منجر به اختلافات بزرگتر و جنایات ناخواسته شود.
بهرامی یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه صلح و سازش را اطمینان مجرمان از تلاش افراد خیر و نیکوکار برای جلب رضایت شاکیان دانست و گفت: متأسفانه گاهی اوقات فردی به دلیل اعتماد به تلاش ها زندانی می شود. جبران کن و رها کن.” او به راحتی و با آرامش مرتکب جنایت می شود.
وی افزود: صرفاً برای ایجاد صلح یا کاهش جمعیت مجرمانه نباید اجازه داد مجرمان بدون توجه و پشیمانی به جامعه بازگردند و با خیالی آسوده به فعالیت های مجرمانه خود بپردازند.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه سخنان خود مروری اجمالی بر فعالیت معاونت و نهادهای زیرمجموعه توسعه حل اختلاف قضایی داشت و اظهار داشت: تعریف آن ترویج فرهنگ دوستی و کاهش تعداد پرونده های وارد شده به دادگاه است.
وی افزود: دیگر نهاد زیر نظر این معاونت «فرماندهی صبر ملی» است که منحصراً برای حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش فعالیت می‌کند.
بهرامی ایجاد هیئت های صلح و استفاده از روحانیون، معتمدین و افراد صاحب نفوذ را از اقدامات مهم انجام شده در ستاد ملی تساهل دانست و گفت: برای راه اندازی این هیئت ها افرادی جذب شدند که از پیشگامان صلح استفاده می شود. استان ها یا شهرهای مختلف کشور.
وی افزود: در این هیئت ها افرادی به عنوان سفیران صلح نیز تعیین می شوند که حوزه فعالیت آنها محدود به یک شهر یا منطقه نیست.

رئیس قاضی استان در قسمت آخر سخنان خود به بررسی عملکرد معاون توسعه حل اختلاف قضایی پرداخت و گفت: انصراف دهید. *
وی افزود: در همین مدت 50 مورد اختلاف، 200 مورد اختلاف خانوادگی و 500 مورد اختلاف مدنی به صورت دوستانه حل و فصل شد.
بهرامی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد پرونده ها در دادگاه های استان و کمبود قاضی، اقدامات معاونت توسعه حل اختلاف وزیر کشور برای ایجاد صلح و سازش می تواند کمک شایانی به کاهش تعداد پرونده ها کند. پرونده ها به دادگستری می روند ”
رئیس قاضی استان در نهایت اذعان داشت: در سال گذشته 275 هزار و 116 پرونده به دادگاه استان وارد شده و تعداد پرونده های وارد شده به دادگاه های استان در سال جاری به 291 هزار و 813 پرونده رسیده است.
کرم شیخ پور معاون وزیر دادگستری استان نیز در سخنانی با اشاره به فلسفه قانون گرایی و قانون در جوامع بشری گفت: برای حفظ آن با ضوابط قانون شکنی مواجه شد.
وی افزود: در گذشته برخورد با متخلفان در بسیاری از جوامع به ویژه جوامع غربی بر اساس تنبیه شخصی و پیشگیری در قالب ارعاب بود، اما این روند در قرن هجدهم ادامه یافت. مدارس.”
شیخ پور ادامه داد: دین مبین اسلام، رویه مبارزه با مجرمان، مبتنی بر قوه قضائیه واحد بود. با تاکید هم بر مجازات فرد و سلامت جامعه و هم بر حفظ حیثیت و شخصیت مجرم. وی افزود: این اندیشه ناب الهی با تحقق انقلاب اسلامی و تأکیدات امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری رشد و نمو پیدا کرد و حدود دو دهه پیش علاوه بر قوه قضائیه، نهادی تشکیل شد. با مأموریت گسترش فرهنگ صلح ایجاد شده است.” در جامعه، هدف نزدیکتر کردن قلب مردم به هم بود.
شیخ پور بیان کرد: این نهاد فرصت دیگری را برای بازگشت مجرمان به جامعه و اصلاح اشتباهات گذشته خود فراهم کرده است، از این رو از بدو تأسیس هیئت های حل اختلاف تلاش همه معلمان و اعضا بر این امر بوده و مردم را به بخشش تشویق می کنند. و صمیمیت در جامعه.
گفتنی است در پایان این مراسم قطعنامه های صلح همراهان شرکت کننده در هیئت های صلح شهرستان شهرکرد تحویل داده شد.

به همت معاون توسعه اختلافات استان چهارمحال و بختیاری، مراسم تحلیف هیأت های صلح شهرکرد با حضور نماینده ولی فقیه، رئیس کل دادگستری و جمعی از حامیان صلح برگزار شد.

46

دکمه بازگشت به بالا