خارجی

اوکراین از آغاز مذاکرات صلح با روسیه خبر داد

مشاور رئیس جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) از آغاز مذاکرات صلح با حضور مقامات اوکراینی و روسیه در بلاروس خبر داد.

رویداد برتر با اشاره به اسکای نیوز گفت که دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین شکست خورده است. اوکراین امیدوار است که مذاکرات منجر به آتش بس شود. با این حال، کارشناسان معتقدند که برآورده کردن خواسته های روسیه در مورد اوکراین تقریبا غیرممکن است.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس در گفتگو با اسپوتنیک تایید کرد که مذاکرات بین هیئت روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شده است. وی گفت: هیئت های مذاکره کننده قبل از نشستن بر سر میز مذاکره با یکدیگر دست دادند و آغاز مذاکرات با میانجیگری خبرگزاری بلاروس بلتا انجام شد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز امروز گفت که کیف در مذاکرات با روسیه از تمامیت ارضی خود سازش نخواهد کرد.

وی به مطبوعات اوکراینی گفت: با توجه به موضع روسیه، برای پیش بینی نتیجه دور دوم مذاکرات خیلی زود است. ما برای شرکای مذاکره کننده خود آرزوی موفقیت می کنیم… ما در مورد مسائل اساسی مانند تمامیت ارضی اوکراین سازش نمی کنیم. این موضوع اصلاً جای بحث نیست.

روسیه از 24 فوریه حمله به اوکراین را آغاز کرده است. امروز، در هشتمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، حملات هوایی روسیه علیه شهرهای بزرگ اوکراین و پایتخت‌های آنها تشدید شد. صدای انفجار صبح امروز در کیف شنیده شد.

دور اول این مذاکرات که روز دوشنبه برگزار شد، حدود پنج ساعت به طول انجامید و دو طرف در مورد دستور کار و جزئیات مذاکرات گفتگو کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تحولات اوکراین گفت: توافقنامه صلح روسیه و اوکراین باید شامل بند حذف سلاح های تهدید کننده علیه مسکو باشد.

لاوروف همچنین ناتو را به تلاش برای حفظ برتری خود متهم کرد و گفت که در حالی که روسیه حسن نیت زیادی دارد، نمی‌تواند به کسی اجازه دهد منافع آن را تضعیف کند. او گفت که مسکو به اوکراین اجازه نخواهد داد زیرساخت های تهدید کننده روسیه را حفظ کند. به گفته لاوروف، مسکو نمی تواند آنچه را که اوکراین به عنوان یک تهدید نظامی می دید، تحمل کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا