خبرهای کلی

زیست‌بوم نوروز ایرانی – رویداد برتر

ما ایرانیان نوروز را با آغاز فصل بهار جشن می گیریم و این عید باستانی را جشن می گیریم. در کتاب های تاریخی و دایره المعارف ها اطلاعات زیادی درباره تاریخ و قدمت نوروز وجود دارد که همگی نشان از عظمت فرهنگی این منطقه دارد.
در اینجا ضمن تبریک سال نو به خوانندگان عزیز، به طور مختصر به نقش نوروز در تغییر، تحول و نوآوری اشاره می کنم.

همگام با سنت ها و فرآیندهای جاری زندگی و طبیعت، پایه و اساس یادگیری و حفظ مکانیسم زندگی را می گذارد. این مکانیسم، به عبارت دیگر اکوسیستم سیستماتیک زندگی انسان، عناصر و عوامل مؤثر بر روند زندگی را نشان می دهد.

اگر این عناصر در مسیر وجودی خود جاری شوند و موانع راه آنها را منحرف نکنند یا خراب نکنند، زندگی خود به خود جاری می شود و نوآوری و پیشرفت بیشتری امکان پذیر است. امروزه بسیار واضح است که بگوییم بقای انسان در گرو توجه به بوم شناسی طبیعت و زندگی است و به آن نگاه توجه می شود. برای حفظ طبیعت و دوری از خطراتی که آن را تهدید می کند گام بردارید.

بسیاری بدون توجه به مکانیسم زندگی زندگی خود را می گذرانند. حتی اگر با مشکلات گوناگونی روبه‌رو می‌شوند و تکرار مشکلات عرصه را بر آنها تنگ کرده است، سعی نمی‌کنند شناسایی کنند که چه چیزی باعث مشکلات شده و فرصت رشد، توسعه و شادی را از بین برده است. اینها همه به اکولوژی زندگی مرتبط است. در ادبیات ما به این توجه و آگاهی از سازوکار زندگی و همچنین آگاهی آنها «تسبیح» گفته شده است. به قول آقای سعدی:

پودر مرغ صبح ناله می کند
باشد که عقل و صبر و استقامت و هوش داشته باشم

یک دوست صادق پیدا کنید
مگر اینکه در مورد من شنیده باشید

گفت باورت نمیشه
پرنده به آرامی به طرز مست کننده گریه می کند

گفتم این شرط انسانیت نیست
Chicken Glamour and I’m Going »

نوروز، جشن سال نو ایرانیان، به زیبایی زمینه نیاز به این روند زندگی و این دگرگونی را فراهم می کند. نوروز ندای جمع آوری، کشف و نوآوری در روند زندگی است. این دعوت شامل سخت افزار به عنوان وسیله ای برای امرار معاش و همچنین تفکر، اخلاق و رفتار است.

نوروز برپایه آغاز بهار و شکوفایی طبیعت است. چنین آغازی باعث می شود فردی که اغلب حتی حرکت شبانه روز را نادیده می گیرد به طبیعت توجه کند و با شکوفایی آن هماهنگ شود. به آنچه در حال وقوع است توجه کنید و دعوت کنید و به آنچه در تغییر و نوآوری ممکن است توجه کنید.

برای پایان دادن به چرخش زمین دوباره و شروع یک دایره جدید، دائماً با آنچه بود خداحافظی می کند و به آنچه ممکن است بیاید سلام می کند … او با حفظ اصول و نوآوری خود، مراقب همه عناصر زندگی است.

یکی از راه های رسیدن به این آگاهی و شکوفایی فکری توجه، پرسش و کنجکاوی است. بسیاری از اختراعات نتیجه توجه به موجودات و چیزهای اطراف وبر است. باید به قوانینی که در طبیعت و در زندگی اعمال می شود توجه کرد و باید پذیرای ادراکات جدید و غبارروبی کسانی بود که در طول زمان مورد غفلت یا آسیب قرار گرفته اند.

انسان به عنوان یک بازجو دارای اصول ثابتی است و در عین حال داشتن ذهن آزاد مهم است. به آنچه می دانید قانع نباشید و همیشه برای آنچه دارید و آنچه می توانید تغییر دهید فکر کنید و آماده باشید. او در عین حال قلبی دارد که می تپد و ایده ای دارد که می تواند رویکرد مورد نظرش را تغییر دهد.

نوروز دعوتی است برای غبارروبی، افشاگری و نوآوری در روند زندگی. این دعوتنامه شامل ابزارهای سخت افزاری و معیشتی و همچنین تفکر، اخلاق و رفتار است. با برگزاری جشن و دعای مشترک، اتفاقاتی که در طبیعت می گذرد را به ما یادآوری می کند و همچنین امکان شروع دوباره زندگی اجتماعی و اجتماعی را به ما نشان می دهد.

در عید نوروز برای تغییر حالات و وجودمان دعا می کنیم و این در صورتی امکان پذیر است که به وضعیت فعلی خود توجه کنیم و ببینیم که تغییر چگونه می تواند رخ دهد. نوعی هم افزایی بین آنچه در بهار و طبیعت می بینیم و رستاخیز طبیعت و آنچه با آن در زندگی خود شاهد هستیم، از اندیشه گرفته تا اخلاق و رفتار است.

به این ترتیب شبکه وضعیت کنونی و شبکه تلاش برای تغییر و تحول جاری می شود. ادراکات و شیوه های جدید حول چنین گوشه ای می چرخد. در مراسم و نیایش های نوروزی شخص به طور ملموس درگیر می شود و روند تغییر طبیعت را تجربه می کند و چنین تجربه ای می تواند تاثیر بیشتری از کلام داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا