خارجی

لاوروف: اعزام حافظان صلح به اوکراین منجر به درگیری میان نیروهای روسیه و ناتو می‌شود

وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که در صورت اعزام نیروهای حافظ صلح ناتو به اوکراین، رویارویی مستقیم بین نیروهای روسیه و ائتلاف ناتو رخ خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای اعزام به اوکراین گفت: همکاران لهستانی ما اعلام کرده اند که امروز و فردا نشست ناتو در بروکسل برگزار می شود و نیروهای حافظ صلح مستقر خواهند شد. امیدوارم بفهمند چه می گویند. این تنها به یک رویارویی مستقیم بین ناتو و نیروهای مسلح روسیه منجر می شود، که نه تنها همه می خواهند از آن اجتناب کنند، بلکه تأکید می کنند که این به هیچ وجه نباید رخ دهد.

وی همچنین تاکید کرد که مسکو مخالف تلاش غرب برای میانجیگری در مذاکرات صلح روسیه و اوکراین نیست، اما خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شود.

لاوروف افزود که کشورهای غربی می خواهند نقش میانجی را ایفا کنند. ما نیز با آن موافق نیستیم، اما قطعا خطوط قرمزی داریم که سال‌ها درباره آن صحبت می‌کنیم.

او همچنین گفت که به نفع ایالات متحده نیست که روسیه و اوکراین فورا به روند مذاکرات پایان دهند.

لاوروف گفت: اگر کار دانشمندان علوم سیاسی روسی و غربی را مطالعه کنید، خواهید دید که تفکر آمریکایی بر این واقعیت استوار است که به نفع آنها نیست که روند مذاکرات روسیه و اوکراین را به سرعت به نتیجه برسانند. آنها انتظار دارند ارسال سلاح به اوکراین ادامه یابد. ایالات متحده ظاهراً می خواهد روسیه تا حد امکان خصمانه باشد.

وی همچنین تاکید کرد که کیف بیانیه هایی در مورد لزوم برگزاری همه پرسی درباره وضعیت جمهوری های دونباس و کریمه با هدف به تعویق انداختن روند مذاکرات روسیه و مسکو صادر کرده است.

لاوروف خاطرنشان کرد که در سال 1970 اعلامیه ای در مورد اصول توسعه حقوق بین الملل برای روابط دوستانه بین دو کشور امضا شد. در این سند بخشی در مورد رابطه بین حاکمیت و تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت وجود دارد.

وی گفت: “این سند به وضعیت فعلی به ویژه در شرایط بحران اوکراین بسیار مرتبط است و هیئت های دو کشور در حال حاضر در حال رایزنی در مورد سرنوشت کریمه و دونباس هستند.” امروزه برگزاری همه پرسی که قطعاً با هدف به تعویق انداختن روند مذاکرات انجام می شود، بسیار رایج است.

وی در بخشی دیگر از سخنان وزیر امور خارجه روسیه گفت: تحریم های اخیر غرب علیه مسکو با هدف از بین بردن روسیه به عنوان مانعی بر سر راه ایجاد دنیای تک قطبی پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین است.

وی افزود: هدف از تحریم ها حذف روسیه به عنوان مانعی برای ایجاد دنیای تک قطبی است. این به هیچ وجه در مورد اوکراین نیست، بلکه در مورد نظم جهانی است که ایالات متحده می خواهد به تنهایی در آن حکومت کند.

این دیپلمات ارشد همچنین اظهار داشت که مسکو از اوکراین می خواهد که قانونی را لغو کند که زبان های روسی زبان در اوکراین را هدف قرار می دهد. در دوران ریاست جمهوری ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، تمامی امکانات زبان روسی به موجب قانون لغو شد. ما خواستار لغو این قانون هستیم.

لاوروف گفت: «این ادعاها مبنی بر اینکه چین ممکن است از وضعیت بین‌المللی کنونی و عملیات ویژه روسیه در اوکراین برای حمله به تایوان استفاده کند، گمانه‌زنی بیش نیست.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا