سلامت و دانش

مهمترین نکات بهداشتی نوروز برای بچه ها

برای برخی از خانواده ها این خاطره تلخ باقی مانده است که فرزندانشان هنگام خرید تعطیلات در خیابان یا بازارهای شلوغ رها شده و گم شده یا دچار مشکلات دیگری شده اند. علاوه بر این، در سوریه چهارشنبه شب یا چهارشنبه آخر سال، والدین باید بسیار مراقب باشند که فرزندان خود را به خطر نیندازند.

* مراقبت از کودکان در خانه لرزش: از تمیز کردن شیشه و پنجره تا ظروف شیشه ای خطرناک

یکی از مشغله های والدین در روزهای پایانی سال جابجایی است، هنوز والدین پرمشغله و پرمشغله ای هستند که فرصت نظافت جشن را پیدا نکرده اند، اما امروزه نباید کودک را از خود دور کرد زیرا بی توجهی به کودکان می تواند آنها را به خود مشغول کند. در همان خانه در خطر است.

خطرناکتر از همه این است که درب تخت، در، پنجره های خانه را برای نظافت باز کنید که بچه ها با توجه به سنشان بتوانند به این مکان ها دسترسی داشته باشند و خدا را به دردسر نیندازند، پس هرگز از قد بلند بودن فرزندتان مطمئن نباشید. به پنجره یا ارتفاع تراس نرسید، همیشه به حرکت و نظافت کودک خود توجه کنید، زیرا کودکان همیشه می توانند خود را بالا بیاورند.

قرار دادن ظروف شیشه ای بیرون از کمدها و بوفه ها برای تمیز کردن می تواند باعث لمس، شکستن و آسیب دیدن کودکان شود. مراقب باشید این وسایل را از دسترس کودکان دور نگه دارید و در صورت بریدگی در اطراف دست یا پای کودک، حتما سریع یک پارچه تمیز روی ناحیه آسیب دیده بگذارید تا خونریزی بند بیاید، به آرامی فشار دهید و سپس به نزدیکترین درمانگاه در منطقه بروید.

جنبه دیگر استفاده از مواد شوینده است که دسترسی و استفاده از آنها برای کودکان بسیار خطرناک است، زیرا بسیاری از این سفیده ها و مواد شوینده قوی حاوی سموم هستند و ظاهر جذاب آنها به شکل آنها می تواند کودکان را به استفاده از آنها ترغیب کند. فورا با اورژانس تماس بگیرید

والدینی که از حساسیت کودک خود آگاه هستند بهتر است از شوینده ای مانند وایتکس استفاده نکنند زیرا باعث خس خس سینه، تنگی نفس و سپس حساسیت پوستی می شود، در صورت مشاهده چنین علائم شدیدی در کودک خود با آمبولانس تماس بگیرید. بلافاصله وارد اتاق شد..

* موقع خرید عید مراقب بچه ها باشید

یکی دیگر از فعالیت هایی که هم اکنون قبل از عید نوروز انجام می دهند، خرید و بازسازی تجهیزات، خرید مواد غذایی در نوروز و آماده شدن برای سفر است. امروزه والدین به قدری مشغول خریدها و خریدهای ضروری یا غیرضروری هستند که مراقبت از فرزندان باعث بی توجهی آنها به خرید از مراکز شلوغ می شود.

اولین نکته این است که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از خرید کودکان خودداری کنید، اما در صورت خرید، حتما از ماسک برای کودکان بالای دو سال استفاده کنید و مطمئن شوید که با موسسات دولتی در تماس هستند. وزن نباید باعث بی توجهی یا از دست دادن فرزند شما شود.

سعی کنید این روزها هیچ زیورآلاتی به خود و فرزندتان آویزان نکنید زیرا افراد سودجو همیشه مراقب کودک آزاری هستند. همچنین برای سلامتی فرزندانتان این روزها که سرما و گرما چندان تمیز نیست، بهتر است همیشه لباس گرم همراه خود داشته باشید زیرا هوا قابل اطمینان نیست.

* عید دیدنی با بچه ها

مهم ترین نکته در گشت و گذار به ویژه در ایام تاج، منع بوسیدن نوزاد در هنگام مشاهده و بازدید است. زیرا کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و با هر خطر یا ناقلی می توانند ویروس را بگیرند.

علاوه بر بوسیدن، دست دادن نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است و بزرگسالان باید به این موضوع توجه کنند، به خصوص در مورد کودکان، به خصوص نوزادان حساس‌تر.

به دلیل تغییرات ناخواسته در خواب، بیداری و تغذیه همه ما در ایام نوروز، کودکان ممکن است در تغییر عادات غذایی خود دچار مشکل شوند. بنابراین آجیل، شیرینی و میوه را برای آنها محدود و مصرف کنید، مراقب پرخوری کودک خود باشید و در خانه تنقلات تهیه نکنید.

* نکات ایمنی سفر با بچه ها

در سال سوم اپیدمی کرونری، اخیراً گزارشی از نکات اصلی سفر منتشر شده است که در اینجا قابل مطالعه است، اما در مورد کودکان و سفر باید تأکید کرد که اگر فرزند شما بیماری خاصی دارد، قبل از سفر حتما با پزشک مشورت کنید اطلاعاتی در مورد جایی که می خواهید برای رفع نیازهای فرزندانتان سفر کنید، دریافت کنید.

اگر فرزندتان دارویی مصرف می‌کند، حتماً بیش از مقدار لازم دارو مصرف کنید، اما نام و مارک دارو را نیز بدانید یا آن را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا داروی داروخانه را گم کنید. خدای نکرده مواظب خودت باش

برای کسانی که بچه دار می شوند بهتر است به مکانی نزدیک به مراکز بهداشتی سفر کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانید فرزند خود را به خانه بهداشت ببرید. اگر کودک شما مشکل گوارشی یا متابولیک دارد و شما غذای خاصی مصرف می کنید، باید بدون نیاز به بیرون آوردن غذا، به اندازه نیاز خود همراه داشته باشید.

غذای فاسد شدنی را با خود نبرید و در رستوران هایی که قبلا امتحان کرده اید و از غذای آنها مطمئن هستید غذا بخورید و اگر غذایی درست می کنید به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

اگر در جاده توقف کردید، کودکان را در طبیعت تنها نگذارید، زیرا از خطرات موجود در طبیعت، مانند گیاهان یا حیوانات، بی اطلاع هستید و ممکن است چیزی به کودک آسیب برساند، چه در یک سوراخ یا شکاف، در آب و اگر در رودخانه یا فاضلاب سقوط می کند که همه اینها یک فاجعه و ترس از محیط زیست نیست، بلکه نگرانی بیشتر برای کودکان بیرون از خانه است.

اگر با ماشین مسافرت می کنید، به هیچ وجه کودک خود را روی صندلی جلو ننشینید، کودکان زیر 10 سال در صندلی عقب و کودکان زیر چهار سال در صندلی کودک هستند. شیشه ها و قفل های خودرو را بررسی کنید تا از باز کردن آن توسط کودکان جلوگیری شود و در هنگام خوردن و آشامیدن آنها را در حالت استراحت قرار دهید، زیرا خوردن و آشامیدن در حین حرکت خودرو باعث مشکلات بلع و آسیب به کودکان می شود.

منبع: فارس

دکمه بازگشت به بالا