اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون خانه باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز کشور به 10 میلیون مسکن صحبت کرده است.

به گزارش رویداد برتر، با احتساب حدود 700 هزار ازدواج در سال و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناسان برآورد می کنند که حداقل تا 10 سال آینده باید هر سال حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که کشور سالانه یک میلیون واحد مسکن نیاز دارد.

با این حال، در سال های اخیر، یک میلیون خانه هرگز ساخته نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 را می توان به سال 1392 برمی گردد که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 به بعد تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته تا حدودی بهبود یافته است. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ۱۴۰۰ از بهبود ساخت و ساز از ۱۳۹۹ و ساخت ۵۲۰ هزار واحد مسکونی خبر داد. او قول داد در سال 1401 نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر حمل و نقل و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن تنها مانده اند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با احتساب فارغ التحصیلی دانشجویان از سال به سال و امکان ازدواج در کشور به بیش از 10 میلیون خانه نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون در سامانه مسکن ثبت شده است که اکثر آنها مستاجر هستند. . مسکن فراتر از این است.

به گفته قاسمی، با توجه به جهش تولید، سالانه یک میلیون خانه در نظر گرفته شده است که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد ساخته و در سال جدید تحویل واحدها می شود.

بنابراین گزارش، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از افتتاح حدود 40 هزار واحد در نهضت ملی مسکن تاکنون خبر داده اند و تا خرداد ماه امسال چند واحد دیگر از این پروژه به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا