خبرهای کلی

وقتی ترک سیگار خطرناک می‌شود

چرا افزایش مالیات سیگار لغو شد؟ آیا تغییر قیمت سیگار می تواند بر آمار مصرف تاثیر بگذارد؟

رویداد برتر به نقل از این روزنامه همشهری وی نوشت: از دی ماه مقرر شد مالیات سیگار بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شود و سالانه پنج درصد به آن اضافه شود و در داخل، پنبه دو میلیون و 300 هزار تومان و هر کارتن سیگار خارجی 3 میلیون تومان افزایش را پیش بینی کرد. 820 درصد از زمان معرفی تاکنون مورد انتقاد تولیدکنندگان سیگار، وزارت صمت و اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است که در نهایت با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

به گفته محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده های دخانی: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تکلیف مالیات بر دخانیات را برای هشت سال آینده تعریف کرد. بر این اساس، تولیدکنندگان داخلی با برند ایرانی که حدود 20 درصد تولیدکنندگان سیگار را تشکیل می‌دهند، 25 درصد و شرکت‌های بین‌المللی 40 درصد بر اساس قیمت‌های فروش باید پرداخت کنند. بر اساس این قانون، مالیات بر محصولات دخانی سالانه پنج درصد افزایش می‌یابد و مالیات بر برندهای داخلی به 55 درصد، مالیات بر برندهای بین‌المللی به 95 درصد و مالیات بر شرکت‌های وارداتی به 125 درصد می‌رسد. تولیدکنندگان سیگار در سال آینده علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، عوارض واردات مواد اولیه شامل سود بازرگانی و 15 تا 32 درصد عوارض برای مواد اولیه مختلف را پرداخت خواهند کرد. واحدهای فعال در این بخش موظفند در پایان سال 25 درصد از سود خود را به عنوان مالیات بر عملکرد پرداخت کنند. انحصار برای تولیدات داخلی 2 درصد و برای واردات 10 درصد است. بر این اساس، تولیدکنندگانی که سیگار وارد می کنند نیز باید 35 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را بپردازند.

جوانب مثبت و منفی چه می گویند؟

اما نمایندگان پارلمان اروپا چه استدلالی داشتند مبنی بر اینکه 129 نماینده پارلمان اروپا با حذف بند اضافی در هفت تبصره به 6 ماده لایحه موافقت کردند؟ آیا نباید عواقب این ماده مضر را تشدید کرد تا قدمی در جهت سلامتی برداشت؟ احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در حذف این بند گفت: درست است که باید برای پیشگیری و پیشگیری از بیماری ها اقداماتی انجام شود اما برای گران شدن سیگار از دارو کاری انجام نشود. از سوی دیگر تولید آسیب می بیند و قاچاق افزایش می یابد. این امر نیز از سوی فرماندهی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه ای و به دلایل متعدد غیرمنطقی تلقی شد.

علیرضا سلیمی سخنگوی مردم محلات و دلیجان نیز دلیل اعتراض خود را این بود که 30 درصد بیماری ها ناشی از مصرف دخانیات است و سالانه 60 هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که باید چاره اندیشی شود. این مشکلات است

محسن پیرهادی نیز با این حذف موافقت کرد و گفت: با توجه به اثرات سیگار، قیمت تولید سیگارهای داخلی 820 درصد و برندهای خارجی 1600 درصد افزایش می یابد که قطعاً هزینه خانوار را افزایش می دهد.

علی اصغر باقرزاده، سخنگوی مردم بابلیسر نیز در مخالفت با پیشنهاد حذف این بند گفت: وزارت بهداشت. ما باید در این زمینه فکر کنیم. با افزایش 10 درصدی قیمت سیگار، مصرف 4 درصد و در بین نوجوانان و جوانان تا 8 درصد کاهش می یابد.

وضعیت ایران و تجربه جهان

سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود. با احتساب گردش مالی 50 هزار میلیارد تنی سیگار و سهم 80 درصدی برخی شرکت های خارجی از این درآمد، می توان گفت که 45 درصد مصرف داخلی قاچاق است. نزدیک به 350 میلیارد نخ سیگار توسط برندهای تقلبی تولید می شود که استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی کنند. طی 10 سال گذشته، بیش از 90 درصد تنباکو از خارج از کشور حمل شده است، اما با ورود این فناوری، بیش از 80 درصد سیگارهای کشور تولید داخل است.

قیمت سیگار از سال 1965 به طور پیوسته در ایالات متحده افزایش یافته است و مطالعات نشان داده است که افزایش مالیات بر سیگار باعث کاهش مصرف سیگار شده است. به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت یک جعبه سیگار، میزان مصرف سیگار در جوانان حدود هفت درصد کاهش می یابد. همین امر در مورد اقلیت ها و سیگاری های کم درآمد نیز صادق است. به عنوان مثال، هنگامی که ایالت ویسکانسین مالیات سیگار را به 1 دلار برای هر بسته افزایش داد، خط تلفن ترکیه 20000 تماس را در دو ماه ثبت کرد. در مقابل با 9000 تماس در سال. در سال 2012، RTA International یک نظرسنجی برای وزارت بهداشت ایالت نیویورک بین سال های 2010 تا 2011 انجام داد تا بار مالی پرداخت مالیات بر خانواده های کم درآمد را ارزیابی کند. این مطالعه نشان داد که “مالیات بر سیگارهای بالا می تواند به جای اینکه آنها را مجبور به ترک سیگار کند به سیگاری های کم درآمد آسیب برساند.”

از 13000 مورد بررسی شده در ایالت نیویورک، سیگاری های کم درآمد 23.6 درصد از درآمد خود را صرف سیگار می کنند. افراد پردرآمد تنها 2 درصد از درآمد خود را خرج می کنند، در حالی که افراد کم درآمد 14 درصد از درآمد خود را در سراسر کشور خرج می کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ایالات متحده در میان 50 کشور پرجمعیت از نظر درصدی از جعبه سیگار که برای مالیات خرج می شود، از نظر مالیات بر سیگار در سراسر جهان در رتبه 36 قرار دارد. داده ها نشان می دهد که مالیات 42.5 درصد از قیمت یک جعبه سیگار در ایالات متحده را تشکیل می دهد. در مقایسه با 82.2٪ در بریتانیا، جایی که مالیات سیگار بالاترین است.

برای حفظ سلامت جامعه چه باید کرد؟

استعمال دخانیات در کشور به 13 سالگی رسیده است و حتی در بین زنان و دختران نوجوان نیز سیگار کشیدن در مدارس اتفاق افتاده است. فرید براتی‌ساده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره لغو مالیات بر سیگار به همشهر گفت: باید در نظر داشت که صرفاً افزایش یا کاهش قیمت نخواهد داشت. هنگامی که قیمت ها افزایش می یابد، مصرف کنندگانی که نمی توانند یا نمی خواهند مصرف خود را کاهش دهند با مشکلات دیگری مواجه می شوند. در جامعه ما هر روز قیمت ها تغییر می کند و مافیای مواد مخدر قیمت ها را در نقطه ای نگه می دارند که مصرف زیاد کاهش پیدا نمی کند. افزایش مالیات قطعا مصرف را کاهش می دهد، اما از طرف دیگر وضعیت در جامعه حاکم است.

براتی موفقیت جامعه ای مانند آمریکا را مرهون عوامل دیگری می داند. او گفت: «در ایالات متحده، افزایش مالیات با قوانین و بازدارندگی همراه بود. به عنوان مثال به کودکان و زیر 18 سال سیگار نمی فروشند و در صورت گزارش چنین تخلفی با فروشنده به شدت برخورد می شود. توجه به این نکته ضروری است که برای کاهش مصرف ابتدا باید به قوانین پیشگیرانه توجه کرد. ابتدا باید نوعی بازدارندگی ایجاد کنیم و سپس برای حمایت از قانون قیمت ها را افزایش دهیم.»

وی از سوی دیگر به مشکلات دیگری در سیاست کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از قصورهای مالیاتی سیگار مربوط به مسائل بهداشت عمومی است، اما اگر برای کشف قاچاق و قاچاق مواد مخدر پاداش و پاداش در نظر گرفته می‌شود، امری نیست. مجبور به پایان دادن به این گونه اتهامات و شناسایی ها شود. به عبارت دیگر تا آن زمان نمی توان قیمت را دو برابر افزایش داد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور معتقد است: ابتدا باید سیاست تغییر کند و فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع شود و سپس به صورت منطقی در هزینه ها دستکاری شود، در غیر این صورت صرف افزایش مالیات سیگار می شود. تاثیر چندانی بر کاهش مصرف نخواهد داشت “در دراز مدت نخواهد بود.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا