هنر و فرهنگ

چرا کتاب‌فروشی مروارید تعطیل شد؟

منوچهر حسن زاده تعطیلی کتابفروشی نشر مروارید را تصمیم درونی ناشر می داند و می گوید: ناشر نمی تواند حسابدار باشد.

مدیر انتشارات مروارید درباره تعطیلی کتابفروشی در خیابان انقلاب به رویداد برتر گفت: واگذاری کار را خوب دیدیم اما ناشر همچنان کار می کند. فکر نمی‌کنم یک ناشر بتواند کتاب‌فروش باشد، و این تجارت کمی برای ناشران ناراحتی ایجاد کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم فروشگاه را رها کنیم و آن را برای فروش عرضه کنیم.

وی درباره علت تعطیلی کتابفروشی مروارید گفت: انتشار یک تصمیم داخلی بود. با درگذشت امیر علی بیک، مدیر ناشر، دوستان ما دیگر نتوانستند این کار را اداره کنند، بنابراین تصمیم گرفتیم کتابفروشی را تعطیل کنیم.

حسن زاده با بیان اینکه ناشران معمولا فروشگاهی می خواهند که محصولات خود را در آن بفروشند، گفت: به عنوان مثال نشر چشمه خانواده فوق العاده ای است، چه خود آقای حسن کیاییان باشد و چه فرزندانش، یک تیم تشکیل می دهند. متأسفانه این تیم برای ما فراهم نشد و باید می شد، دوستان قدیمی شروع به پیر شدن کردند و ما تصمیم گرفتیم فروشگاه را ترک کنیم، شاید یک کتابفروشی باشد. اما خود انتشارات مروارید بیشتر کار می کند.

وی با بیان اینکه آیا کتابفروشی در صورت فراهم بودن شرایط به ناشر کمک می کند، گفت: همانطور که گفتم، کتابفروشی ها به خصوص برای فعالیت های آنلاین باعث ناراحتی می شوند. بعد از 60 سال به این نتیجه رسیده ایم که حداقل در شرایط فعلی اجاره مغازه به صلاح نیست. انتشارات مروید به شدت در حال کار است و فروشگاه اینترنتی فوق العاده فعال است.

وی گفت: «کرونا آنقدر تأثیر منفی بر صنعت نشر نداشت، می‌توانست تأثیر مثبتی داشته باشد زیرا مردم در خانه ماندند و به احتمال زیاد حجم سفارش‌ها و کتاب‌خوانی بود.»

چرا کتابفروشی مروارید تعطیل شد؟

انتشارات مروارید در سال ۱۳۴۰ به پیشنهاد مجید روشنگر و با مشارکت فریدون نیکنام، منوچهر حسن زاده و پرویز علیبک تأسیس شد. اولین اثری که توسط نشر مروارید منتشر شد، رمانی به نام درد دل ناتانیل وست با ترجمه عبدالله توکل بود. فعالیت این انتشارات با اولین حضور اشعار بیژن جلالی ادامه یافت.

در سال 1341 روبروی دانشگاه تهران کتابفروشی به نام «خانه کتاب» در خیابان انقلاب اسلامی برای اجاره مغازه ای به نام انتشارات مروارید راه اندازی شد.

فروغ فرخزاد در سال 1342 برای انتشار جلد جدید شعر خود – تولدی دیگر – به مروارید رفت. بهرام بیضایی در سال 1345 دنیای مطبوعاتی آقای اسراری را برای چاپ به مروارید سپرد. بدین ترتیب انتشارات مروارید به فعالیت خود ادامه داد و در سالهای بعد صدها عنوان کتاب منتشر کرد.

این نشریه همچنین در کنار خود می نویسد: «یکی از جواهرات افتخار این است که حدود 80 درصد از کتاب هایی که هر ساله منتشر می شود، کتاب های تجدید چاپی هستند که از دو تا بیش از چهل کتاب تجدید چاپ شده اند. مروارید برای حمایت از جوانان مستعد تلاش می کند. در عین حال، استادان، شاعران و علمای بسیار معتبر همچنان در مناصب ویژه ای هستند.

کتابفروشی های آنلاین مروارید در دسته بندی های زیر: ادبیات، اقتصاد، تاریخ، جامعه شناسی، جغرافیا، حسابداری، حقوق، دامپروری، آکادمی، رمان، روانشناسی، زبان های خارجی، زمین شناسی، سیاست، شعر، علوم تربیتی، علوم پایه، عمران، فلسفه، تکنولوژی، مختلط، مذهبی، معماری، مهندسی کنترل، مکانیک، نمایش، هنر، پزشکی، استاد، کامپیوتر، کشاورزی، کودکان و نوجوانان و غیره.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا