سلامت و دانش

تاثیر بازی‌های واقعیت مجازی برای درمان روان پریشی

بر اساس مطالعه جدیدی که در دیلی میل منتشر شده است، واقعیت مجازی می تواند به افراد مبتلا به بیماری به نام روان پریشی کمک کند، که باعث می شود افراد از ترک خانه خود ترس داشته باشند.

محققان بریتانیایی یک آزمایش واقعیت مجازی را برای اهداف درمانی به نام «بازی تغییر» توسعه داده‌اند که بیماران را تحت هدایت یک مربی مجازی به یک سفر مجازی در یک محیط معمولی می‌برد.

این تجربه به بیماران اجازه می دهد تا به طور مجازی در موقعیت های روزمره مانند خرید قهوه، انتظار در ایستگاه اتوبوس یا مراجعه به پزشک شرکت کنند.

برنامه GameChange برای کاهش اضطراب شدیدی طراحی شده است که بسیاری از افراد مبتلا به روان پریشی را از درگیر شدن در فعالیت های روزانه در دنیای واقعی باز می دارد.

در آزمایشات نشان داده شده است که این تکنیک حتی در بیمارانی که به دلیل روان پریشی شدیدترین مشکلات سلامت روانی دارند نیز مفید است.

این برنامه ممکن است به زودی در بیمارستان ها و مراکز درمانی ارائه شود تا جایگزین نیاز به یک درمانگر واقعی شود.

به گزارش دیلی میل، پزشکان می گویند که واقعیت مجازی در چند کلینیک سلامت روان در 25 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است و این یکی از راه های حمایت از درمان شخصی یک پزشک برای بیمار بوده است.

“بازی تغییر” یک برنامه درمانی است که در آن درمان توسط تیمی از کارکنان نظارت می شود و در محیط های مختلف از جمله خانه بیمار ارائه می شود.

برنامه “واقعیت مجازی” به یک مشکل رایج برای افراد مبتلا به روان پریشی می پردازد که ترس شدید از بیرون بودن از موقعیت های روزمره است.

در بسیاری از بیماران، این ترس‌ها به آگورافوبیا شدید تبدیل می‌شوند، از ترس اینکه در موقعیت‌هایی قرار گیرند که فرار ممکن است دشوار باشد یا نتوانند با موفقیت کمک دریافت کنند. بیماران روان پریشی از ترک خانه اجتناب می کنند، به این معنی که می تواند روابط با خانواده و دوستان مانند تحصیل و پیشرفت شغلی آنها را به شدت مختل کند.

دکتر فلیسیتی وایت، روانشناس بالینی در بخش روانپزشکی آکسفورد می‌گوید: «در یک مکان امن، بیماران یاد می‌گیرند که از طریق واقعیت مجازی در فعالیت‌های دنیای واقعی شرکت کنند. این فرآیند به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را برای رویارویی با چالش های واقعی افزایش دهند.

GameChange بر روی 346 بیمار مبتلا به روان پریشی در 9 مرکز بهداشتی بریتانیا در پنج منطقه آزمایش شده است: بریستول، منچستر، نیوکاسل، ناتینگهام و آکسفورد.

یکی از بیمارانی که در این آزمایش شرکت کرد، گفت: «پس از هفت سال بیماری، احساس بسیار بهتری دارم. می‌توانستم بدون نگرانی بیشتر با مردم ارتباط چشمی برقرار کنم، می‌توانستم در خیابان راه بروم بدون اینکه نگران کسی باشم که به سمتم می‌آید.

وی ادامه داد: الان می توانم به کافه بروم. وقتی سوار اتوبوس می شوم احساس اعتماد به نفس بیشتری دارم. احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به قبل دارم.

به گفته تیم تحقیقاتی، دسترسی به درمان‌های روان‌شناختی مؤثر به دلیل کمبود پزشک، به‌ویژه برای بیماران روان‌پریشی محدود است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا