خبرهای کلیکسب و کار برتر

تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی به یکی از دغدغه های اصلی همه دارندگان خودرو تبدیل شده است. در پی درخواست میلیون ها نفر از رانندگان در کشور برای خرید روغن موتور مناسب و باکیفیت، برخی از تجار با عرضه روغن موتور نامناسب در بازار سوخت، مشکلات زیادی را برای رانندگان ایجاد کردند.

روغن موتور چیست؟

از آنجایی که موتور مهمترین نقش را در حرکت خودرو دارد، توجه به سلامت آن بسیار مهم است. موتور نقش اصلی را در حرکت خودرو از سیستم احتراق سوخت تا انتقال نیرو به چرخ ها ایفا می کند. تمام قدرت موتور از تعامل و اتصال قطعات آن حاصل می شود. برای چنین قطعاتی وجود اصطکاک به معنای اتلاف انرژی، خوردگی و کاهش عمر قطعات است. روغن موتور به دلیل خواصی که دارد اثر کاهش اصطکاک قابل توجهی دارد.

روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی و مواد افزودنی به دست می آید. روغن پایه که بسته به نوع آن 80 تا 95 درصد روغن موتور را تشکیل می دهد، بیشتر از روغن معدنی یا خام تولید می شود. البته فرآیند تولید روغن پایه از نفت خام پیچیده است و تنها سه شرکت بزرگ در ایران توانایی تولید روغن پایه از جمله پالایشگاه پارس را دارند. ابتدا از نفت خام در یک پالایشگاه تولید می شود و سپس به عنوان ماده خام به واحد بازیافت نفت به واحد استخراج فرستاده می شود که در آنجا مواد حاوی ترکیبات بنزین جدا می شود. سپس رافینیت حاوی روغن (ذخایر پالایشی) به واحد اپیلاسیون برای جداسازی پارافین و موم و در نهایت به واحد فورفورید برای تولید روغن پایه نفتی فرستاده می شود. عمر موتور شما تا حد زیادی به کیفیت روغن موتوری که در آن می ریزید بستگی دارد.

مقدار روغن موتور توسط دستگاهی به نام دیپ استیک تشخیص داده می شود، سطح روغن موتور همیشه باید بین L و H باشد، در کل اگر به خط پایین یا L نزدیک باشد بهتر از رسیدن به H یا L. بالا است. خط یکی از ویژگی ها عامل مهم انتخاب روغن موتور مناسب ویسکوزیته مناسب است. زیرا در غیر این صورت مصرف سوخت افزایش می یابد، دمای موتور افزایش می یابد، سایش افزایش می یابد و زمان کارکرد موتور در هوای سرد افزایش می یابد.

تاریخچه روغن موتور

در 6 سپتامبر 1866، جان الیس آمریکایی یک شرکت پالایش نفت را تأسیس کرد. در حین مطالعه قدرت درمانی بالقوه نفت خام، دکتر. الیس از یافتن هیچ ارزش دارویی واقعی ناامید شد، اما از خواص آرام بخش بالقوه آن شگفت زده شد. او سرانجام تحصیلات پزشکی خود را رها کرد تا وقت خود را به تولید روغن موتور با کیفیت بالا و ویسکوزیته بالا برای موتورهای بخار اختصاص دهد، سپس از ترکیب ناکارآمدی از پیه و روغن حیوانی برای تولید روغنی استفاده کرد که به طور موثر در دماهای بالا عمل کند.

وظیفه اصلی روغن موتور چیست؟

جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، محافظت از سطوح قطعات فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی، تمیز کردن و جلوگیری از ساییدگی قطعات و اتصالات ناشی از احتراق سوخت و تجزیه روغن، افزایش اثر آب بندی با نصب در فضای بین رینگ، پیستون و سیلندر که باعث افزایش راندمان موتور و کاهش تاثیر منفی ضربه قطعات متحرک در حین کار می شود، یکی از وظایفی است که روغن موتور انجام می دهد. علاوه بر این، استفاده از روغن با ویسکوزیته کم و به مقدار مناسب، فاصله بین راه اندازی و رسیدن به دمای معمولی موتور را کاهش می دهد که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد. روغن موتور تمامی این وظایف را تحت حرارت و فشار زیاد انجام می دهد.

خطرات روغن موتور تقلبی چیست؟

رایج‌ترین آسیبی که روغن موتور تقلبی می‌تواند به خودروی شما وارد کند، سوختن یاتاقان‌ها است که به «تقوع بلبرینگ» نیز معروف است. البته خرابی بلبرینگ دلایل زیادی دارد اما یکی از مهمترین آنها خرابی سیستم روغن کاری موتور است. یعنی یا پمپ روغن خراب است یا روغن موتور را به موقع تعویض نکرده اید و یا از روغن موتور تقلبی استفاده کرده اید.

اگر متوجه ساییدگی یاتاقان نشوید، میل لنگ و شاتون شما خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید شروع به خراب شدن می کنند. در این حالت بیشترین اصطکاک بین شاتون و میل لنگ رخ می دهد زیرا چیزی بین آنها وجود ندارد. حالا با گاز گرفتن موتور این اصطکاک بدتر و بدتر می شود. تا جایی که صدایی مانند تاک تاک از موتور شنیده می شود و طبق مکانیک موتور دیگر زنده نمی ماند.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که با این مشکل مواجه می شوید، باید هر چه سریعتر موتور را خاموش کنید و به نمایندگی مجاز و یک کامیون یدک کش مراجعه کنید. اما اگر ندید به موتور می گویند «چسبیده» می سوزد و میلیون ها تومان هزینه تعمیر می کند. مراقب روغن موتور تقلبی باشید!

البته تولیدکنندگان بیشماری هستند که روغن موتورهای با کیفیت و اصل را به بازار عرضه می کنند. اما توانایی تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی به چالش بزرگی برای دارندگان خودروهای ایرانی برای جلوگیری از تقلبی تبدیل شده است. در این مقاله به نقل از پترونام سهند بهترین تولید کننده روغن موتور در ایران با فناوری نانو، بهترین راه برای تشخیص اصالت روغن موتور با شما خواهد بود.

  1. به درپوش مخزن روغن موتور توجه کنید

برخی از ویژگی های ظاهری روغن موتور می تواند سرنخ هایی باشد که به تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی کمک می کند. شرکت های بزرگی مانند شل، کاسترول، پترونام سهند، موبیل 1، آل و غیره برای بسته بندی و مهر و موم کردن درپوش مخزن روغن موتور شما به دقت مراقبت می کنند. در نتیجه، مطمئناً دیدن اشکالات و سایر مشکلات سطحی غیر معمول نیست. به طور کلی عدم اهمیت و دقت در بسته بندی روغن موتور به طور کامل در درپوش روغن موتور نمود پیدا می کند.

در برخی موارد، مقدار روغن موتور کاهش نمی یابد مگر اینکه چاهی بسته شده باشد. این تابلوهای ریز و درشت در بسته بندی بنزین خودرو نشان دهنده اصالت کالا است که باید به آن توجه کنید.

  1. ظاهر و بوی روغن موتور

بدیهی است که روغن موتور با روغن پایه حاصل از نفت خام تولید می شود. بنابراین، طبیعی است که شباهت های جزئی بین روغن موتور و روغن معدنی وجود داشته باشد. البته تا زمانی که این شباهت بر تفاوت آنها غلبه کند!

هنگامی که ظاهر و بوی روغن موتور مورد نظر خود را بررسی می کنید، باید تفاوت بین روغن موتور و روغن خالص را درک کنید. در غیر این صورت ممکن است روغن موتور مصنوعی باشد که تفاوت چندانی با نفت خام نداشته باشد. اگر روغن موتور تا این حد شبیه نفت خام بود، مطمئناً نیازی به خرید بهترین روغن موتور ایران نبود و پترونام سهند تولید آن را متوقف می کرد. زیرا ایران کشور نفت خیز است و همه ما می توانیم از روغن خالص در موتور خودروهای خود استفاده کنیم.

  1. قیمت مناسب سوخت خودرو

با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی ایران، مالکان خودرو همواره به دنبال روغن موتور ارزان برای خرید هستند و تصورات نادرستی از منطقی بودن یا نبودن این روغن دارند. منظور ما از قیمت مناسب روغن موتور این است که یک محصول خارجی که 100 دلار در خارج از ایران قیمت دارد کمتر از 3 میلیون دلار در بازار ایران فروخته نمی شود. در حالی که 500 هزار تومان هم میشه خرید!

در این شرایط، تعبیر «هیچ قیمتی نامعقول نیست، هیچ قیمتی بی دلیل گران نیست» را به خوبی درک می کنیم. زیرا استفاده از روغن موتور به تنهایی باعث از کار افتادن خودروی شما می شود. اگرچه بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان نمی خواهند محصولات خود را با 10 درصد قیمت به ایران بفروشند. بنابراین می توان تایید کرد که این روغن موتور تقلبی است و پر کردن بیش از حد می تواند یک اشتباه جدی راننده باشد.

  1. بررسی مجوزهای روی برچسب روغن موتور

در آخر نیز متداول ترین روش های بررسی اصالت روغن موتور را به شما خواهیم گفت. البته تولیدکنندگان روغن موتور ایرانی دارای مجوز رسمی از سازمان های مرکزی و دولتی کشور هستند. بررسی این مجوزها می تواند بهترین و کاربردی ترین راه برای تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی باشد. زیرا همه این تولیدکنندگان باید این مجوزها را روی برچسب محصولات خود چاپ کنند.

تأیید اعتبار گواهینامه روغن موتور خارجی می تواند دشوار و تا حدی غیرممکن باشد. اما می توانید از سادگی و کارایی این روش برای روغن موتور ایرانی مطمئن باشید. یکی از مهمترین مجوزها، کالای عمومی و ایرانی است که با استعلام از طریق وب سایت یا پیامک، اصالت کالا را نشان می دهد.

روغن موتور پارانوکس پترونام سهند شوک ماشین شما

امیدواریم با خیالی آسوده بتوانید تفاوت بین روغن موتور اصل و تقلبی را تشخیص دهید. حالا که همه می دانیم چقدر روغن موتور می تواند روی ویژگی های ماشین تاثیر بگذارد، بهتر است بهترین روغن موتور را برای ماشین خود بخریم. شرکت پترونام سهند با طراحی و تولید روغن موتور پارانوکس بهترین روغن موتور نانو در خاورمیانه را با موفقیت به بازار ایران عرضه و در اختیار عموم قرار داده است. توصیه می شود از فواید و خواص این روغن غافل نشوید.

دکمه بازگشت به بالا