خبرهای کلی

ساخت برج خلیفه دُبی و سرنوشت درآمدهای دولت نهم و دهم!

تماس گرفتند و با شور و شوق ماجرای بازدیدشان از برج خلیفه را تعریف کردند. گفتم طراح سازه، آقای بیل بیکر، یکی از دوستان من است. او یک بار مرا دعوت کرد و من از دفتر آنها در شیکاگو بازدید کردم. او هنوز قوی ترین کابل ها و فولادها را در برج خلیفه دارد. مهندس کامپیوتر بسیار جسور است. یکی از دوستانم گفت: عجب خرج کردند آنجا. ثروت شگفت انگیز!

هزینه ساخت برج خلیفه در دبی و سرنوشت درآمدهای دولت نهم و دهم!

پرسیدم: آیا می توانید بفهمید هزینه ساخت برج خلیفه چقدر است؟

دوستان اعداد مختلفی را اختراع کردند. مثلا 10 میلیارد دلار. یا هفت میلیارد دلار و… حدس زدم.

من گفتم هزینه ساخت برج خلیفه از فاز صفر تا پایان 1.5 میلیارد دلار بوده است. (1.5؛ بله، کمتر از 2 میلیارد دلار)

آنها شگفت زده شدند. چرا اینقدر کم؟ گفتم نه کوچک نیست. بلکه تعبیر ما از دلار و «میلیاردر ارد» اشتباه است.
در همان سالی که برج خلیفه در دبی افتتاح شد، مانند دومین سال حکومت احمدی نژاد (2011)، فروش یک ساله نفت ایران از مرز 118 میلیارد دلار گذشت. (کدام دولت بیشترین سهم دلارهای نفتی را داشت؟)
انگار می گویند احمدی نژاد می توانست در یک سال (فقط یک سال) 78 خلافت بورژوایی بسازد. اما این پول را چگونه خرج کردید؟

به گزارش شانا (شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی)، در دولت های نهم و دهم احمدی نژاد، این رقم در فاصله سال های 1384 تا پایان سال 1391، 633 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. عدد باورنکردنی (معادل 50 سال فروش نفت ایران در 8 سال)

انگار می گویند احمدی نژاد ممکن است برج خلیفه 422 را ساخته باشد. یا 422 مگابایت پروژه زیرساختی را به زیرساخت های کشور اضافه کنید که از این تعداد هر «یک پروژه» با 422 پروژه در اندازه و ارتفاع و اندازه «برج خلیفه» دبی مطابقت داشت، اما این پول چه شد؟

(جالب است بدانید که ایلان ماسک امروزی، ثروتمندترین مرد آمریکا، 212 میلیارد دلار ثروت دارد (اینجا) و این رقم تلخ است اگر بدانیم که در آن سال ها کل ثروت او سه برابر شده بود. ما نفت می فروختیم… برج خلیفه. که چیزی نیست)

دوستانت با تعجب به تو نگاه کردند. و من ساکتم و دارم نگاه میکنم

▪️▪️▪️
بله، ما ایرانی ها به وضوح از یک میلیارد دلار خبر نداشتیم. در غیر این صورت در هشت سال اوج درآمدهای نفتی کشور، وضعیت نوآوری زیرساختی، توسعه نیروگاهی و میادین نفت و گاز کشور باید به کلی دگرگون می شد. این اتفاق نیفتاد.

سال‌ها و درآمدهایی که فقط می‌توانیم رویای آنها را داشته باشیم.

* محقق مهندسی سازه در مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه برکلی

دکمه بازگشت به بالا