خبرهای کلی

همه چیز درباره نان کارتی

از چه زمانی نحوه اعطای یارانه نان تغییر کرده است؟ چه کسانی از این حمایت سود می برند؟ مبلغ چقدر است؟ قیمت نان چقدر است و چرا باید یارانه پرداخت شود؟

رویداد برتر به نقل از این روزنامه خراسان وی نوشت: به منظور تامین امنیت غذایی مردم کشور، سالانه مبالغ هنگفتی در بودجه برای تامین یارانه مصرف نان در نظر گرفته می شود. یارانه نان که نوعی پرداخت انتقالی از سوی دولت به مصرف کنندگان است، نقش موثری در کاهش شکاف درآمدی بین گروه های کم درآمد و پردرآمد دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، بیشترین یارانه سال های اخیر در کشور صرف نان شده است. افزایش قیمت گندم در بازار جهانی و البته افزایش قیمت خرید تضمینی که به 11500 سنت در هر کیلوگرم رسید و به تبع آن افزایش هزینه خرید و تبدیل گندم به آرد باعث تخصیص کمک شده است. مهم. به این محصول استراتژیک با توجه به اصلاح روند تخصیص ارز 4200 تومانی و جلوگیری از قاچاق معکوس، نحوه پرداخت یارانه نان و به صورت یارانه نقدی تغییر کرده و به صورت کارتی در اختیار مردم قرار می گیرد. اما اگر می خواهید بدانید چه زمانی نحوه تغییر یارانه نان، این یارانه به چه کسانی تعلق می گیرد، نان چقدر، چقدر گران می شود و چرا باید نحوه پرداخت یارانه را تغییر داد، با ما همراه باشید.

مردم به جای نان باید حمایت بپردازند

شاید الان برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که آرد فروخته شده به نانوایی ها یارانه می گیرد و ما نان خود را با خیال راحت می خریم، پس چه نیازی به تغییر در توزیع یارانه است؟ اما باید بدانید که چقدر از همه چیز با این اتفاق می افتد.

1- قاچاق معکوس

اولین سوال این است که تفاوت قیمت آرد یارانه ای و آرد آزاد به دلیل افزایش قیمت گندم افزایش می یابد و در نتیجه شاهد قاچاق معکوس آرد و نان خواهیم بود. همچنین نایب رئیس انجمن علمی و فناوری غلات گفت: تبدیل یارانه فعلی به یارانه نقدی باعث جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش مصرف آرد از 10 میلیون تن در سال به هفت میلیون تن و کاهش وابستگی کشور به خارج از کشور می شود.

2- خوراک دام شدن

همچنین به دلیل ارزان بودن نان نسبت به آرد ارزان، سال گذشته نان را به خوراک دام تبدیل کردیم زیرا برخی از دامداران قبلاً به جای خرید مواد دامی، نان را برای خوراک دام خریداری کرده بودند.

3- ضایعات زیاد

میانگین ضایعات نان در ایران 30 درصد است که در برخی استان ها بالای 70 درصد است. نائب رئیس انجمن علوم و فنون غلات وجود یارانه و نان ارزان قیمت را دلیل اصلی ضایعات می داند و در صورت حذف یارانه نان، ضایعات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و از قاچاق آرد جلوگیری می شود.

نان حمایت شده از تابستان

چند روز پیش استاندار زنجان از اجرای طرح پایلوت پرداخت یارانه نان خبر داد و گفت: طرح یارانه نان تا دو ماه آینده در چند استان اجرایی می شود. به احتمال زیاد پس از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در سطح کشور اجرا خواهد شد. محسن افشارچی در این خصوص به رویداد برتر توضیح داد: در این طرح مردم نان خود را از نانوایی ها با قیمت پایین تهیه می کنند، کارت می کشند و سپس یارانه نان را با توجه به نرخ فروش به نانوایان پرداخت می کنند. به گفته وی، در این طرح نانوایی ها دیگر یارانه آرد دریافت نمی کنند بلکه بر اساس فروش نان یارانه می گیرند.

چه کسی منتظر یارانه نان است؟

میرکاظمی دی ماه گذشته در این خصوص اعلام کرد که اگر فردی نان از نانوایی بخرد با کارت حمایتی که دارد هزینه آن را پرداخت می کند. با پرداخت قیمت جدید به نانوا اما کسر همان قیمت از خریدار. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: سامانه مناسب بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال راه اندازی است و در صورت نهایی شدن اجرایی خواهد شد. البته پس از انتشار این اظهارات، در اطلاعیه روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه آمده بود که نه صدور کارت نان و نه کوپن در دستور کار قرار نمی گیرد، بلکه در صورت نهایی شدن طرح، تنها مصرف کننده نهایی حمایت می شود. . نان با کارت یارانه ای. خرید. در همین راستا گمانه زنی ها حاکی از آن است که یارانه نان فقط به افرادی که در حال حاضر از این کمک برخوردار هستند، تعلق می گیرد. اگرچه جزئیاتی از دریافت کنندگان کمک هزینه ارائه نشده است، اما تجارت نیوز اخیرا به نقل از یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که این کمک هزینه باید به هفت دهک اول تقسیم شود.

یارانه نان چقدر است؟

همانطور که گفتیم هنوز جزئیاتی از پرداخت یارانه نان از جمله مشمولان و میزان این یارانه منتشر نشده است، اما با توجه به بودجه امسال ممکن است گمانه زنی هایی درباره میزان یارانه نان وجود داشته باشد. به گزارش اقتصادآنلاین، در بودجه امسال چهار هزار میلیارد گوجه فرنگی به عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است و اگر قرار باشد به کل جمعیت 84 میلیونی پرداخت شود، این یارانه به ازای هر نفر 47 هزار گوجه در سال خواهد بود. و حدود چهار هزار تومان در ماه. یعنی هر نفر فقط یک نان سنگک یارانه ای یا پنج نان لواش در ماه می گیرد! با این حال تجارت نیوز نوشت: «یارانه نان احتمالاً هفت دهک پایین درآمدی جامعه را پوشش می دهد. با این حساب کمک هزینه ماهیانه فقط پنج هزار و 500 تومان برای هر نفر است. یعنی یک خانواده چهار نفره ماهیانه فقط 22 هزار تومان معادل 30 نان کمک هزینه نان دریافت می کند! پرداخت یارانه نان 4000 یا 5000 تومانی توجیه اقتصادی ندارد و بعید است از سوی دولت انجام شود. در این مورد با حذف ارزهای 4200 تومانی دولت وعده 100 تا 150 هزار تومان یارانه داد. از سوی دیگر، اگر دولت یارانه 4000 میلیاردی نان گوجه‌فرنگی را در بودجه امسال به همراه مابه‌التفاوت ارز 4200 ارزی با ارز آزاد، فقط بین دریافت‌کنندگان توزیع کند، این رقم بیش از این افزایش خواهد یافت.

نحوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در تشریح یارانه نان گفت: در این طرح مردم نان خود را از نانوایی ها با قیمت پایین خریداری می کنند و قیمت این نان با یارانه محاسبه می شود. به نظر می رسد هدف از این طرح گرانی نان و عرضه نان امروزی نباشد. از سوی دیگر با این طرح سهمیه نانوایی ها پایان می یابد و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تحویل دهند. سپس نانوایی ها نان را با تخفیف به مردم می فروشند و دولت مابه التفاوت نان رایگان و یارانه ای را به نانوا می پردازد.

ابهامات در طرح

اگرچه این طرح هنوز اجرایی نشده است و طی دو ماه آینده در چند استان آزمایش می شود، اما چنین روش پرداخت نان خالی از چالش نخواهد بود و از آنجایی که جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده است، سوء تفاهم های زیادی در این زمینه وجود دارد. آی تی. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1- در صورت شکست طرح مشخص نیست قیمت نان تغییر می کند یا خیر؟

2- اگر کسی این کارت را نداشته باشد چگونه می تواند نان بخرد؟ قیمت نان رایگان چگونه محاسبه می شود؟

3- اگر همه افراد جامعه از این حمایت برخوردار شوند، به کسانی که کارت حمایت ندارند چگونه پرداخت می شود و دولت چگونه این کارت ها را توزیع می کند؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا