خبرهای کلی

پایان عصر برانکو – رویداد برتر

یحیی گل محمدی اکنون اولین و آخرین نتایج کسب شده توسط پرسپولیس را بر عهده دارد و این تیم تماماً محصول یحیی است. گل محمدی حالا می تواند در پرسپولیس به درخشش خود ادامه دهد و دورانش را طولانی و طلایی کند یا دوره ای را به نتایج سینوسی بگذراند، با این برچسب که هر چه داشت محصول ساختار برانکو بود.

رویداد برتر به نقل از این روزنامه شرق وی نوشت: پرسپولیس مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر و بهترین تیم ایران در نیم فصل اخیر خیلی سریع به ماجراجویی جام حذفی امسال پایان داد. شاگردان یحیی گل محمدی که در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف آلومینیوم اراک رفتند، در تهران با غافلگیری هواداران خود شکست خوردند و بازی های دو بر یک را عوض کردند و سه بر دو را شکست دادند و موفق شدند. دوباره در جام حذفی این شکست در شرایطی توسط پرسپولیس و سرمربی تیمش ثبت شد که در این فصل مجوز قهرمانی در لیگ برتر را ندارند و شش هفته باقی مانده تا پایان فصل 6 امتیازی هستند. هدایت تیم استقلال پرسپولیس در صورت پیروزی در تمام دیدارهای باقی مانده خود در لیگ برتر، همچنان باید روی نتایج استقلال در ادامه مسابقات حساب باز کند. این وضعیت با وضعیت قرمزها در پنج فصل اخیر ناآشنا است، چرا که آنها اغلب لیگ برتر را رهبری می کردند و دیگران باید منتظر از دست دادن امتیاز این تیم بودند.

نتایج پرسپولیس در این فصل، سبک بازی تیم یحیی و آشفتگی اتخاذ تاکتیک های درست در چند بازی در این مدت این سوال را بیش از هر زمان دیگری مطرح می کند که آیا افکار یحیی گل محمدی برای ادامه همکاری با این تیم واکنش نشان خواهد داد؟ یا نه؟ این موضوع بعد از شکست مقابل آلومینیوم به شکل عجیبی روی سکوهای ورزشگاه آزادی مطرح شد و برخی از هواداران و مخالفان حضور یحیی در پرسپولیس با یکدیگر درگیر شدند. حالا مثل همیشه، هدایت یحیی گل محمدی در پرسپولیس زیر سوال رفته است. این شبهه تأثیر خود را به همان شکل سینوسی در این فصل نشان داد. هواداران گاهی با استناد به نتایج پرسپولیس از یحیی به عنوان مرد ایده آل این تیم یاد می کنند و گاهی به ویژه در صورت تساوی مقابل شکست و تیم هوادار، عرصه برای حمله حریفان هموار می شود.

دوران برانکو با امضای یحیی به پایان رسید

در این بین او بدون توجه به عملکرد یحیی در پرسپولیس، بحثی قدیمی را باز کرد و در بین هواداران پرسپولیس مطرح کرد که یحیی تا به حال «نان تیم برانکو» را خورده است. وضعیت کنونی آنقدر پیچیده است که نمی توان این فرضیه را به طور کامل پذیرفت یا رد کرد، اما مواردی وجود دارد که می تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند. با این حال، هیچ چیز مطلقی در مورد آموزش مربیگری، به خصوص تمرین در تیم های بزرگ وجود ندارد و جزئیات نیز تأثیر زیادی دارد. با این وجود ساختمانی که برانکو در پرسپولیس گذاشت و ساختار تیم را از نظر باشگاهی و حرفه ای تغییر داد غیر قابل انکار است. او از “ستاره ها” عبور کرد تا یک “تیم” بسازد و به روحیه “همه چیز برای یک” در تیم به معنای واقعی کلمه پی برد.

در تیمی که برانکو ساخته بود مهره ها ستاره بودند که در خدمت تیم بودند. همدلی هم در زمین و هم روی نیمکت، نفرت از باخت، تلاش برای موفقیت و اهمیت دادن به ارزش پیراهن باشگاهی مثل پرسپولیس مهم ترین عواملی است که برانکو چهار سال و نیم به خوبی از عهده آنها برآمد. سالها در پرسپولیس برانکو اهمیت زیادی برای سازه قائل بود، بنابراین در عصر این مرد کروات، هر خط از زمین کامل بود. جدا از ترکیب چارچوب، دروازه، دفاع، هافبک و خط حمله پرسپولیس حرف های زیادی می زند. او حتی با پرسپولیس هم موفق شد و با رفتن ستارگان مطرحی از همین تیم قهرمان جام حذفی شد. برانکو به جای «ایرادگیری»، «تندبینی»، «حمله به داور» و «اعتراضات حمایتی» به دنبال رفع ایرادات تیم بود. نتیجه روشن است؛ او آمار درخشانی در پرسپولیس به جا گذاشت و به لطف دستاوردهایش یکی از بهترین پرسپولیس های تاریخ را ساخت. او در لیگ برتر 126 بار روی نیمکت پرسپولیس نشست و 73 برد، 37 تساوی و 16 شکست به ثبت رساند. افکار کروات در کسب 256 امتیاز، 187 گل زده، 84 گل زده و میانگین امتیاز 2.03 در هر مسابقه به خوبی منعکس شده است. رکورد برانکو در جام حذفی هم قابل دفاع است. او در مدت حضورش در پرسپولیس هشت برد، سه تساوی و تنها یک شکست به دست آورد.

اما مهمترین وظیفه برانکو ساختن یک پرسپولیس قدرتمند در آسیا بود. برانکو در شرایطی که هیچکس باور نمی کرد تیمی با ساختار ایرانی بیمار بتواند در آسیا بازی کند، برانکو 36 بار در آسیا مقابل پرسپولیس به میدان رفت و 15 برد، 10 تساوی و 11 شکست به ثبت رساند. یکی دیگر از عوامل بارز تیم پرسپولیس برانکو در این منطقه ثبت 14 کلینچ شیت بود.

حاصل همه این نتایج فتح سه قهرمانی لیگ برتر، یک جام حذفی و سه سوپرجام ایران بود. او همچنین پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برد تا نشان دهد تیمی که ساخته تنها به لیگ ایران محدود نمی شود.

پس از جدایی برانکو، کار به کالدرون و سپس به یحیی گل محمدی سپرده شد. عمر کالدرون در پرسپولیس کوتاه بود اما یحیی گل محمدی همچنان ادامه داد و روی نیمکت این تیم ماند. قرارداد او تمدید شده و حداقل یک فصل دیگر سرمربی تیم خواهد بود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. یحیی دو بار مقابل پرسپولیس قهرمان لیگ شد و در لیگ قهرمانان آسیا به فینال رسید، اما برچسب این است که او از میراث برانکو در تیم استفاده کرد و حالا تیمش رفته و رنگ واقعی خود را به رخ می کشد. این روزها که پرسپولیس دیگر نشان از اقتدار همیشگی ایران نیست، دیگر خبری از تیم برانکو نیست. در واقع خیلی ها معتقدند یحیی تیمی را که برانکو ساخته بود تحویل گرفت و از همین سازه نتیجه گرفت و حالا که دوران سازه برانکو تمام شده، امضای یحیی بیش از هر زمان دیگری بر پیشانی این تیم است.

جان ماند و علامت سوال

بدون اینکه قضاوت کنیم یحیی قبلاً نان برانکو را خورده است، مهم‌ترین نکته این روزها این است که برانکو اثری از این تیم در پرسپولیس ندارد. هم ساختار باشگاه به حالت قبل از برانکو برگشت و هم اعتراضات و حملات زیاد شد و هم افکار یحیی در زمین فوتبال حساسیت چندانی نداشت. شاید یحیی در این فصل گرفتار اتفاقات غیرمنتظره ای شده باشد، اما واضح است که این تیم انگیزه و جنگ مداوم را ندارد. شرایط به این صورت است که تیم تازه صعود کرده به نام فن در لیگ برتر امتیاز خود را از پرسپولیس پس می گیرد و تیمی مثل آلومینیوم اراک که پیش از این در تهران هیچ کاری مقابل پرسپولیس انجام نداده است در جام حذفی آن تیم را شکست دهد. طرفداران .. یحیی و دستیارش ممکن است به بهانه های مختلف برگردند و ناکامی را به عوامل مختلفی نسبت دهند، اما زمان زیادی برای رفع مشکل نخواهند داشت. خریدهای بحث برانگیز، گل های زیاد، دروازه بان های ضعیف، مدافعان ضعیف، هافبک های ضعیف و فراموشی مهاجمان در گلزنی، تیم یحیی را بیش از هر زمان دیگری در معرض دید قرار داده است. حالا او مسئول اولین و آخرین نتایج پرسپولیس است و این تیم تماما محصول یحیی است. گل محمدی حالا می تواند به درخشش در پرسپولیس ادامه دهد و دورانش را طولانی و طلایی کند یا با این برچسب که هر چه داشت محصول ساختار برانکو بود، با نتایج سینوسی وقت بگذراند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا