گرانی غیر قانونی ویزیت پزشکان

گرانی غیر قانونی ویزیت پزشکان

اگرچه هنوز افزایش تعرفه های پزشکی به مراکز درمانی اعلام نشده است، اما بسیاری از پزشکان خودسرانه هزینه ویزیت را افزایش داده اند.

رویداد برتر، به نقل از این روزنامه همشهری تعرفه های پزشکی هنوز افزایش نیافته است، اما برخی از پزشکان از ابتدای سال 10 تا 30 درصد ویزیت ها را افزایش داده اند. به گفته بیماران، ویزیت 60 تا 70 هزار تومانی پارسال امسال به 100 هزار تومان رسیده است. اگرچه تعرفه های پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط ​​19.5 درصد و در بخش خصوصی 24 درصد افزایش می یابد، اما تصمیم هیئت وزیران هنوز به مراکز درمانی ابلاغ نشده است و افزایش هزینه ها در حال حاضر غیرقانونی است.

بحث افزایش هزینه های درمان هر ساله چالشی برای نظام سلامت است. از یک سو مردم نگران هزینه ها هستند و از سوی دیگر پزشکان و متخصصان خواستار افزایش تعرفه ها هستند. در این شرایط هر سال پول بیشتری از جیب مردم می رود. امسال اما قول دادند که افزایش تعرفه ها با یارانه بیمه ای قابل توجهی همراه باشد. اما نکته اینجاست که بیمه‌گران در سال‌های اخیر حمایت کافی برای جبران خدمات سلامت مردم دریافت نکرده‌اند. نظرسنجی روز سه شنبه ایسپا همچنین نشان داد که بیش از 50 درصد مردم از خدمات بیمه ای ناراضی هستند و 43 میلیون سازمان تامین اجتماعی با 52 درصد بیمه شدگان بیشترین نارضایتی را دارند. این سازمان، خدمات ارائه شده مطلوب شناخته نشده است.

هزینه بیمه با تورم نامتناسب است

نارضایتی مردم از بیمه یک پدیده طبیعی در دنیاست و همیشه بین بیمه گر و بیمه گر چالش وجود دارد. اما سوال میزان نارضایتی است. سیدمحمدمهدی بهشتی نژاد کارشناس بیمه به همشهری می گوید: بیمه ها می خواهند حداقل غرامت و حداکثر پوشش را برای آسیب دیدگان بپردازند به همین دلیل نارضایتی طبیعی است اما این که 50 درصد مردم ایران هستند. نارضایتی از بیمه ها به ویژه بیمه سلامت به دلیل خدماتی است که با هزینه های گران درمانی نمی تواند رضایت بیماران را جلب کند.بیمه ها نمی توانند بر اساس تورم حق بیمه خود را افزایش دهند و این باعث کاهش خدمات می شود.

به گفته بهشتی نژاد، بیمه هایی که باید خدمات بیمه ای ارزان قیمت ارائه کنند همیشه به دولت بدهکار هستند، تصریح کرد: بودجه درمان های ارزان قیمت باید متناسب با هزینه باشد اما در حال حاضر چنین گزینه ای نداریم. در دولت یازدهم بودجه اختصاص یافته به بیمه سلامت آسیب زیادی به ساختار و بودجه بیمه وارد کرد و هزینه های آن تامین نشد. در کشوری مثل آمریکا هم همین اتفاق افتاد، در طرح مراقبت از اوباما که یک طرح بیمه ارزان بود، دولت باید با هزینه های شگفت انگیزی روبرو می شد. در این گونه طرح‌ها افزایش هزینه‌ها و هزینه‌های درمانی با بودجه‌های در نظر گرفته شده نامتناسب بوده و منجر به کاهش کیفیت خدمات می‌شود.»

وی معتقد است که بیشتر خدمات درمانی از طریق بیمه تکمیلی ارائه می شود. اگر چه سطح جمعیت تحت پوشش بیمه تکمیلی زیاد نیست، اما با افزایش سهم بیمه درمان، سهم خسارت در بیمه تکمیلی نیز افزایش می یابد و این به نفع بیماران نیست.

مراکز درمانی حق افزایش تعرفه را ندارند

اگرچه هنوز به صورت قانونی افزایش تعرفه به مراکز بهداشتی درمانی ابلاغ نشده است، اما گروهی از پزشکان خودسرانه تعرفه ها را افزایش داده اند. سعید معنوی، قائم مقام دبیر شورای کل بیمه سلامت نیز با اشاره به عدم اعلام عوارض جدید، گفت: مراکز درمانی تا زمان ابلاغ عوارض جدید باید 1400 هزینه مصوب از بیماران دریافت کنند.

معنوی می‌افزاید: البته امسال دولت تصمیمات خوبی برای کاهش هزینه‌ها از جیب مردم گرفته است و این وضعیت برای افراد تحت پوشش دهک‌های پایین و نهادهای حمایتی محسوس‌تر است: آنها در بخش دولتی خدمات رایگان دریافت می‌کنند. دانش آموزان پایه اول و سوم که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، به صورت رایگان توسط دولت و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت بیمه می شوند.

معنوی همچنین با اعلام اینکه تعرفه‌های بخش‌های سرپایی و بستری بدون تغییر باقی می‌ماند، توضیح داد: امسال تعرفه‌ها برای این افراد افزایش نمی‌یابد و به‌جای 10 درصد، 5 درصد و برای بخش‌های بستری 20 درصد تعرفه می‌شود، همچنین برنامه‌ریزی جدی برای این افراد داریم. کسانی که می خواهند در دهک های چهارم تا هشتم بیمه شوند، همانطور که در سال های گذشته بیشتر این حق بیمه ها توسط خودشان پرداخت می شد، اما در سال 1401 این حق بیمه مرحله به مرحله پرداخت می شود. توسط اشخاص حقیقی پرداخت می شود و یک پله به دهک پنجم تا هشتم اضافه می شود.»

مسئول خدمات بیماران خاص، صعب العلاج و نادر مانند آی بی هم توضیح می دهد: صندوق ویژه ای برای این افراد در نظر گرفته شده و علاوه بر کمک به آنها برای تهیه دارو و اقلام مورد نیاز، خدمات ویژه ای نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است. این گروه ها باید به صورت رایگان ارائه شوند. رایگان. این سیاست ها برای مردم طراحی شده است تا هزینه ها را از جیب خود کاهش دهند.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا