اقتصادی

آغاز پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی

وزیر اقتصاد و دارایی از آغاز پرداخت 300 و 400 هزار تومان کمک معیشتی خبر داد.

به گزارش رویداد برتر، احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه روند پرداخت 300 هزار و 400 هزار تومان کمک معیشت آغاز شده و تا ساعاتی دیگر به پایان می رسد، اظهار کرد: به زودی پرداخت معیشت 300 و 400 هزار تومانی آغاز شده است.

وی ادامه داد: 77 میلیون نفر در کشور که در دولت های گذشته یارانه های مختلف دریافت کرده اند دریافت می کنند که 30 درصد جمعیت 400 هزار تومان و 60 درصد جمعیت 300 هزار تومان دریافت می کنند. البته 10 درصد نیازی به دریافت پشتیبانی ندارند.
خاندوزی افزود: این مبلغ حمایت یا کمک معیشتی واریز شده، حمایت کامل 45 هزار و 500 تومانی و یک حمایت جدید و اگر خدا بخواهد از ماه آینده به این شکل و مبلغ پرداخت خواهد شد. پایان سال.”

آیا وزیر اقتصاد پاسخ می دهد که این یارانه 400 هزار تومان به اضافه یارانه قبلی 45 هزار و 500 تومانی است؟ وی گفت: خیر، کل یارانه جدید 45 هزار و 500 هزار 400 است.

خاندوزی با بیان اینکه بسته حمایتی دولت از راه و شهرسازی، اجاره مسکن، بهداشت و درمان و پرداخت یارانه مالی است، گفت: از خرداد ماه تمام کمک هزینه ها و روزانه به صورت یکجا پرداخت می شود.

وی افزود: منابع تسهیلات محدود است، طبق قانون بودجه 1401، بخش عمده ای از تعهدات وام بر عهده بانک هاست و دولت مجبور شده است از گروه های نیازمند بیشتر حمایت کند.

وزیر اقتصاد گفت: به عنوان مثال، تسهیلات مسکن در گروه‌هایی متمرکز می‌شود که در دهک‌های پایین زیر نظر سامانه وزارت رفاه قرار می‌گیرند. دهک هایی که سرانه کمتر از یک کیلوگرم گوشت مصرف می کنند و دولت را ملزم به حمایت بیشتر از فقرا می کنند.

خاندوزی گفت: «دولت راه سختی را برای نزدیک شدن به یک توزیع عادلانه انتخاب کرده است. به ما گفته اند از همه دهک ها یکسان حمایت کنید، اما سعی کرده ایم به عدالت نزدیک شویم، فاصله طبقاتی در سال های 99 و 1400 بیشتر بود و امیدواریم سال آینده کوتاهتر از اندازه گیری شاخص نابرابری باشد.

خاندوزی گفت: خیلی ها به دولت گفته اند که چرا در ماه های اول دولت تصمیم به اصلاح نظام یارانه ای گرفت و ارز 4200 تومانی را لغو کرد، ما به دنبال اصلاح اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: ادامه ارز 4200 تومانی را صلاح ندانیم و پس از ماه رمضان اصلاح نظام حمایتی را قطع کردیم و ارز ترجیحی را لغو کردیم. امیدواریم با این اقدامات، رژیم غذایی مردم در سال زراعی آینده دیگر وابسته به روغن وارداتی نباشد و بتوانیم در داخل کشور دانه های روغنی تولید کنیم. همچنین امیدواریم این اصلاحات به صف های کاذب 4200 تومانی و هدر رفت منابع در کشور پایان دهد تا شاهد برکت این اقدامات در سال های دوم و سوم دولت باشیم.

افزایش قیمت ها به دلیل تورم وارداتی است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: میزان افزایش قیمت کالاها از فروردین ماه امسال نسبت به قیمت این کالاها در منطقه عقب مانده است و واردات نیز ناشی از تورم است. پس از جنگ در اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی تورم بی سابقه ای را تجربه می کنند. بنابراین در این شرایط جهانی ترجیح داده‌ایم تا این اندازه تحت تاثیر سیاست‌های ارزی و وارداتی روی سفره مردم نباشیم.

ما از آزادسازی نرخ ارز حمایت نمی کنیم

وی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی دولت با سیاست مبارزه با رانت ارزی متفاوت است، گفت: حذف ارز ترجیحی به معنای آزادسازی اقتصاد و آزادسازی نرخ ارز نیست و دولت حمایت نمی کند. انتشار نرخ ارز «دولت نه تنها برای تامین کسری بودجه، بلکه برای سایر هزینه ها به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نبوده و در این زمینه پولی هم نمی گیریم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر دو تا سه سال پیش ارز 4200 تومانی حذف می شد، آن حذف هزینه کمتری داشت.

حمایت های مالی ادامه خواهد داشت

خاندوزی در پاسخ به این سوال که دولت تا چه زمانی به پرداخت یارانه ها و کمک های مالی ادامه می دهد، گفت: معتقدیم به تدریج در اصلاح نظام حمایتی کشور پیش خواهیم رفت. بنابراین اگر قرار باشد این اصلاحات به تدریج اجرا شود، حمایت های مالی در راستای سیاست اصلاح کمک های کشور ادامه خواهد یافت. البته اگر مانند نان بتوانیم روند پرداخت یارانه را با اختصاص نان سنتی به سایر کالاها ادامه دهیم، پرداخت یارانه به این صورت خواهد بود تا ارز ترجیحی حذف شود و نظام یارانه اصلاح شود، در غیر این صورت یارانه پرداخت می شود. پرداخت شده. به صورت نقدی

وی افزود: اصلاح یارانه ها ادامه دارد و نمی خواهیم یارانه های دولتی یکی دو ماه طول بکشد. از سوی دیگر ما از طریق کالابرگ بودجه خود را متعهد می کنیم و معیشت مردم را تامین می کنیم. مسئولیت آرد نانوایی و نان سنتی بر عهده وزارت اقتصاد است و ما به سراغ ورق نان می رویم و آن را به سایر کالاها تعمیم می دهیم.

تکمیل پرداخت 300 و 400 هزار گوجه فرنگی تا فردا

وزیر اقتصاد با اشاره به پرداخت نقدی امشب گفت: این پرداخت صبح فردا انجام می شود. 81 درصد از کل گندم مصرفی کشور را نان سنتی و سنتی، 6 تا 7 درصد نان صنعتی و زینتی و مابقی را سایر کالاها تشکیل می دهد. البته در تهران نسبت نان صنعتی 19 تا 20 درصد، نان سنتی 80 درصد است، اما در برخی استان ها نان سنتی 96 درصد، نان صنعتی حدود 4 درصد و میانگین کشوری 6 تا 7 درصد است. . .

وی گفت: دولت وظیفه دارد از سفره ایرانیان پاسداری کند و قدرت خرید مردمی که 81 درصد نان سنتی می خورند را حفظ کند، رئیس جمهور تاکید کرد که قیمت نان نباید افزایش یابد و این نگاه دولت است.

جزئیات خرید نان با کارت اعتباری

وزیر اقتصاد گفت: نان با کارت اعتباری و با سیستم جدید به قیمت قبلی خریداری می شود. مثلاً مانند قبل، 2 یا 3 هزار تومان نان سنگک از کارت اعتباری خریدار کسر می شود، اما تعداد نان ها ثبت می شود تا معلوم شود از آرد چقدر نان پخته شده و مابقی پول پرداخت می شود. به نانوا

خاندوزی گفت: پس از افزایش قیمت آرد، انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد، دولت از حلقه ماقبل آخر یعنی نانوایی حمایت می کند تا هزینه های نانوا را تامین کند. یعنی بخشی از پول نان را کارت مردم و بخشی را دولت پرداخت می کند.

وی افزود: خرید نان با کارت اعتباری هر یک از اعضای خانواده امکان پذیر خواهد بود و حداکثر تسکین و روان پریشی را انجام داده ایم اما این امر در یک استان در دوره آزمایشی معرفی و سپس به کل کشور تعمیم می یابد.

وزیر اقتصاد در خصوص تاثیر سیاست اصلاح یارانه نان بر ضایعات، گفت: بی شک کاهش ضایعات و بهینه سازی مصرف موثر خواهد بود. البته همه چیز خوب نیست و هر رویایی با یک سیاست محقق می شود، اما زیرساخت ها باید ساماندهی شود، در غیر این صورت اگر با زیرساخت همراه نباشد، سیاست قیمت گذاری کوتاه مدت به حالت عادی برمی گردد.

خاندوزی گفت: در برخی دولت ها قیمت برخی از منابع انرژی افزایش یافته و به مردم گفته شده از خودرو استفاده نکنید اما زیرساخت های حمل و نقل عمومی فراهم نبود و پس از مدتی مردم به خودروهای شخصی روی آوردند. حمایت ارز ترجیحی باید به مردم یا دایره ماقبل آخر برسد و از شیرینی فساد و قاچاق آرد بکاهد.

به گفته وزیر اقتصاد، قیمت نان، داروهای بیمه ای و بنزین تغییر نمی کند و باید این سیاست به درستی دنبال شود.

بازماندگان برای حمایت از 400 هزار تومان چه باید بکنند؟

خاندوزی درباره مابقی یارانه اظهار داشت: در مرکز اقتصادی دولت پیشنهاد شد که وزارت کار برای ایرانیان و دهک های پردرآمد یا 10 درصد جمعیتی که از وزارت کار کنار گذاشته شده اند، پایگاه رفاهی ایجاد کند. آنها ممکن است جزو مخاطبین باشند.» و می توانید به سایت اداره بهزیستی مراجعه نمایید.

وی افزود از فردا اعلام رسمی می کنند حتی میزان معیشت و اینکه چه زمانی و به چه ترتیبی امکان اعتراض به خروج کمک هزینه از پایگاه بهزیستی ایران اعلام می شود. جبران خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا