خبرهای کلی

تخریب اسکوچیچ به نفع کیست

– اگر این مربی را شش ماه مانده به جام جهانی شکست دهیم چه فایده ای دارد؟ آیا این موارد باعث جذابیت کلاه اسکو برای بازیکنان و خراب شدن جو روانی تیم نمی شود؟

رویداد برتر به نقل از این روزنامه دنیای اقتصاد او نوشت: «این یک شوک کوتاه و چند کلمه بود. پس از پایان بازی پیکان و فولاد، خبرنگاران از جواد نکونام پرسیدند که آیا او دستیار دراگان اسکوچیچ در جام جهانی خواهد بود؟ سرمربی تیم خوزستان هم خیلی تند و صادقانه پاسخ داد اگر برعکس شد در خدمتم. به این معناست که نکونام اسکوچیچ را دستیار خود می داند. این آخرین قسمت از حملات جواد به سرمربی تیم ملی است.

نکونام پیشتر در واکنش به قرعه کشی تیم ملی گفت: وقتی به عنوان سرمربی اینجا هستم، اظهار نظر می کنم. و البته مدتی است که به شدت با انتخاب بازیکنان تیم ملی مخالف است. صحبت های نکونام اخیرا حتی بوی اتهام می داد. اما جواد پس از بازی با پیکان به مناظره پایان داد و رسما حقارت سرمربی تیم ملی را پایه گذاری کرد.

سوال 1: آیا موقعیت دراگان درست است؟

دراگان اسکوچیچ “زاده تنش” بود. حضور ملی پوشان روی نیمکت کوچک در شرایط بسیار خاصی صورت گرفت. شاید اگر شرایط کمی عادی‌تر بود، سرمربی کروات هرگز به نیمکت تیم ملی نمی‌رسید، اما در هنگام روی کار آمدن در هر شرایط اضطراری بود. مارک ویلموتس از فوتبال ایران پوست انداخت. او شاید مخرب ترین قرارداد تاریخ ورزش کشور را امضا کرد، عراق و بحرین را شکست داد و به دلیل فسخ یکجانبه قراردادش به فدراسیون فوتبال شکایت کرد. به مربی بلژیکی که در حال حاضر از سوی ساختمان فدراسیون فوتبال تهدید به مصادره شستا شده است، دو میلیون یورو پول نقد داده ایم. با شکایت ویلموتس به فیفا باید شش میلیون یورو دیگر بپردازیم که در آینده ای نه چندان دور بحرانی بسیار بزرگ است.

فدراسیون فوتبال البته به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده و امیدوار است میزان غرامت را کاهش دهد اما هنوز چیزی مشخص نیست. به این ترتیب اسکوچیچ در شرایطی که انجمن نداشت سرمربی تیم ملی شد. صداقتش این است که ارزانی اش به دردش خورده است. اخبار و داستان های آن زمان را مرور کنید! اگر اسکو انتخاب نمی شد، یکی از علی دایی و امیر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی می نشست. این همچنین مانع از واکنش شدید مردم به انتخاب اسکوچیچ شد. به خصوص اینکه تیم ملی در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و خیلی ها فکر می کردند در مرداد ماه پیشتاز خواهیم بود.

حالا برگردیم به سوال اصلی. آیا موقعیت دراگان با رزومه و رزومه او مطابقت دارد؟ قطعا نه. هیچکس انتظار نداشت بعد از کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی شود. با این حال، این بحث باید به سختی دو سال پیش انجام می شد. امروز که سرمربی کروات تیم ملی را از آتش پاکسازی نیمه نهایی نجات داد و محکم به جام جهانی رساند، دیگر جایی برای این بحث بومی در بین اعراب نیست. بیایید داستان را با یک مثال مرور کنیم. تصور کنید ما یک بیمار در حال مرگ داریم که نیاز به درمان فوری دارد. در چنین شرایطی یک ماشین ارزان قیمت و فرسوده شما را به بیمارستان می رساند و جانتان را نجات می دهد. آیا زمان مناسبی برای شکایت به استاندارد فنی خودرو در بازگشت از بیمارستان است؟ مطمئناً تیم ملی ما مستحق مربی بزرگتر است، اما در آن شرایط، دست اتحاد در نهایت به فردی مانند اسکوچیچ خواهد رسید. بالاخره او خودش را با نیزه به اوج تیم ملی رسانده است که الان فقط باید بشنود؟

سوال 2: در حال حاضر در مورد چه چیزی با او صحبت می کنید؟

پس از نهایی شدن حضور تیم ملی در جام جهانی، صحبت های زیادی برای حفظ اسکوچیچ مطرح شد. به ویژه، عملکرد ناامیدکننده این تیم مقابل کره جنوبی مشکوک بوده است. ما در موقعیتی نیستیم که تصمیم بگیریم بقای اسکوچیچ انتخاب بهتری بود یا اینکه او را تغییر دهیم و یک مربی خارجی عالی استخدام کنیم. هر یک از این دو ایده مزایا و معایب خود را داشت. مثلاً برخی گفته اند در شرایطی که فدراسیون فوتبال دو قطبی و نامشخص است، اصلاً تضمینی وجود ندارد که یک مربی بین المللی خوب به کار گرفته شود. او سرانجام تصمیم گرفت در کنار اسکوچیچ بماند. چه خوش بین باشیم و چه نخواهیم فردی به نام دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 است. بنابراین تحقیر یعنی تخریب تیم ملی.

اسکو اخیرا به سختی توانسته جایگاه بهتری برای خود در بین ستاره های تیم ملی فراهم کند. تعامل مهدی با طارمی بعد از ماجرای تنبیه انضباطی رایج شده و بازیکنی مثل سردار آزمون اخیرا در مصاحبه ای طولانی از اسکوچیچ تمجید کرده است. آن ها مانند علیرضا جهانبخش، علی قلی زاده، شجاع خلیل زاده، صادق محرمی و… هستند که پیش از این سابقه فکری مطلوبی نسبت به اسکوچیچ داشتند. بنابراین سؤال این است که اگر می‌دانیم که او حذف نمی‌شود، شش ماه قبل از جام جهانی شکست دادن آن مربی چه سودی دارد؟ آیا فقط این چیزها جلوی بازیکنان کلاه نمی‌رود و به جو روانی تیم آسیب می‌زند؟ به راستی در کدام یک از 31 کشور دیگر جام جهانی می توان سرمربی لیگ را به طور خاص تا سطح دستیار خودش پایین آورد؟ این یک مربی لیگ است که فقط یک جام حذفی و یک سوپرکاپ را برده است و هنوز راه درازی برای اثبات شایستگی خود در پیش دارد…

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا