اقتصادی

فاجعه سقف‌های وافل در متروپل

تخریب برج های دوقلوی ساختمان پایتخت یا کلانشهر آباد ادامه دارد و روزی نیست که اخبار و فیلم تلخی این فاجعه ناشی از خرابی ساختمان را تجدید نکند.

به گزارش رویداد برتر، روزنامه «همشهری» نوشت: درباره دلایل اصلی ریزش ساختمان هنوز حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. اما چه اشتباهات سازه ای نابخشودنی در ساخت این بنا که حالا خانواده ها را داغدار کرده است.

دکتر فریبرز ناطقی الهی، استاد برجسته مهندسی سازه، مدیریت زلزله و بحران کشور، سقف های راه راه را مقصر می داند. به گفته این استاد دانشگاه، نکته قابل توجه در برج کلان شهر آبادا استفاده بی رویه از سقف وافل است که ناطق الهی گفت: این سقف در کشور بی ضابطه شده است. سقف موجدار نوعی سقف مشبک بتنی است.

بدون مطالعه استفاده کنید

فریبرز ناطقی الهی، دارای مدرک دکتری مهندسی عمران از دانشگاه کلمبیا آمریکا، در پاسخ به سوالی در مورد سقف وافل که باعث بروز حوادثی مانند برج کلانشهر آبادان می شود، گفت: گسترش سیستم های وارداتی در سراسر کشور متاسفانه این امر موجب شده است. به نوعی مد تبدیل شده است.

ناطقی الهی سقف های موجدار را که دال های بتنی هستند از این دست می داند. وی گفت: متاسفانه در 10 سال اخیر این سقف ها بدون مطالعه در کشور بسیار رواج پیدا کرده است.

استاد دانشگاه که در پنج سال گذشته به طور کامل روی سقف‌ها تحقیق کرده است، گفت: برای مثال برای ساختمان‌های بیش از 40 فوت، من هرگز به همکارانم اجازه چنین طراحی را نمی‌دهم. زیرا زمانی که ساختمان بلند است، بریدگی های کف یا سقف بیش از حد بزرگ است و مشکلاتی را ایجاد می کند.»

او گفت: «شواهد زیادی در دنیا وجود دارد که سقف‌های موج‌دار کیفیت مورد نیاز برای حمایت از ساختمان‌های بلند و ساختمان‌هایی با دهانه‌های ویژه را ندارند.» این مشکل در ساختمان پایتخت آبادا به وضوح قابل مشاهده بود».

تبلیغات و سود بیشتر

ناطقی الهی همچنین با اشاره به تبلیغات این گونه سقف‌ها با عنوان «به ستون‌های کمتر نیاز است» می‌گوید: «این درست است زیرا دهانه‌های بزرگ را می‌پوشانند.» اما بزرگ‌تر بودن دهانه، ستون‌های کمتری استفاده می‌شود و ناطقی الهی این واقعیت را تأسف می‌زند. با بیان اینکه چنین ساختمان هایی در کشور به ویژه در تهران بسیار متداول است، می گوید: هنوز زلزله ای رخ نداده است، اما در صورت وقوع زلزله این گونه ساختمان ها به هیچ وجه در برابر زلزله مقاوم نیستند.

پیچ مخرب

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند این وضعیت را تشدید کند توسط یکی از اساتید موسسه مهندسی سازه توضیح داده شده است: “سقف های ویفری به طور ناخواسته تیرها را هنگام بارگیری باز می کنند. این تیرها در نهایت پیچ خوردگی را به ستون ها و اتصالات منتقل می کنند و هر دو اتصال و ستون از کار می افتند.” در نتیجه پایداری ساختمان از بین می رود و در نهایت ساختمان فرو می ریزد.”

این در حالی است که ناطقی الهی معتقد است علاوه بر ضوابط و مشکلات فنی در محدوده های مشخص شده، استفاده از این نوع سقف ها مشکلی ندارد، اما عدم استفاده نامنظم، مستندسازی و تحلیل سازه های لازم باعث بروز حادثه اول شد. این دلیل مشکل است.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف نمونه های سقف در زلزله مکزیک که نسخه قبلی بود، گفت: مطمئنم در بلایای بعدی و زلزله های احتمالی آینده اثرات بد و مخربی را بر روی وافل ها خواهیم دید. از پشت بام ها، و بعداً تعمیر شد. “” ما این ساختمان ها خواهیم بود.”

عکس های پایتخت چه چیزی را نشان می دهد

بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران کشور گفت: تمامی تصاویر منتشر شده نشان می دهد که سازه فولادی سازه ای با ظرفیت باربری مناسب نیست. همانطور که در عکس ها مشاهده می کنید، تمام قطعات فلزی شکسته و افتادند.

ناطقی الهی با اشاره به اینکه این عکس ها «مفاصل» را نشان می دهند، می گوید: این تصاویر نشان می دهد که درزها و صفحات ساختمان کلانشهر به دلیل جوشکاری ناخواسته و نامناسب کنده شده است. نقطه اتصال محل جوشکاری صفحات برای اتصال تیرها و ستون ها می باشد. اصطلاح زباله ای که برای این رویداد استفاده می شود به این معنی است که درزهای جوش آنقدر ضعیف بودند که وقتی وزن و بار به این نقطه رسید، کل صفحه با درزها از ستون جدا شد. یعنی جوش ها اصلا کافی نیست و در نتیجه صفحات و اتصالات هم شکسته می شود.»

او همچنین به تصاویر دیگری اشاره می کند که نشان می دهد «تیرها از هم جدا شده اند، ستون ها جدا شده اند و عناصر فلزی روی زمین پراکنده شده اند».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا