خبرهای کلی

پاسداشت هادی خانیکی؛ انسانی از جنس اخلاق، امید و گفت وگو

دکتر هادی خانیکی یکی از افرادی است که کار من در انجمن مددکاران اجتماعی ایران و همکاری بین انجمن ها، سایر فعالیت های علمی، جلسات متعدد و … به ایشان است. به دلیل نیازش توانستم از دانش و تجربه او استفاده کنم. گفت و گو با این استاد بیان سواد و ویژگی های آن کار ساده ای نیست، اما با توجه به بیش از دو دهه دانش، به اختصار به برخی از ویژگی های علمی و اخلاقی آن اشاره می کنم:

* همیشه سنجیده، در نظر گرفته شده، منظم و مبتنی بر شواهد و حقیقت سخت.

* هر جا که صحبت کنید یا بنویسید، می توانید چیز جدیدی یاد بگیرید.

* نگرانی او بیشتر از مردم است.

* هر جا که لازم باشد ظاهر می شود و فکر می کند می تواند موثر باشد. این که آیا دعوت نامه با جهت گیری سیاسی آن موافق است یا نه.

* تا جایی که من می دانم، او با وجود گرایش سیاسی مشخصی که داشت، هرگز سعی نکرد در کارها و اظهارنظرهایش سیاسی عمل کند.

*علاوه بر غلبه مسائل مربوط به ببر در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، قدرت زیاد آنها در شکل گیری سیاست اجتماعی و فرهنگی بسیار چشمگیر است.

* اعتقاد عمیق و قلبی به اینکه می توانیم با ایجاد فضای گفتگو، جامعه ای پویا بسازیم. اعتقاد به این که اختلافات نباید مانع گفتگو شود باعث شده است که نام او در زمان و مکان گفتگو به میان بیاید.

* در سیره و اخلاق او مصداق دقیق این شعر حافظ این است: تسلی دو عالم تفسیر این دو نامه / یاران مروت، دشمنان مدارا.

* سادگی و بی تکلفی روابط با دیگران همواره به بعد اخلاقی و روابط انسانی آنها و نیز بعد علمی آنها منجر شده است. مسئولیت هرگز مانع این نوع روابط انسانی نشده است. کمتر پیش می آید که فردی مسئولیت پذیر باشد، اما رفتار او در حین مسئولیت و پس از آن تغییری نمی کند و به طور کلی رفتار مسئولان کمتر قابل تحمل خواهد بود. اما همه می دانند که او همیشه روابط انسانی و اخلاقی را پیشه خود قرار داده است، از این رو هرگز مسئولیت های به اصطلاح خود را «به عهده نگرفت». اخلاق که تضعیف آن یک معضل جدی در جامعه بشری امروزی است، در جهت ترویج اخلاق در عمل گام برمی دارد و تا آنجایی که من می دانم و سایر دوستان از آن حمایت می کنند، هرگز به نفع شخصی نیست. ترجیح دادند که نمونه ای از اخلاق آنهاست. متأسفانه کسانی که این کار را انجام می دهند نیز باید هزینه کنند.

* زمانی که می خواستند همایش امید اجتماعی برگزار کنند، می خواستم دکتر هادی خانیکی دبیر علمی همایش باشد که این کار را هم کردند. چون یکی از صفات بارز امید است، در عین حال که همیشه امیدوار و امیدوار است. گاهی در جلسات، مخصوصاً زمانی که اکثر مردم امیدی به حل مشکل نداشتند، سؤالاتی را از طرف دیگر مطرح می کردند که مؤثر است. یک انتقال

بررسی سوابق ایشان نشان می دهد که وی علاقه زیادی به فعالیت های انجمنی و شبکه ای دارد که از دیگر نقاط قوت این استاد واجد شرایط است.

از سال 1386 تا 1393 در گناباد حضور داشتم و در آنجا سه ​​همایش ملی مددکاری اجتماعی برگزار کردم و مردم خونگرم این خطه را به خوبی می شناختم و از این لحاظ به گناباد نیز علاقه زیادی دارد.

در پایان توجه شما را به این نکته جلب می کنم که از دکتر هادی خانیکی همیشه به نیکی یاد می شود و چقدر خوب است که به گونه ای زندگی کنید که ایده او به یاد ماندنی شود. شعر (از شاعر ناشناس) به دلیل اهمیت علمی آنها ارائه می کنم:

فقر و بدبختی من ثروت و طلای دنیا را بیشتر از من مسخره می کند

در برابر کسی که در راه معرفت یک قدم جلوتر از من باشد تعظیم می کنم

بار دیگر از مسئولین و همکاران رویداد برتر بابت برنامه ریزی این پاسداشت و سایر برنامه ها برای عروسی استاد عزیز تشکر می کنم.

* رئیس اتحادیه مددکاران اجتماعی ایران و رئیس موقت کمیته اخلاق اتحادیه جهانی مددکاران اجتماعی

دفاع از هادی خانیکی;  او اهل اخلاق، امید و گفتگو است

دکمه بازگشت به بالا