هنر و فرهنگ

کتاب‌های پول‌ساز! – رویداد برتر

محمدرضا یوسفی کتاب های ترسناک و طنز را به عنوان کتاب های پولساز بر اساس موتیف اصلی گردش سرمایه ارائه می کند.

این نویسنده و منتقد ادبی ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با رویداد برتر، درباره طنز پرمخاطب و بومی شدن این نوع کتاب ها در ایران، اظهار کرد: این نوع کتاب ها برای ذهن های اولیه و عمومی ساخته شده اند. در سراسر جهان محبوب است. نویسندگان ایرانی قبلاً به آنها نزدیک شده اند. بسیاری از فیلم‌ها بر اساس چنین کتاب‌هایی ساخته می‌شوند، زیرا بر اساس رویدادها ساخته می‌شوند و پیچیده نیستند و سرگرمی وجه غالب در این کتاب‌ها است، بنابراین مخاطبان بسیار زیاد هستند.

وی با مقایسه رمان‌های پرطرفدار و کمیک‌بوک‌ها افزود: برخی از نوجوانان شازده کوچولو را می‌خوانند و علاقه‌مندند بخش طنز را مرور کنند. این کتاب‌ها مانند رمان‌های محبوب، حجم بالایی دارند، نوشتن و ترکیب با تصاویر بسیار آسان، حاوی داستان‌های پرماجرا و سرگرم‌کننده هستند، بنابراین ناشران، نویسنده‌ها و تصویرگران زیادی دارند. ناشران حرفه ای معمولا به این نوع کتاب ها نزدیک نمی شوند و اکثر ناشران بازار این کتاب ها را منتشر می کنند.

یوسفی با بیان اینکه چنین کتاب هایی تعجب آور نیست، افزود: من آن ها را در حوزه ادبیات کودک ندیده ام، در صورت لزوم باید این کتاب ها مورد بررسی جدی قرار گیرد، اگر منفی نباشم، این کتاب ها کودکان را با کتاب آشنا می کند و علاقه آنها را به ادبیات طنز دلیل اصلی یادگیری کودک در مورد پدیده ای به نام متن است. این نوع ادبیات کار خودش را می کند، اگرچه من کاملاً با آنها موافق نیستم زیرا ادبیات را در این کتاب ها نمی بینم، اما جایی دارد و خلق شده است.

وی درباره کلیدواژه هایی مانند مهیج، ترسناک و ترسناک که در عنوان بسیاری از کتاب های نوجوانان یافت می شود، توضیح داد: کتاب هایی که حاوی داستان های پلیسی، معماها و ژانرهای ترسناک هستند معمولاً چنین عنوان هایی دارند. این کتاب ها مانند داستان های مصور هستند. این کتابها کتابهای پشت سر هم هستند. کتاب هایی که سانسور به آنها ربطی ندارد و هیچکس نظری ندارد. حداقل در ایران. انگیزه اصلی تولید این کتاب ها چرخش سرمایه است. این کتاب‌ها به دلیل ماهیت اسرارآمیز و پرماجرا، مخاطب عام را به خود جذب می‌کنند، اما عموماً ارزش هنری پایینی دارند و در ساختار هنری‌شان قابل توجه نیستند. این آثار پول در می آورند، بنابراین ناشران برای چاپ کتاب های مختلف خود به سراغ آنها می آیند، بنابراین هر ناشر کودک و نوجوان یک عنوان ترسناک دارد. به جز ناشران عمومی که مجوز انجام این کار را ندارند، اگر آنها را ترک کنند مشکلی ندارند. ناشران خصوصی با انگیزه پول و سرگرمی به این نوع ادبیات می پردازند و مورد استقبال عموم مردم نیز قرار می گیرند، به همین دلیل است که بسیاری از این عناوین ظاهر می شوند. دوران ادبیات ملودرام عاشقانه در عصر ادبیات ترسناک و …. کتاب هایی از این دست همیشه بخشی از بازار کتاب بوده است، اما اینکه چه کسی وارد عرصه ادبیات شده و چه کسی در آن می ماند، چالشی در ادبیات بوده است. شروع

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره نحوه دیدش از نمایشگاه کتاب بخش کودک در سال جاری: این نمایشگاه اساساً تحت سلطه ناشران بازار است. اگر بخواهید چهار کتاب برای فرزندتان تهیه کنید، خیلی سخت است. قبلاً نام ناشر در کار بود و با خیال راحت می توانستید بر اساس نام ناشر کتاب بخرید، اما این نامه ها نیز مشکوک و غیر قابل اعتماد هستند و شاید بتوان آثاری را بر اساس نام نویسنده ساخت.

وی با تاکید بر تسلط دولت بر ادبیات کودک و نوجوان، تصریح کرد: بخش خصوصی قوی نداریم که به تدریج تشخیص دهد ناشر تجاری است یا فرهنگی. ما انگیزه های پشت این کتاب ها را نمی دانیم. به عنوان یک نویسنده، شک دارم که برای ادبیات کودک منتشر شده باشد یا نه. آیا این یک رسم است و آیا نویسنده یک نویسنده سفارشی است؟ امروزه مخاطب، والدین یا مؤسسات باید کتاب بخوانند و سپس انتخاب کنند، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که یاد بگیریم و یک کتاب مفید به فرزندشان بدهیم. شما باید ادبیات کودک را بدانید و با آن آشنا باشید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا