خبرهای کلی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش رویداد برتر رویداد برتر او نوشت: «بعضی از افراد برای ساده‌ترین تصمیم‌ها زمان و انرژی زیادی صرف می‌کنند و در نهایت نمی‌توانند به خوبی از عهده آن‌ها برآیند و همیشه از عواقب هر تصمیمی می‌ترسند، اما با چند ترفند می‌توان یاد گرفت که چگونه قاطعانه رفتار کرد. .

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملاً درست نخواهد بود و نتایج عالی به همراه نخواهد داشت. فقط باید یاد بگیرید که آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، روش های زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید اقدام قاطعی انجام دهید.

1. از شک و تردید فرار نکنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیم قطعی بگیرند زیرا از عدم اطمینان بسیار می ترسند یا به چیزی شک دارند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که آیا تصمیمات ما درست است یا نادرست. اگر فردی در مورد چیزی شک داشته باشد، می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از ویژگی های بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا از عصر حجر جان سالم به در ببرد. اگر مردم آن زمان به هر کاری که کردند شک نمی کردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر وارد دنیای مدرن خود کرده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید هنگام تصمیم گیری، ترس از عدم اطمینان را کنار بگذارید. باید توجه داشته باشید که ممکن است همیشه نتوانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی از تصمیمات با درصد مشخصی خطا همراه هستند.

2. برای خود یک ضرب الاجل تعیین کنید

اگر مجبور به مقابله با چیزی هستید که نیاز به واکنش فوری ندارد، برای خود ضرب الاجل تعیین کنید. اگر به تعویق انداختن کاری ادامه دهید، انجام کاری ممکن است سخت باشد. در عین حال، تصمیمات لحظه آخری و عجولانه معمولاً بد به نظر می رسند.

3. تا حد امکان اطلاعات بیشتری کسب کنید

برای تصمیم گیری قاطعانه، باید در مورد آنچه تصمیم می گیرید اطلاعات کافی داشته باشید. اگر از یک موضوع آگاهی کافی داشته باشید و به تمام جنبه های آن نگاه کرده باشید، تصمیم گیری آسان تر است.

4. مزایا و معایب تصمیم خود را فهرست کنید

اگر نمی توانید تصمیم قطعی بگیرید و دائماً در مورد بهترین ها شک دارید، بهترین راه این است که جوانب مثبت و منفی تصمیمی را که می خواهید بگیرید، توصیف کنید. در واقع اینگونه است که شما از عواقب تصمیمی که گرفته اید ایده خواهید داشت و اینگونه بهترین تصمیم را می گیرید و از بین گزینه های عینی تری انتخاب می کنید.

5. با دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

ممکن است چندین گزینه برای تصمیم گیری نهایی در ذهن داشته باشید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی بخورید، آنها باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت، می دانید که اگر یک چیز خوب پیش نمی رود، راه دیگری برای حل مشکل وجود دارد.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات باید با دو احتمال روبرو شوید که یکی عواقب آن را می داند اما دیگری را نمی داند. در این مواقع گزینه ای که نتیجه دلخواه را ایجاد می کند، ممکن است بهترین راه حل نباشد و باید ریسک کوچکی کرده و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این مرحله نباید تعصب داشت و فقط به تصمیمی فکر کرد که قابل پیش بینی باشد. خلاق باشید و گزینه ای را انتخاب کنید که نتیجه آن مشخص نیست، اما ممکن است بهتر از انتخابی باشد که نتیجه آن از قبل مشخص است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر صورت، آن‌ها آن را تصرف کرده‌اند، حتی اگر ما به موانعی برخورد کرده‌ایم که حتی نمی‌توانیم تصورش را هم بکنیم. «حتی می‌توانید نتایج را در جایی یادداشت کنید، هر زمان که مجبور به گرفتن یک تصمیم دشوار مشابه هستید، بدون نگرانی یا اضطراب.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که منطق و اندازه گیری موقعیت نقش کلیدی دارد، اما گاهی اوقات غرایز شما کمک می کند. گاهی اوقات مهم ترین تصمیمات زندگی توسط غریزه گرفته می شود. بنابراین می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی به قلب خود مراجعه کنید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهنتان خطور نمی کند، احتمالاً با احساسات شما همخوانی ندارد، که می تواند به دلیل استرس بیش از حد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. کمی پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. اگر ذهنتان آرام باشد رفتار بهتری خواهید داشت و تصمیمات درست و محکمی خواهید گرفت.

9. ارزش های خود را تعیین کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کاهش بار تصمیم گیری، شناسایی چیزهایی است که در زندگی برایتان ارزش قائل هستید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید و مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌های خود تکیه کنید و به خودتان بگویید برای رسیدن به آنچه در زندگی برایم مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم؟ با این طرز فکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم گیری کنید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

برای همه چیز در زندگی خود از خرید لباس گرفته تا غذا خوردن برنامه ریزی کنید. بنابراین نه تنها مجبور نیستید انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید، بلکه مجبور نیستید در مورد هر چیزی تصمیمات کسل کننده بگیرید. در عین حال، برنامه ریزی مسائل مختلف به شما کمک می کند تا از تصمیم گیری فوری و سریع خودداری کنید و در نتیجه نگران نباشید.

۱۱. از تصمیمات بد نترسید

تصور نکنید که هر تصمیمی که می گیرید باید درست و کامل باشد. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر افراد را از تصمیم گیری قطعی باز می دارد این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از اشتباه به دو دلیل ایجاد می شود:

اول، ممکن است خاطرات بدی از یک اشتباه در گذشته داشته باشید که تأثیر بسیار بدی روی شما گذاشته و اکنون به شما هشدار می دهد که تصمیم جدیدی بگیرید.

دوم اینکه از کودکی به شما می گویند که باید موفق باشید و هرگز نباید در کار شکست بخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست خوردن بخشی از زندگی است. شکستگی معمولاً فرد را قوی تر و هوشیارتر می کند.

برای غلبه بر این دو مشکل تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی بد بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی برای رئیس خود بخرید که دوست ندارید. مغز شما اکنون به شما پیشنهاد می کند که باید منتظر عواقب آن باشید. اما قطعا می توانید ببینید که اتفاق بسیار بدی در حال رخ دادن نیست. یا به موقع نزد دندانپزشک نروید و کمی تأخیر کنید. مغز شما ممکن است به شما بگوید: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید!” سپس متوجه می‌شوید که کاملاً در اشتباه هستید و چیزی برای نگرانی ندارید. این باعث کاهش ترس شما از تصمیم گیری می شود.

با روش های فوق می توانید به تدریج به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات قاطعی بگیرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا