خارجی

یاسمین فهیمی نخستین زنی است که به این مقام رسیده/ بانوی ایرانی ، رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری آلمان با ۶ میلیون عضو

فهیمی راینر پس از هافمن رهبری کنفدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان (DGB) را بر عهده می گیرد. هافمن اخیرا بازنشسته شده است.

اتحادیه آلمان متشکل از 8 اتحادیه است که در مجموع بیش از 6 میلیون عضو دارند. فهیمی اولین زنی است که به این مقام رسیده است.

از یاسمین فهیمی به‌عنوان مردی صریح یاد می‌شود که زمانی در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون آلمانی به چیزی پاسخ داد که اصلاً نمی‌توانست بگوید: «وقتی معلولیت و نبوغ با هم جفت می‌شوند. این بدان معناست که شما هیچ اطلاعاتی ندارید یا تنبل هستید، اما همیشه می خواهید در تصمیم گیری ها شرکت داشته باشید. – من اونجا ناراحتم.

فهیمی می گوید که به عنوان تنها فرزند یک مادر مجرد، در این راه باید موانع زیادی را پشت سر می گذاشت. پدر فهیمی شیمیدان ایرانی بود که قبل از تولدش در یک سانحه رانندگی جان باخت. یاسمین فهیم در دوران تحصیل به علوم طبیعی و علوم تجربی علاقه مند بود. او برای اولین بار در دهه 1980 در هانوفر در رشته مهندسی برق تحصیل کرد. سپس تغییر رشته داد و شیمی خواند.

2014، ارتقاء به دبیر کل حزب

فهیمی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، مسیر شغلی خود را آغاز کرد: از سال 1379 تا 1392 در اتحادیه صنف صنایع معدنی، شیمیایی و انرژی مشغول به کار بود.

در سال 2014، زیگمار گابریل به عنوان دبیرکل حزب سوسیال دموکرات انتخاب شد. رابطه این دو نفر راحت و متشنج نبود. دو سال بعد فهیمی استعفا داد. می گوید از این دو سال چیزهای زیادی یاد گرفته است.

این سیاستمدار آلمانی در سال 2017 به عنوان یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات وارد پارلمان آلمان شد. فهیمی اکنون می خواهد یک زن پیشرو با سمت های مشخص را به رئیس جدید اتحادیه آلمان معرفی کند.

علیرغم عضویت اولاف شولتز صدراعظم آلمان در حزب او، فهیمی به دنبال شفاف سازی موضع خود در نشست ولفسبورگ در اول ماه مه سال جاری بود و در مورد خواسته ها و انتظارات DGB گفت: “ما خواهان مشارکت بیشتر در اقتصاد آلمان هستیم.” ما مطمئن هستیم. که این تقاضا قطعاً بدون اصطکاک نخواهد بود.»

یاسمین فهیمی اولین زنی است که به این مقام رسیده است / رئیس بزرگترین اتحادیه 6 میلیونی ایران در آلمان

بیشتر بخوانید:

از کار پاره وقت تا نابرابری در پرداخت

رئیس جدید اتحادیه آلمان می خواهد نماینده قوی زنان باشد. او معتقد است هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در مورد مسائلی مانند کار پاره وقت، شکاف دستمزد زنان و مردان یا مشاغل کوچک وجود دارد.

فهیمی با نگاهی به تحولات زیست محیطی و دیجیتالی در اقتصاد می‌گوید: «برای من، تحول یک تغییر در جامعه است که در آن همه می‌توانند مزایای آن‌ها را ببینند. به گفته این سیاستمدار، اگر این اتفاق نیفتد، نه تنها بازار کار بلکه در کل جامعه با شکاف مواجه خواهد شد.

فهیمی می‌گوید که همیشه این ایده را دنبال می‌کند که “با پشتکار و شجاعت، هر کسی می‌تواند کاری را انجام دهد، اما دیگران برای به رسمیت شناختن حقوق خود به آن نیاز دارند.”

یاسمین فهیمی از این پس به عنوان رئیس اتحادیه کارگری آلمان دقیقاً همین هدف را دنبال می کند. این مذاکرات واقع بینانه و سخت را ترویج می کند. ویژگی هایی که احتمالاً در آینده به این موقعیت کمک می کند، منافع 8 اتحادیه مجزای آلمانی را نزدیک تر خواهد کرد.

2121

2121

دکمه بازگشت به بالا