اقتصادیکسب و کار برتر

فارکس و سرمایه‌گذارن شکست‌ خورده + چه دلایلی باعث نابودی سرمایه در فارکس می‌شوند؟

فارکس و رویای سودهای چند برابری

معامله‌گران در هر سطحی شیفته بازار فارکس (Forex) هستند؛ زیرا یکی از بازارهای بزرگ مالی در جهان بوده و مکانی مناسب برای سودآوری محسوب می‌شود. از تازه‌کارهایی که به تازگی به بازار مالی وارد می‌شوند تا تاجران کهنه‌کار، همگی به این بازار مالی بزرگ علاقه دارند.  پیش از ادامه این مقاله، در نظر داشته باشید که بهترین بروکر های فارکس توسط وبسایت ایتسکا معرفی شده اند. میتوانید از این لیست جهت ثبت نام در فارکس استفاده کنید.

به لطف وجود این همه طرفدار، معامله‌گران زیادی در سال به بازار فارکس وارد می‌شوند. اما درصد زیادی از این سرمایه‌گذاران یا مامله با ضررهای قابل توجه مواجه شده و بازار را ترک خواهند کرد. البته که این سرمایه‌گذارن راه همواری برای جبران زیان‌های مالی نخواهد داشت. یکی از آمارهایی که در سایت‌های اینترنتی منتشر شده است، نشان می‌دهد که 95 درصد معامله‌گران فارکس شکست می‌خورند. البته که هنوز صحت این آمار تایید نشده و برخی ادعا می‌کنند که رقم واقعی بیشتر است. البته که باید بررسی کرد که چرا شکست‌ها در بازار فارکس زیاد هستند و باید در معاملات دقت کرد.

چرا برخی سرمایه‌گذاران فارکس شکست می‌خورند؟

طبق گزارش‌هایی که از بازار فارکس جمع‌آوری شده‌ است، معامله‌گران سودآور تنها 1.6 درصد از کل معامله‌گران این بازار را تشکیل می‌دهند. البته که بدیهی است هدف یک تاجر از ورود به بازار ارز کسب درآمد و موفقیت است. اما زمانی بازار بر اساس خواسته‌های آن‌ها عمل می‌کند که معامله‌گر بتواند معاملاتی کاملا صحیح را به انجام برساند.

متاسفانه بازار فارکس در حالت یک معامله‌گر بی‌دقت یا بدون اطلاعات را به شکست محکوم می‌کند. همچنین برخی معامله‌‌گران فارکس با ویژگی‌های خاص در همان ابتدای ورود به بازار با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است این اشتباهات یا همان دلایل شکست در بازار فارکس را بیشتر بشناسید. البته که با تکرار نکردن این اشتباهات می‌توان سودآوری و کسب درآمد در بازار فارکس را تجربه کرد.

اطلاعات ناچیز در مورد بازار فارکس

بسیاری از افراد با اطلاعات اندک یا ناچیز به بازار فارکس وارد می‌شوند. اول از همه باید بدانید که فارکس یک نردبان برای رسیدن به ثروت در زمان اندکی نیست. به همین دلیل نباید بدون اطلاعات برای چند برابر شدن سرمایه از آن استفاده کنید. کسانی که پول زیادی را وارد بازار فارکس می‌کنند، سال‌ها وقت خود را صرف یادگیری در مورد این بازار کرده‌اند؛ زیرا می‌داند که یک شبه نمی‌توان به یک معامله‌گر فارکس تبدیل شد. توجه داشته باشید که یادگیری نحوه انجام معاملات، بررسی بازار و دیگر موارد این چنینی در بازار فارکس نیازمند صبر و حوصله است. به همین دلیل باید زمان کافی برای یادگیری نحوه معاملات در این بازار مالی کنار بگذارید.

زمانی که صرف یادگیری و انجام معاملات تمرینی می‌کنید، تضمین کننده معاملات واقعی فارکسی در آینده خواهند بود. پس قبل از اینکه سرمایه ارزشمندتان را وارد بازار فارکس کنید، انواع استراتژی‌ها، روش‌های خواندن نمودارها و دیگر پیش نیازهای لازم را یاد بگیرید.

ذهنیت ضعیف

تجارت در بازارهای مالی نسبت به تجارت‌های معمولی تفاوت‌هایی دارد. این جمله یکی از بزرگترین باورهای غلط مردم است. با توجه به این باور، برای انجام معاملات فارکس نیاز به برنامه ریزی نیست، بلکه هدف صرفا شرکت در فرصت‌های لحظه‌ای در بازار خواهد بود. همین نگرش روان شناختی نادرست در مورد بازار فارکس می‌تواند که زیان‌های بزرگی را برای معامله‌گران به وجود بیاورد. به هیچ عنوان نباید تصور کرد که تجارت در بازار ارزهای خارجی به معنای فرصت سودآوری با فرصت‌ها کوتاه مدت است. یعنی در صورتی که از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید، در بازه زمانی کوتاهی به ثروت قابل توجهی می‌رسید. البته که موارد استثنایی سودآوری‌های هنگفت در بازار فارکس دیده شده است، اما موفقیت واقعی در این بازار به آرامش، صبر و تصمیم‌گیری درست نیاز دارد.

ناگفته نماند که سایر باورهای درست در مورد تجارت و آرامش روانی کافی می‌تواند که ذهنیت افراد را برای ورود به بازار فارکس آماده کند. برای مثال افراد نباید در انجام معاملات با هیجان کاذب عمل کنند یا در مواقع خاص بازار به خاطر ترس از دست دادن سرمایه تصمیمات اشتباه بگیرند.

انتخاب بروکر فارکس اشتباه

به دلیل مدیریت و قوانین کمتر بازار فارکس، احتمال معامله با بروکرها (Broker) یا کارگزاران بی‌وجدان بیشتر خواهد شد. معامله‌گران فارکس باید به سراغ بروکرهایی بروند که از همه نظر به آن‌ اطمینان دارند. همچنین بروکر مورد نظر باید از نظر دسترسی به حساب‌های بانکی، امنیت سپرده‌ها، یکپارچگی بازار وضعیت مناسبی داشته باشد. پس باید حساب فارکسی خود را در بروکرهایی باز کنید که دارای این ویژگی‌ها هستند.

نکته دیگری که در مورد انتخاب بروکرها وجود دارد، تحقیق در مورد وضعیت بروکر است. برای مثال باید بدانید که بروکر مورد نظر شما دارای چه میزان اعتبار و ویژگی‌هایی است. همچین باید بدانید که اطلاعات مورد اهرم معاملات، میزان کمیسیون یا و اسپرد، سپرده اولیه مورد نیاز، سیاست‌های تامین مالی، روش‌های برداشت از حساب و… تحقیقات کافی انجام دهید. یکی از بروکر های معتبر فارکس، بروکر آلپاری ست.

متاسفانه به خاطر تحریم‌هایی که برای ایران در بازارهای مالی اعمال شده است، معامله‌گران ایران امکان شرکت در معاملات بازار فارکس را ندارند. به همین دلیل برای دسترسی به بازار و بروکر باید از ترفندهای گوناگونی استفاده کرد و به سراغ راحت‌ترین بروکر ممکن رفت.

سرمایه اولیه اندک، اولین گام غلط در بازار فارکس

تبدیل کردن سرمایه اولیه اندک به ثروت قابل توجه یکی دیگر از باورهای غلطی است که مردم نسبت به بازار فارکس دارند. البته که همین سرمایه اولیه اندک با معاملات اشتباه در بازار فارکس نابود می‌شود. به همین دلیل برای ورود به بازار فارکس باید سرمایه اولیه کافی در نظر گرفت تا بتوان با صبر و حوصله به سودآوری ایده‌آل رسید.

در شرایطی که سرمایه اولیه معامله‌گر کافی نیست، باید معاملات با حجم مناسب را انتخاب کنند. همچنین در چنین شرایطی نباید از اهرم بیش از حد استفاده کرد؛ زیرا کل سرمایه در خطر بزرگی قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید به سودهای اندک قانع شد تا به مرور زمان حجم سرمایه در گردش معامله‌گر بیشتر شود.

بهتر است که برای شروع معاملات خود سرمایه اولیه حدود 1000 دلار آمریکا را در نظر بگیرید. همچنین با معاملات کوچک تجارت فارکسی خود را آغاز کنید تا سرمایه در خطر قرار نگیرد. با رعایت این نکات سرمایه‌گذاری ایمن‌ترین را در بازار فارکس معامله خواهید کرد.

راه مستقیم شکست در معاملات فارکس: تجارت بدون برنامه‌ریزی

اگر به فارکس به عنوان یک تجارت نگاه کنید، باید بدانید که این تجارت با سایر بازارها تفاوت ندارد. یعنی هنوز هم نیازمند برنامه‌ریزی و  استراتژی اولیه است. متاسفانه درصد زیادی از معامله‌گران این موضوع را کاملا نادیده می‌گیرند و بدون برنامه در دنیای فارکس پا می‌گذارند. در این وضعیت دو اتفاق منتظر معامله‌گران خواهد بود. در حالت اول معاملات بدون جهت و ابزار خاصی انجام شده که به ضرر ختم می‌شود. در حالت دوم این بی‌برنامگی صرفا وضعیت بازار را برهم زده و باز هم زیان مالی را به وجود می‌آورد.

مدیریت ریسک نادرست

اگر ریست معاملات خود را کنترل نکنید، سرمایه ارزشمندتان را در خطر جدی قرار می‌دهید. در حالت کلی معامله‌گران نباید روی بیش از 2 درصد سرمایه کلی خود ریسک کند. همچنین این اصل روی تمامی معامله‌گران بازار فارکس صدق خواهد کرد. اگر اعتماد به نفس شما باعث شود که روی درصد بیشتری از سرمایه خود در یک معامله ریسک کنید، به سرعت با نابودی سرمایه اولیه خود مواجه خواهید شد.

سرمایه‌گذاری مطمئن با اطلاعات قوی و تصمیمات درست

تمامی دلایلی که معرفی شدند، می‌توانند رویای کسب درآمد و سودهای چند برابری معامله‌گران را به زمین بکوبند. به طوری که حتی سرمایه اولیه اندک فرد از بین برود. به همین دلیل باید قبل از ورود به بازار فارکس اطلاعات کافی را کسب کرد تا تصمیمات درست را در معاملات گرفت. با انجام این کار می‌توان معاملاتی کم ریسک‌تر را در بازار فارکس تجربه کرد.

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.
دکمه بازگشت به بالا