اقتصادی

بورس دوباره صعود می‌کند؟ – رویداد برتر

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اگر مذاکرات بسته شود، فاصله ارز نیما با بازار آزاد کم شود و تکلیف واگذاری سایپا و ایران خودرو روشن شود، بازار صعودی خواهد شد.

روزبه شریعتی در گفت وگو با رویداد برتر، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه بهمن ماه گذشته اظهار کرد: شاخص کل بورس بهمن ماه سال گذشته در محدوده یک میلیون و 200 هزار واحدی قرار داشت. در آن زمان، بازار در اوج ناامیدی خود بود، حجم معاملات به شدت کاهش یافته بود و بازار از پس مانده های برنامه ریزی بودجه رهایی پیدا نمی کرد. بازاری که دولت فکر می کرد به شدت از آن حمایت می شود و انتظار می رود همه محصولات در بورس کالا عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می رود دولت حمایت همه جانبه ای از بازار سرمایه داشته باشد، گفت: اما نه تنها در فصل بودجه این اتفاق نیفتاد، بلکه در خصوص مالیات بر صادرات شرکت ها نیز بود. قیمت گاز بازار را شوکه کرد و باعث درگیری بین سازمان، شرکت ها و دولت شد. با توجه به این عوامل و همچنین کاهش نرخ دلار، شاخص کل به 1.2 میلیون واحد رسید. اما در این مرحله امید شکل گرفت. از معامله صحبت شد، دلار شروع به افزایش کرد، خروج ارز 4200 تومانی شروع شد و منجر به دورنمای تورمی شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت انرژی و ارزش مواد اولیه را بالا برد و بازار به آرامی و پیوسته شروع به رشد کرد و به 1.6 میلیون واحد رسید. در این مرحله، بازار به انگیزه ای برای تصمیم گیری در مورد ادامه رشد نیاز داشت. در آن زمان، P/E TTM بازار بالای 9 واحد بود، در حالی که این شاخص در بهمن ماه که بازار در پایین ترین سطح بود، در محدوده 7.5 واحد قرار داشت. P/E 240 تولیدکننده در ماه فوریه به کمتر از 5 دستگاه رسید و در حال حاضر حدود 6.5 واحد در نوسان است. تجزیه و تحلیل تاریخی نشان می دهد که وقتی P / E TTM بازار زیر 8 واحد باشد، تقاضای قابل توجهی در بازار وجود خواهد داشت و زمانی که P / E TTM به 12 برسد، این نقطه اشباع خرید است و بازار شروع را تعدیل می کند.

بازار منتظر محرک ها است

شریعتی با اشاره به اینکه بازار منتظر اتفاقی است، تصریح کرد: حرکت شاخص کل بورس از مرز یک میلیون و 560 هزار واحد در هفته های اخیر آغاز شده و به یک هزار و 520 واحد زهرا سقوط کرده است. شاخص وزن نیز اندکی کاهش یافت. اما حجم معاملات به عنوان معیار بازار سرمایه طی دو تا سه هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته و از محدوده 7 هزار میلیارد تومانی به 5 هزار میلیارد تومان رسیده که منجر به رشد بازار شده است. سرانه فروش تقریباً در ماه گذشته به هم نزدیک شده است، به این معنی که رشد یا کاهش قابل توجهی در بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این شرایط باید مشوق ها و نقدینگی از جاهای دیگر وارد بازار شود. یعنی ایجاد چشم انداز برای سرمایه گذاران خارجی. بازار دوباره در رکود است. امروزه شاهدیم که نهادهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی برای جبران هزینه های اداری و عمومی و جبران کسری بودجه، فروش خود را از بازار سرمایه تامین می کنند. تا زمانی که برجام برای آرامش دولت از نظر درآمدهای خارجی و پول های قفل شده شکل نگیرد، سرمایه گذاران احساس می کنند دولت می تواند مواد اولیه شرکت ها، قیمت فروش و … را تغییر دهد. این بازار تقریباً دو سال پیش در سال جاری حدود 1.5 میلیون دستگاه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نکته کلیدی فاصله بین نرخ ارز و بازار آزاد است، گفت: این برای سرمایه گذاران یمنی خوب نیست. به ویژه سهامداران نگران افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودند. در حالی که نرخ سود نیما بر شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد و تا زمانی که بین نرخ سود نیما و نرخ سود آزاد تفاوت وجود دارد، بنگاه‌ها نمی‌توانند بازده قابل‌توجهی داشته باشند، زیرا تورم سربار شرکت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده، اما آنها را مجبور به فروش نرخ‌هایشان کرده است. چه به صورت سفارشی و چه به تنها راه قانونی در محدوده 25000 تومان که سامانه نیما می باشد.

تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران

شریعتی با اشاره به قیمت های بازار جهانی گفت: بازار جهانی در شرایط سختی قرار دارد. رفتار غربی ها در اوکراین قابل توجه است. روسیه عقب نشینی نکرده و با افزایش و کاهش عرضه گاز خود، اروپا را به سمت زغال سنگ سوق می دهد. افزایش تورم در کشورهای توسعه یافته و غربی در کنار افزایش نرخ بهره، چشم انداز رکود تورمی را شکل داده است و کشورها تصمیم گرفته اند این رکورد را به شکلی از پیش تعیین شده، داوطلبانه و قابل کنترل ثبت کنند. اروپایی ها متقاعد شده اند که جنگ روسیه و اوکراین می تواند ادامه پیدا کند و این بر قیمت های بازار جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

بازار سهام در حال حرکت است؟

وی با بیان اینکه اگر مشوق های بازار روند مثبتی را نشان دهد، وضعیت بازار نیز بهتر می شود، گفت: توافق مهم ترین مشوق است. علاوه بر این، واگذاری سایپا و ایران خودرو می تواند بو و رنگ دیگری به بازار بدهد. با توجه به اینکه در فصل مونتاژ هستیم، توزیع DPS توسط شرکت های بزرگ می تواند گامی در جهت رسیدن شاخص به 1.6 میلیون واحد باشد. رکود در بازار جهانی منجر به اصلاح صنعت کالایی می شود، اما این اصلاح عمدتاً برای محصولات حاشیه ای است و تاثیری بر برخی محصولات مانند فولاد ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا