خبرهای کلی

خشکسالی و بحران اقلیمی زمینه‌ساز داعش!

آنها ویران می کنند و می توانند همه چیز را تحت تأثیر قرار دهند. این چشم انداز را گرم تر و خشک تر می کند و الگوهای آب و هوایی را تغییر می دهد تا طوفان های شدیدتری ایجاد کند. این طوفان ها بیشترین آسیب را به سلامت مردم خاورمیانه و اقتصاد آنها وارد می کند. بر اساس گزارش بانک جهانی، این پدیده سالانه 13 میلیارد دلار به اقتصاد منطقه خسارت وارد می کند. در ماه های آوریل و می، 1401000 نفر به بیمارستان های خاورمیانه مراجعه کردند و قادر به نفس کشیدن نبودند. در سوریه، واحدهای بهداشتی از کپسول های اکسیژن برای کمک به بیماران تنفسی استفاده کرده اند. مدارس و ادارات در بغداد، پروازها در ایران و ترافیک دریایی در کویت تعطیل شدند.
عراق به ویژه آسیب دیده است و طوفان هایی تقریباً هر هفته در بهار امسال رخ می دهد. در یک بهار معمولی ماهانه یک تا سه طوفان رخ می دهد، اما از آوریل 1401 حداقل 9 طوفان بزرگ در عراق رخ داده است.
عراق در حال حاضر به طور متوسط ​​به 272 روز گرد و غبار در سال نیاز دارد و پیش بینی می شود تا سال 2050 به 300 روز برسد. آنچه در عراق می گذرد باید زنگ خطری باشد از آنچه در سایر نقاط منطقه مانند ایران، سوریه، عربستان سعودی، ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در حال وقوع است.

عواملی که فراوانی طوفان ها را افزایش می دهند پیچیده هستند. کارشناسان گرما و خشکسالی شدید و سال ها مدیریت نامناسب خاک و آب در کشورهایی مانند عراق و ایران را عامل افزایش بیابان زایی و فرسایش خاک می دانند. خاک‌های خشک‌تر می‌توانند منابع بیشتری برای گرد و غبار در بادهای شدید فراهم کنند. سال های جنگ نیز در نابودی زمین و رشد سرچشمه های گرد و غبار نقش داشت.

اثرات تغییرات آب و هوایی فقط این مشکلات را تشدید خواهد کرد. در خاورمیانه، دما دو برابر میانگین جهانی است و مدل‌های اقلیمی کاهش بارندگی را در برخی از بخش‌های کلیدی منطقه پیش‌بینی می‌کنند. علاوه بر این، برخی از این مشکل می تواند از راه دور ایجاد شود.

طوفان گرد و غبار بزرگ سال 2015 که عراق و بخش هایی از شبه جزیره عربستان را تحت تاثیر قرار داد، ناشی از ذوب شدن یخ در قطب شمال بود. این امر دمای بین قطب شمال و عرض های جغرافیایی میانی را کاهش داده است و باعث می شود سیستم های آب و هوایی به کندی در خاورمیانه حرکت کنند.

کشاورزان ناامید در مناطق روستایی عراق و سوریه به جنگجویان داعش پیوسته اند. این افراد آسیب‌پذیر از دهه‌ها سیاست‌های معیوب زیست‌محیطی که کشاورزی را مختل کرده است، آسیب دیده‌اند. هنگامی که داعش ظهور کرد، که با نارضایتی فرقه ای و تعصبات قومی تقویت شد، بسیاری از روستاهای عرب سنی که از نظر زیست محیطی آسیب دیده بودند، به سرعت به محل اصلی استخدام جهادیون سلف تبدیل شدند..

در جوامع کم آب اطراف تکریت، زادگاه صدام حسین در شمال عراق، داعش بهتر حمایت می شود.. کشاورزی عراق ده ها سال است که در رکود طولانی و غم انگیزی قرار داشته است. در نتیجه رونق نفت در اوایل دهه 1970 و افزایش درآمدهای نفتی، دولت عراق به تدریج علاقه خود را به سایر بخش های اقتصاد از دست داد و با به قدرت رسیدن صدام حسین در سال 1979، عراق را به سرعت در یک رشته تجاوزات فرو برد. ابتدا در جنگ هشت ساله علیه ایران و سپس علیه کویت – که به طور نامتناسبی به کشاورزان ضربه زد.

او در جنگ هشت ساله ایران و عراق ده ها هزار کشاورز را به کار گرفت. این جنگ ها که در دهه 1970 با سرکوب شیعیان در جناب و کردها در شمال عراق دنبال شد، بسیاری از اقتصادها را به شدت نابود کرد. صدام حسین غنی ترین خرماها را در جنوب عراق به آتش کشید زیرا می ترسید از آن به عنوان پوششی برای حملات به تاسیسات نفتی در اطراف بصره استفاده شود. جایی که زمانی 12 میلیون درخت نخل وجود داشت، اکنون تنها کیلومترها میدان بایر و غبارآلود با نشت نفت وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا