اقتصادی

رابطه نرخ دلار و سهام

یک تحلیلگر بازار سرمایه ابهام عرضه بلوک سایپا و ایران خودرو، موضع برجام و پایین بودن نرخ دلار نیمایی را عامل سقوط بورس دانست و گفت: بورس در حال حاضر بازاری زیانده است که این سیاست می تواند در بازار سهام خطرناک باشد. میان مدت.”

ولید هلالات در گفت وگو با رویداد برتر، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در رکود به سر می برد، اظهار کرد: بازار سرمایه مدت هاست که منتظر اخبار مختلف بوده و هیچ انگیزه مثبتی به آن تزریق نمی شود؛ در حالی که بازار سرمایه در بازار سرمایه در حال رکود است. در نتیجه حجم معاملات کاهش می یابد و با هیجان بازار کاهش می یابد. به خصوص اگر قبل از این اتفاقات بازار صعود می کرد، رکود حتی عمیق تر می شد، همانطور که امروز است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بازار در انتظار حمل و نقل سایپا و بلوک های ایرانی بوده و ابهامات و اخبار مربوط به آن بازار را بیش از پیش بدتر کرده است. یعنی اگر خبری از این موضوع نبود، وضعیت صنعت و بازار بهتر بود. زیرا یکی از مهمترین سوالات بازار این است که آیا سایپا و ایران بلوک خودرو را عرضه می کنند یا خیر و خریدار کیست؟ آیا می توانید بازار را هیجان زده کنید یا نه؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به نرخ ارز نیما گفت: همه کالاها نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته اند و دلار 25 درصد بازدهی داشته است، اما ارزش سهام مطابق با این رشد افزایش نخواهد یافت. یکی از دلایل اصلی این موضوع موضع دولت در قبال نیم دلاری و ثابت نگه داشتن آن است. زمانی که دلار از 4200 تومان حذف شد، بازار توانست رونق بگیرد، اما اگر دلار ثابت بماند اما قیمت دلار آزاد افزایش یابد، پیام این است که با وجود افزایش تورم و نرخ ارز، درآمد شرکت ها افزایش نمی یابد. . همچنین نه خبری از برجام است و نه هیجانی در سهام بانکی.

وی با بیان اینکه بازار سهام در حال حاضر بازاری زیانده است، افزود: هرگونه محرکی که بتواند در بازار نقش داشته باشد در حال حاضر متوقف شده است. این سیاست در میان مدت می تواند خطرناک باشد زیرا پول زیادی در بازار و وجوه ثابت وجود دارد که در صورت ادامه این روند می تواند به بازارهای دیگر مانند سکه و ارز منتقل شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا