خبرهای کلی

سه ضربه تحریم‌های ظالمانه به فوتبال ایران

شاید در اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری و سیاست، شاخص ها کمی تخصصی تر باشد، اما اتفاقاً در جایی مثل فوتبال، مشخص است که تحریم ها و عوامل ریاضت اقتصادی چگونه باعث افت ایران شده است.

رویداد برتر به نقل از این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: واضح است که تحریم های بین المللی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن همه عرصه های زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است و البته ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید در اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری و سیاست، شاخص ها کمی تخصصی تر باشد، اما اتفاقاً در جایی مثل فوتبال، مشخص است که تحریم ها و عوامل ریاضت اقتصادی چگونه باعث افت ایران شده است. ما تنها کسری از نیازهای زندگی را مرور می کنیم.

1- افزایش قیمت ارز، کاهش کیفیت آن

یکی از مشکلات تحریم های اقتصادی که مردم با گوشت و خون خود لمس می کنند، گران شدن ارز است. البته این موضوع آسیب های زیادی به ورزش ایران هم وارد می کند. شاید مربوط به این موضوع، حضور مربی ایرانی در تیم والیبال، کمبود شدید فرصت کمپینگ در تیم های مدال آور مانند وزنه برداری و انتخاب مربیان ارزان قیمت و مستقیم برای تیم ملی فوتبال باشد. مسئله. افزایش قیمت ارز بر فوتبال باشگاهی ایران نیز تاثیر منفی گذاشت. جایی که لشکر بزرگی از بازیکنان مستعد به قصد کسب سود بیشتر به تورنمنت های خارجی می روند و البته باشگاه های داخلی بیش از هر زمان دیگری برای جذب مربیان با کیفیت و بازیکنان خارجی مشکل دارند. مجموع همه اینها افت سطح کیفی لیگ برتر ایران است. آنچه در فصل بیست و یکم به وضوح دیده شد; زمانی باشگاه های ایرانی مثل آب خوردن به اردوهای خارجی پیش فصل می رفتند. چه درست باشد چه غلط، چنین رویه ای بسیار رایج بود. امروز حتی تیم ملی فوتبال ایران هم به سختی می تواند اردوی خارجی خوبی در آستانه جام جهانی داشته باشد.

2- کمبود امکانات، تاخیر تدریجی

پنج ماه دیگر دومین جام جهانی تاریخ فوتبال با کمک داوران ویدئویی برگزار می شود. VAR اکنون به یکی از رایج ترین و رایج ترین ویژگی های دنیای فوتبال تبدیل شده است. مثل خود داور اگر نه همه تعجب خواهند کرد. تماشاگر ایرانی پیگیر است و مسابقات مختلف فوتبال را در سراسر جهان تماشا می کند. حداقل در تلویزیون خانگی دیگر جایی از دنیا را نمی بینند که مسابقات بدون VAR برگزار شود. نه استاندارد مسابقات مهم است و نه سن و جنسیت بازیکنان. کمک ویدیویی در تمام دنیا استفاده می شود، اما در ایران خبری از این ماجرا نیست و هیچکس نمی داند چه زمانی ممکن است VAR داشته باشیم. برای برخی، این ممکن است فقط یک نقص فنی ساده باشد، اما اندازه داستان بسیار جدی تر از این است. اکنون به نظر می رسد که ما یک نوع فوتبال کاملاً متفاوت بازی می کنیم. در نتیجه، وقتی بازیکنان امید ما به جام ملت‌ها راه پیدا می‌کنند، با چند اشتباه ساده از VAR نقره داغ می‌شوند. پنالتی و کارت قرمز می دهند. در همان مسابقات هیچ داور ایرانی حضور نداشت زیرا طبق اعلام فدراسیون فوتبال آسیا، داوران ما تجربه کار با کمک داوران ویدیویی را ندارند و نمی توانند پیچیدگی های موضوع را درک کنند. بارها گفته شده است که یکی از دلایل اصلی تاخیر در معرفی این فناوری به ایران، مشکلات تحریمی است. این البته فقط یک مثال ساده بود وگرنه تحریم های اعمال شده در حوزه های دیگر مانند همکاری برندهای معروف پوشاک با تیم های ورزشی ایرانی نیز تاثیر منفی دارد.

3- مشکلات بانکی، اختلالات جدی در تدارکات

همه می‌دانند که تحریم‌های بین‌المللی در مبادلات بانکی ایرانیان را با مشکلات جدی مواجه کرده است که در نتیجه بسیاری از مطالبات خارجی نیروهای ایرانی مسدود شده است. از پرسپولیس و استقلال گرفته تا تیم ملی و حتی جایزه داوری مسابقات برون مرزی. علاوه بر این، تحریم ها ارتباطات بین المللی را با مشکل مواجه کرده است که به روند آماده سازی تیم ملی ایران ضربه زده است. در مقام مقایسه بد نیست بدانید قبل از جام جهانی 2018 که امروز مثل امروز نبود، تیم ملی ایران هفت اردوی تدارکاتی برگزار کرد و با بیش از 10 بازی رکورد بازی های تدارکاتی را شکست، اما حالا . .. اصلاً نمی گویم مجبور نیستم!»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا