خبرهای کلی

نمای سبک و کاهش تلفات انسانی در زلزله

آخرین زلزله بزرگ تهران و حومه مربوط به 3 سال پیش یعنی 3 سال پیش بود که با توجه به دوره بازگشت 4 ساله (زلزله های تاریخی منطقه) زمان بسیار کوتاه تری به نظر می رسد و احتمال وقوع زلزله بزرگ وجود دارد. در تهران آیا با توجه به اینکه مهلت محاسبه حدود 34 است، Big از همیشه به ما نزدیکتر است؟ ببین چه عرضی گفتم!

باید توجه داشت که در هر بحرانی چه انسان ساز و چه طبیعی بدترین آن دوره غفلت و فراموشی است و اگر اشتباه نکنم در حال حاضر در رابطه با زلزله های کشور در این دوران به سر می بریم. ! صحنه ها و خاطرات زلزله کردستان، بم و رودبار منجیل و حتی تکانه های مختصر دو زلزله تهران در سال های اخیر را فراموش خواهیم کرد و همچنان در دوران انکار به سر می بریم! فراموشی نعمت بزرگی است که خداوند آن را در نظام بشری تعریف کرده است، اما در مواردی این فراموشی را روا نداشته است!

بلایای طبیعی و انسان ساز در کره زمین طبیعی هستند و بسته به ساختار زمین و فعالیت ها و اقدامات انسان هر از چند گاهی رخ می دهند و در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. تنها راه این است که دقیقاً از حوادث و مکانیسم‌های وقوع آن‌ها مطلع شوید و سپس سیستم‌هایی را طراحی کنید که با آنها به عنوان پدیده‌های بحران برخورد می‌کنند!

در همین راستا وقتی برنامه های مقابله با زلزله از وضعیت نابسامان کشور به ویژه تهران صحبت می کنند، مسئولان شهری چند روز بعد بلافاصله در اخباری از فعالیت های مرتبط با زلزله این پروژه یا پروژه صحبت می کنند. شهر! البته من همیشه در طول سی سال گذشته در مورد این چیزها زیاد شنیده ام، اما هنوز چیز خاصی در مورد عملکرد آنها ندیده ام! بله حداقل اقدامات نوسازی شهری و تاسیسات زیربنایی و… اینها هزینه هایی است که اصلاً یا کمتر گفته می شود!

در این راستا می توان با هدف کاهش اثرات و بالاتر از همه کاهش تلفات انسانی، برنامه ها و اقداماتی را اجرا کرد که از طریق آن هزینه های مربوط به مجموعه فعالیت های معین را کاهش داد و شهر و مردم! یکی از اقدامات اصلی در این مقوله استفاده از نماهای سبک به جای سنگ و نماهای سنگین، نماهای شیشه ای و اخیراً اشتعال است. چرا در شهری که می دانیم لرزه خیز است و به دلیل گازگرفتگی شهری می دانیم که آتش سوزی یکی از عوامل اصلی تلفات انسانی پس از زلزله خواهد بود، با این حال اجازه چنین دیدگاه هایی را می دهیم! در مورد برنامه های 5 ساله موجود، در صورت نیاز به تعمیر و بازسازی، می توان نماها را با نماهای سبک جایگزین کرد! پس اگر واقعاً بخواهیم از اثرات زیانبار خسارات اقتصادی و جانی زلزله بکاهیم! بودن!

در حال حاضر، اولین قدم بررسی ظاهر ساختمان های جدید است که:

3- سبک

3- حفاظت در برابر آتش

3- بطری را بردارید

برای ساختمان های موجود، برای هر گونه اقدام بازسازی و ساخت، نما باید اصلاح شود تا هزینه ها در کنار تعمیر کاهش یابد! در این راستا شهرداری باید روش های تشویقی از جمله کاهش عوارض و … را توسعه دهد.

ممنون بابت تصاویر اینجا

عکس و کاهش تلفات زلزله

عکس و کاهش تلفات زلزله

عکس و کاهش تلفات زلزله

عکس و کاهش تلفات زلزله

عکس و کاهش تلفات زلزله

عکس و کاهش تلفات زلزله

سؤالات و بندهای دیگر، اگر خدا بخواهد من زندگی داشته باشم، بند را به صورت متناوب ذکر می کنم تا بهانه ای برای عدم توجه به بزرگترین خطر برای ایران نباشد!

* استاد برجسته طراحی سازه، مدیریت زلزله و بحران کشور، بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران و مؤسس انجمن سالمندان شهری کشور.

دکمه بازگشت به بالا