خبرهای کلی

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

سوال مهم این است که چه چیزی باعث شکست می شود، اما مهمتر از آن، نحوه برخورد ما با شکست است. کنار آمدن با شکست ها مهارت بسیار ارزشمندی است که به ما کمک می کند مسیر رشد را طی کنیم و اجازه ندهیم شکست تاثیر روانی منفی روی ما بگذارد.

رویداد برتر به نقل از این روزنامه همشهری او نوشت: هیچ راه فراری نیست. همانطور که در رسیدن به هدف خود موفق می شوید، به همان اندازه احتمال شکست دارید. سوال مهم این است که چه چیزی باعث شکست می شود، اما مهمتر از آن، نحوه برخورد ما با شکست است. کنار آمدن با شکست ها مهارت بسیار ارزشمندی است که به ما کمک می کند مسیر رشد را طی کنیم و اجازه ندهیم شکست تاثیر روانی منفی روی ما بگذارد. با همه تلخی شکست ها وقتی راه گریزی نیست، چه بهتر که به انتهای بن بست نگاه نکنیم و برای کسب تجربه و ادامه راه آماده شویم.

ویدا ساعی روانشناس و روان درمانگر توضیح می دهد که چه راهکارهایی می تواند به مقابله صحیح با شکست ها کمک کند. توضیحات این روانشناس را با هم می خوانیم.

تو تنها نیستی

وقتی شکست می خوریم، اول باید فکر کنیم که همه مردم موفق، با استعداد و شاد هستند و آسمان بالای سرمان سیاه است! این آغاز واکنش های عاطفی مقدماتی است و در گردابی از احساسات منفی و سرزنش غرق می شویم. به یاد داشته باشید، هیچکس را پیدا نمی کنید که بدون آزمون و خطا به هدف نهایی خود رسیده باشد. هر فرد موفقی که ملاقات می کنید و با او صحبت می کنید بدون شک شروع به صحبت در مورد شکست هایی می کند که منجر به پیروزی شده است. هنگام خواندن داستان زندگی افرادی که به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند، فکر نکنید که آنها به اهداف خود مانند آب رسیده اند. نگاهی به زندگی نامه افراد موفق سابق می تواند به شما کمک کند باور کنید که شکست پایان راه نیست. این تفاوت بین افراد موفق و کسانی است که نتوانسته اند به اهداف خود برسند. افراد موفق به راه خود ادامه دادند و گروه دوم تسلیم شدند و متوقف شدند. شکست وجه مشترک هر دو گروه است، اما نحوه برخورد افراد با شکست، سرنوشت آنها را تغییر می دهد.

تعاریف را اصلاح کنید

قبل از اینکه خود را در حال شکست تصور کنید، ببینید آیا اصلاً تعریف درستی از شکست وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات فکر می کنیم موفقیت یک مفهوم غیر واقعی است و بر اساس آن تعریف، به اشتباه فکر می کنیم شکست خورده ایم. اگر دید معقولی دارید باید ببینید از ابتدای سفر تا چه حد پیش رفته اید نه لزوما و الزاماً تا آخرین نقطه. در واقع بهتر است در مورد میزان موفقیت انعطاف پذیر باشید. نگاه سنتی به هر فعالیت و هدف و همچنین عدم انعطاف پذیری برای تغییرات احتمالی منجر به شکست می شود. بنابراین آمادگی تغییر تعاریف مفاهیم را داشته باشید و نسبت به باورهای اساسی تعصب نداشته باشید. داستان شکستت را به من نگو. بزرگنمایی نکنید. این یک رویداد معمولی است که می تواند در هر تجارت، مقصد، برنامه و هر مسیر مورد انتظار رخ دهد. گاهی اوقات شکست به ما کمک می کند متوجه شویم که از ابتدا در مسیر اشتباه بوده ایم و قبل از رسیدن به پایان از اشتباهات بزرگ جلوگیری کنیم.

متوقف نشو

اگر فرض کنیم به محض شکست خود را پایان سفر بدانیم، معلوم است که اولین شکست آخرین خواهد بود و ادامه سفر را از دست خواهیم داد. در صورت بروز خطا، فعالیت به بن بست نمی رسد. برای ادامه کار باید بر شکست غلبه کنید و با اولین شکست تسلیم نشوید. بپذیرید که این شکست نیست که شما را از پیروزی باز می دارد، بلکه تفکر شما در مورد شکست است که شما را باز می دارد. در برابر شکست مقاومت نکنید بپذیرید و با او موافقت کنید تا از این قسمت عبور کند و چاره ای بیندیشد. مسیر شکست را مرور کنید، به دنبال خطاها باشید و آنها را جبران کنید. رسیدن به هر هدفی مستلزم دقت، در نظر گرفتن جنبه های خاص کار، در نظر گرفتن خطرات و زیان های احتمالی، پیش بینی موانع و … است. گاهی اوقات برای رسیدن به نتیجه باید مدت زیادی صبر کنید. بسیاری از افراد در ابتدا یا وسط کار ناامید می شوند، عقب نشینی می کنند و انتظار دارند زودتر به نتیجه برسند.

از تکرار شکست نترسید

برخی از افراد آنقدر از تکرار تجربه پس از اولین شکست می ترسند که کار جدیدی را شروع نمی کنند، هیچ پیشنهادی را نمی پذیرند و در نهایت در نقشی منفعل به عنوان یک ترسو قرار می گیرند. اگر از شکست نمی ترسید، به احتمال زیاد ریسک هایی را می پذیرید که عواقب بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. پس از هر شکست، باید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را با مهارت های رفتاری بازسازی کنید و قدرت شروع مسیرهای جدید را دوباره ایجاد کنید. قرار نیست تصویری فانتزی از شکست بسازیم و بی‌اهمیت به نظر برسیم، خودمان را با جملات انگیزشی گول نمی‌زنیم. هر شکستی هزینه و عواقبی دارد و مقابله با آن ضروری است. نکته مهم این است که اجازه ندهیم شکست به تباهی تبدیل شود و ما را از برداشتن گام های بعدی دور نکند. ما اغلب ممکن است شکست بخوریم، و این نشان می دهد که ما زنده و سالم هستیم.

دنبال مقصر نباش

موقعیت شکست ناراحت کننده است و اینجاست که ذهن شروع به بافتن منفی می کند. اولین واکنش این است که سعی کنید مقصر را پیدا کنید یا خودتان را سرزنش کنید. کسانی هستند که می ترسند دیگران آنها را به خاطر شکست سرزنش کنند. به همین دلیل سعی می کنند با سرزنش دیگران از خود دفاع کنند. دیگران خود را به خاطر همه شکست ها سرزنش می کنند و نه به خاطر آن، بنابراین به جای تمرکز روی موضوع، شروع به سرزنش خود می کنند. مهم این است که بتوانید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای ادامه کار داشته باشید تا اشتباهات قبلی تکرار نشود. مسئولیت پذیر باشید و به جای جستجوی مقصر، روی عواملی که باعث شکست می شوند تمرکز کنید. وقتی به شکست خود فکر می کنید، به دنبال بهانه ای جز توضیح نباشید. علل خطا را مشخص کنید و مرحله بعدی را مشخص کنید. شکست به عملکرد شما در یک هدف یا برنامه مربوط می شود. بیشتر افرادی که از شکست احساس ناامیدی می‌کنند، احتمالاً شخصیت خود را مقصر می‌دانند و در مورد هوش، توانایی‌های ذهنی و عملکرد خود شک دارند، در حالی که ما مسئول شکست هستیم، نه مقصر.

احساسات خود را بپذیرید

البته، جملات انگیزشی مدام می گویند که شکست مقدمه پیروزی است و به عنوان درس آموز، اما واقعیت این است که شکست به هر حال احساسات ناخوشایند و ناراحتی را به همراه دارد. خودتان را به خاطر داشتن احساسات منفی یا عجیب پس از شکست سرزنش نکنید. در مواجهه با شکست، سردرگمی، اضطراب، خشم، غم و شرم، احساساتی هستند که ما اغلب تجربه می کنیم. این احساسات افسرده کننده هستند و گاهی اوقات افراد برای اجتناب از احساسات افسرده کننده عاطفی دست به هر کاری می زنند. تشخیص دهید که از چه روش‌های ناسالمی برای جلوگیری یا کاهش درد در زندگی خود استفاده می‌کنید و باور داشته باشید که کنار آمدن با این نوع مهارت‌ها، مهارت‌های مقابله‌ای، وضعیت شما را بدتر از آن چیزی می‌کند که به شما کمک کند. احساس خود را درک کنید و به خود اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این احساسات ناشی از موقعیتی است که شما در آن هستید، بنابراین با تغییر شرایط، بسیاری از آن احساسات ناپدید می شوند و دیگر وجود ندارند. بنابراین لازم نیست با سرزنش خود به خاطر این احساسات موقت، خلق و خوی خود را خراب کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا