ورزش

اعداد جادویی جام‌ جهانی

به گزارش شفاف، روزنامه دنیای اقتصاد او نوشت: هر روز که می گذرد، تب جام جهانی فوتبال بیشتر می شود. البته این موضوع شامل ایران هم می شود که یکی از 32 تیم حاضر در مسابقات قطر است. امروز به مناسبت بیست و دومین دوره جام جهانی که حدود چهار ماه دیگر آغاز می شود، 22 عدد جالب از تاریخ این رقابت ها را گردآوری کرده ایم.

صفر – سرمربیان خارجی قهرمان

شاید صفر به خودی خود در ریاضیات هیچ معنایی نداشته باشد، اما اصل تاریخ مسابقات جهانی این است که با وجود اینکه مربیان خارجی در عرصه ملی شهره بودند، اما نتوانستند برای یک کشور خارجی جام ببرند. در واقع هیچ کشوری تاکنون با مربی خارجی قهرمان جام جهانی نشده است.

1- اولین جام جهانی در خاورمیانه

این اولین بار است که جام طلا به منطقه ای دورافتاده از خاورمیانه می آید تا به میزبانی یک کشور عربی برگزار شود و البته نزدیک ترین جام جهانی به کشورمان است.

2- تعداد مسابقات جهانی لغو شده

از سال 1930 که اولین جام جهانی برگزار شد، تمام جهان هر چهار سال یک بار شاهد این رویداد بودند، اما دو جام جهانی در سال های 1942 و 1946 به دلیل جنگ جهانی دوم لغو شد.

3. تعداد حضور متوالی ایران

تیم ملی برای سومین بار متوالی در جام جهانی حضور دارد. در حالی که جدای از این سه نوبت، تیم ملی ایران در طول تاریخ خود تنها سه بار موفق به حضور در این رقابت ها شده است.

4- شروع جام جهانی با میزبان

قبل از جام جهانی 2006، مدافع عنوان قهرمانی بازی افتتاحیه جام جهانی را برگزار کرد، اما در چهار فصل گذشته، تیم میزبان اولین بازی را در گروه اول انجام داد. امسال، این رویه باقی می ماند. البته در 30 نوامبر ابتدا سنگال و هلند و سپس قطر به مصاف اکوادور می روند.

5- تعداد مسابقات قهرمانی برزیل

حتما شنیده اید که به تیم ملی برزیل «پنج ستاره» می گفتند. این به این دلیل است که سلسائو با پنج عنوان قهرمانی لیگ، پرافتخارترین تیم این رقابت ها است.

6- تعداد تیم های آسیایی حاضر در جام حذفی

این اولین جام جهانی در تاریخ است که شش تیم آسیایی در آن حضور دارند که بیشترین تعداد از این نظر است. این به دلیل حضور قطر به عنوان میزبان است که البته برای اولین بار نیز حضور دارد.

7- گران ترین سرمربی جام

سرمربی تیم ملی آلمان با دستمزد سالانه هفت میلیون دلار پردرآمدترین سرمربی قطر است. بعد از او گرت ساوتگیت سرمربی انگلیس و دیدیه دشان فرانسوی قرار دارند.

8- تعداد مربیان خارجی در جام جهانی

با فرض برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی، تعداد سرمربیانی که روی نیمکت تیم ملی می نشینند، بدون احتساب ملیت اصلی، به 8 نفر افزایش می یابد. علاوه بر این، تنها هشت کشور در کل جام جهانی موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند.

9- بیشترین کارت زرد در یک مسابقه

در بازی معروف پرتغال و هلند در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ که پر کارت ترین بازی تاریخ این مسابقات است، پرتغالی ها ۹ کارت زرد دریافت کردند که یک رکورد بی نظیر است.

10- تمیزترین ملحفه ها

پیتر شیلتون انگلیسی و فابیان بارتز فرانسوی رکورددار بیشترین کلین شیت در تاریخ جام جهانی هستند و هیچ دروازه بان دیگری نتوانسته در این رقابت ها به این تعداد کلین شیت کند.

11- استقبال اروپایی ها در جام جهانی

هیچ قاره دیگری در تاریخ به اندازه اروپا میزبان مسابقات جام جهانی نبوده است و اروپایی ها بیشترین قهرمانی را در این رویدادها کسب کرده اند.

آلمان 12 بار روی سکو رفته است

مانشافت به عنوان یکی از پرافتخارترین کشورهای جام جهانی، 12 بار در مسابقات جام جهانی روی سکو ایستاد. آنها چهار بار قهرمان شدند، چهار بار نایب قهرمان شدند و چهار بار بر سکوی سوم ایستادند. آلمان از این نظر بی نظیر است.

13- بیشترین حذفی در مرحله یک هشتم نهایی

تیم ملی مکزیک 13 بار در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی حذف شده است که بیشترین حذف را در این مرحله از هر کشوری داشته است. البته مکزیکی ها رکورددار بیشترین شکست در جام حذفی هستند.

14- بیشترین فاصله از دوحه

این رکورد هم متعلق به مکزیکی هاست. از بین کشورهای شرکت کننده در جام جهانی 2022 مکزیکوسیتی بیشترین فاصله را با پایتخت قطر 14 هزار کیلومتر دارد و باید تا این حد سفر کند.

15- مسابقات ایران

ملی پوشان در تاریخ مسابقات جهانی 15 بار به میدان رفتند که از این تعداد دو پیروزی، 4 تساوی و 9 شکست را تجربه کردند.

16- بیشترین گل زده در یک دوره

این رکورد متعلق به کره جنوبی است. در جام جهانی 1954 تیم چشبادامی با دریافت 16 گل از دور رقابت ها کنار رفت. علاوه بر این، میروسلاو کلوزه، بهترین گلزن تاریخ جام جهانی، 16 عدد را پشت سر گذاشت.

17- تعداد میزبانان جام جهانی

قطر جدیدترین میزبان جام جهانی است و به 16 کشور دیگر که تاکنون میزبان این رویداد بزرگ بوده اند، خواهد پیوست.

18- گلزنی در بازی های متوالی

در تاریخ جام جهانی دو تیم بودند که توانستند در 18 بازی متوالی دروازه حریف را باز کنند. این دو تیم جزو پرافتخارترین تیم های جام هستند: برزیل و آلمان.

19. کسب امتیاز در مسابقات مقدماتی جام جهانی

رکورد شگفت انگیز بیشترین گل در دوره مقدماتی در اختیار یک بازیکن ایرانی است. کریم باقری در مرحله مقدماتی جام جهانی موفق شد 19 گل به ثمر برساند. این آمار فوق العاده که توسط یک هافبک دفاعی ثبت شده دست نخورده باقی مانده است.

20- بازگشت به آسیا

پس از 20 سال که کره جنوبی و ژاپن اولین میزبانان مشترک تاریخ جام جهانی و البته اولین آسیایی هایی بودند که این افتخار را تجربه کردند، جام طلایی بار دیگر به قاره کهن بازگشت.

21- جوانترین کاپیتان جام جهانی

تونی میولا با 21 سال و 109 روز سن با بستن بازوبند کاپیتانی تیم آمریکا در جام جهانی 1990 مقابل چکسلواکی به جوانترین کاپیتان جام جهانی تبدیل شد.

22- تعداد حضور برزیل

بیست و دومین جام در سال 2022 برگزار می شود که برزیل بیست و دومین حضور خود را در این مسابقات خواهد داشت. سلسائو تنها تیم تاریخ است که در تمام دوره های جام جهانی حضور داشته است.

دکمه بازگشت به بالا