خارجی

رهبر طالبان: به دستور خارجی‌ها گوش نمی‌کنیم

هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در سفر خود به کابل برای اولین بار در نشست کنونی علما شرکت کرد و در یک سخنرانی مفصل بر موضع خود از جمله برخورد با جامعه جهانی تاکید کرد.

به گزارش رویداد برتر، ویدئوی زنده از سخنرانی وی پخش نشد و تنها صدای رهبر طالبان پخش شد.

به گزارش بی بی سی، شرکت کنندگان در این نشست برای نشان دادن وفاداری خود به رهبر طالبان دست های خود را بالا بردند که سخنان خود را با تمجید از “پیروزی” طالبان در ماه اوت گذشته که 20 سال از عمرش می گذشت آغاز کرد. جنگ تمام شده است. وی گفت: موفقیت جهاد افغانستان نه تنها برای افغان ها، بلکه برای مسلمانان جهان مایه مباهات است.

رهبر طالبان در سخنرانی طولانی خود بر مسائل مختلف از جمله وحدت علما، حکومت داری، رعایت قوانین شریعت، دعوت از تاجران و افغان ها برای بازگشت به کشور و دوری از وابستگی به کشورهای خارجی تاکید کرد.

وی به شرکت کنندگان در این نشست گفت که “افغانستان اکنون یک کشور آزاد و مستقل است” و افزود که حتی اگر با حمله اتمی روبرو شویم، دیگر به توصیه کفار گوش نمی دهد.

رهبر طالبان همچنین برخی از کشورهای خارجی را به «تشویش شورش علیه امارت اسلامی» که طالبان حکومت خود می‌خواند، متهم کرد و گفت که این کشورها می‌خواهند «نظام طالبان» را نابود کنند.

رهبر طالبان از کشور خاصی نام نبرد.

او در سخنان خود از علما و مقامات طالبان خواست تا وحدت را در میان خود حفظ کنند و اجازه ندهند که چنین “شورش ها” رخ دهد.

وی گفت: رسانه ها از این نظام انتقاد می کنند، اما افغانستان یک کشور مستقل و آزاد است و ما به خواست و فرمان هیچ گامی بر نمی داریم و به هیچ وجه تحت تاثیر فشار آنها قرار نخواهیم گرفت. “

اولین نشست بزرگ طالبان تحت عنوان “گردهمایی علمای افغانستان” با حضور علما و بزرگان قبایل کابل از روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است به مدت سه روز ادامه یابد.

تاکنون هیچ تصویر زنده ای از رهبر طالبان در رسانه ها پخش نشده است و گمانه زنی های زیادی در مورد زنده بودن وی مطرح شده است. حتی امروز نیز پس از سخنرانی هبت الله آخوندزاده، بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی افغان این سوال را مطرح کردند که آیا این رهبر طالبان است یا خیر؟

به گزارش رسانه های محلی، رهبر طالبان در جریان سخنرانی سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان وارد اتاق شد و سخنرانی آقای حقانی را برای دقایقی قطع کرد.

آخوندزاده گفت: رهبری جامعه در دست دانشمندان است و اگر دانشمندان و رعایا با هم متحد شوند و امنیت را تامین کنند، اقتصاد کشور به خودی خود سامان می یابد.

او گفت که وابستگی به کمک های خارجی هرگز افغانستان را از وضعیت بد اقتصادی کنونی اش نجات نمی دهد و چرا باید منتظر باشیم تا کفار بیایند و در خیابان های ما ساکن شوند. چرا تاجران افغان نمی آیند کشورشان را سامان دهند؟

وی همچنین با اشاره به افغان‌هایی که پس از روی کار آمدن طالبان کشور را ترک کردند، گفت که به کشور خود بازگردند و با آبرو زندگی کنند و خطاب به آنها گفت: شما و خانواده‌تان در خارج از کشور چه کرامتی دارید؟ “ما دشمنان خود را که مردم ما را کشتند و شکنجه کردند عفو کردیم. ما با مردم کاری نداریم. بیایید، اما بد نباشید، عمل نکنید، زیرا اگر چنین کنید، مجازات خواهید شد.”

رهبر طالبان تاکید کرد که به عنوان مسئولان این نظام، “ما خدمتگزار مردم، دین و مذهب حنفی در این کشور هستیم.”

وی افزود که چندی پیش دانشمندان خواستار برگزاری نشستی از دانشمندان در سطح ولایت به منظور تجدید وفاداری شدند که به گفته او می توانست در قندهار یا کابل برگزار شود. رهبر طالبان که خود همیشه در قندهار بوده است، گفت که متعهد می شود که در هر کجای این کشور در این مراسم شرکت کند، حتی اگر در بدخشان یا بلوچستان باشد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در این نشست خبری تاکید کرد که این نشست به رهبری و پیشنهاد علمای افغانستان برگزار شده و در پایان پیشنهادات و توصیه های خود را به «امارت اسلامی» ارائه خواهند کرد. .

این جلسه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، اما در روز اول صدای تیراندازی از اطراف شنیده شد. حدود 12000 نیروی امنیتی طالبان مسئولیت امنیت این نشست را بر عهده دارند.

یک مقام طالبان گفت که “دو نفر” از بالای ساختمان نزدیک جلسه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و توسط نیروهای امنیتی طالبان کشته شدند.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای طالبان “دور از صحنه” به محل مشکوکی که یک نفر نارنجک پرتاب کرده بود شلیک کردند و “نگرانی دیگری وجود نداشت”.

جبهه ملی آزادگان که به مبارزه مسلحانه علیه طالبان روی آورد، مسئولیت حمله دیروز را بر عهده گرفت. این جبهه در بیانیه ای کوتاه گفته است که نیروهای ویژه این جبهه «با هدف نابودی طالبان» به آنها حمله کرده اند. هیچ جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

پیش از این نیز این جبهه به تجمع رهبران طالبان در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت سالگرد دومین رهبر ترور شده طالبان برگزار شده بود، حمله کرد. گروه داعش نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

طالبان گفته اند که در این نشست حدود 3000 شرکت کننده از سراسر افغانستان دعوت شده اند.

هیچ خانمی به این جلسه دعوت نشد. عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر حکومت طالبان، گفت که زنانی که مادر و خواهر دانشمند هستند، به نوعی در این نشست «سهیم» می شوند.

چندین جریان سیاسی افغانستان از جمله «شورای اصلی مقاومت» و مسجد اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی با برگزاری این نشست مخالفت کردند و گفتند که طالبان با راه اندازی این نشست برای به رسمیت شناختن، به دنبال مشروعیت داخلی هستند. بین المللی.کند

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز با صدور بیانیه ای چند صفحه ای با استناد به آیات قرآن و روایات گفت: در فضایی مملو از انواع رعب و وحشت، سناریویی را طراحی کرد که چیزی جز یک اجلاس علما و تصمیم مردم به عنوان یک بازی که فراتر از آن دانشمندان کشور در چشم ملت مورد تمسخر قرار می گیرند.

در این بیانیه آمده است: چه ظلمی دردناکتر از خود محوری جاهلانه و پایمال شدن حقوق شهروندان مظلوم و بی دفاع و جایگزینی اسلام به جای عادات و آداب و رسوم بدوی قبیله؟

پیش از این «کمیته نظارت بر مطالبات شیعیان افغانستان» نیز درخواست کرده بود که مطالبات شیعیان در دستور کار این نشست قرار گیرد.

حامد کرزی و عبدالله عبدالله که هر دو در کابل هستند در این نشست حضور ندارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا