اقتصادی

سقوط آزاد ارزهای جهان – رویداد برتر

یورو به پایین ترین حد در دو دهه اخیر سقوط کرد زیرا افزایش اخیر قیمت گاز اروپا به ترس از رکود منطقه ای دامن زد و افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا باعث کاهش ارزش دلار شد.

به گزارش رویداد برتر، بسیاری از ارزها تحت فشار هستند و کاهش 1.2 درصدی یورو، این ارز را به پایین ترین حد خود از اواخر سال 2002 رسانده است. با اعتصاب کارگران گاز، ین ژاپن نیز نزدیک به پایین ترین حد در 24 سال گذشته بود و کرون نروژ 1.2 درصد سقوط کرد.

اقتصاددانان می گویند که خطر بازگشت اروپا به رکود پس از یک جهش بزرگ 17 درصدی دیگر در قیمت گاز طبیعی در اروپا و بریتانیا، که قرار است تورم را حتی بیشتر کند، به وضوح در حال افزایش است.

نگرانی ها در مورد واکنش بانک مرکزی اروپا پس از آن افزایش یافت که یواخیم ناگل، رئیس بانک فدرال آلمان از برنامه های بانک مرکزی اروپا برای محافظت از کشورهای بدهکار در برابر افزایش نرخ بهره انتقاد کرد.

درک هالپنی، رئیس تحقیقات بازار جهانی در MUFG می‌گوید: «تصویر بدتر انرژی و خطرات رشد اقتصادی به شدت بر یورو تأثیر می‌گذارد.

نوسانات شدید باعث شد که ارزش پول رایج در برابر فرانک سوئیس به پایین‌ترین سطح خود از زمانی که بانک ملی سوئیس سقف ارز خود را در سال 2015 رها کرد، سقوط کرد. همچنین در برابر پوند کاهش یافت، اگرچه نگرانی های اقتصادی و سیاسی خود پوند به عقب رانده شد. زیر 1.20 دلار

با وجود اولین افزایش متوالی 50 واحدی نرخ بهره، دلار استرالیا یک شبه به شدت کاهش یافت و سریع‌ترین افزایش نرخ بهره را از سال 1994 به ثبت رساند. دلار استرالیا پس از معامله در 0.6895 دلار در اوایل روز با 1 درصد کاهش به 0.6787 دلار رسید. امسال تقریباً هفت درصد کاهش یافته است.

جین فولی، استراتژیست FX در رابوبانک، با اشاره به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی برای جلوگیری از سقوط ارزهایشان گفت: «ما شاهد افزایش نرخ های بزرگ بانک مرکزی زیاد بوده ایم و اکنون آنها در مورد جنگ معکوس ارز صحبت می کنند.

وی افزود: «این می تواند برای بسیاری از ارزها نگرانی ایجاد کند، به خصوص اگر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را همانطور که انتظار می رود در ماه های آینده افزایش دهد.»

در همین حال، قدرت دلار، ین را به پایین ترین حد در 24 سال گذشته رساند، به طوری که آخرین ین در 135.79 دلار معامله شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا