سلامت و دانش

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، تیم عملیات جیمز وب برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec چراغ سبز نشان داد، بنابراین انتظار می‌رود که هفت حالت از 17 حالت به طور کامل در تلسکوپ فضایی جیمز وب فعال شوند.

ابزار NIRCam یکی از ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو وظیفه اصلی دارد. این ابزار به عنوان یک طول موج تصویربرداری بین 0.6 تا 5 میکرون و همچنین یک آشکارساز جبهه موج برای حفظ عملکرد آینه 18 قطعه به عنوان یک آینه واحد عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و همچنین اطلاعاتی را برای تنظیم 18 بخش آینه اصلی و همچنین یک دوربین مادون قرمز با 10 ردیف آشکارساز جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) ارائه می دهد که هر کدام دارای وضوح تصویر هستند. 2048 این 2048 پیکسل است.

سنسور هدایت خوب و تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف (FGS-NIRISS)، که همچنین ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است، یک حسگر هدایت دقیق و ابزار علمی را با یک تصویرگر مادون قرمز نزدیک و یک طیف‌نگار ترکیب می‌کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط هانیول به عنوان بخشی از یک پروژه بین المللی برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز با ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته شد. ابزار “FGS-NIRISS” نور با طول موج 0.8 تا 5.0 میکرون را مشاهده می کند و دارای چهار حالت مشاهده مختلف است.

ابزار NIRSpec نیز یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرد. “NIRSpec” یک طیف سنج چند جرمی است که قادر است به طور همزمان طیف های نزدیک به مادون قرمز تا 100 جرم مانند ستاره ها یا کهکشان ها را با وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه گیری کند. مشاهدات آن نیز در محدوده طول موج بین 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از دیافراگم ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه و یک واحد میدان یکپارچه (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این ساز توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام “آستریوم” ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب روی اولین کهکشان ها تمرکز دارد

اعلامیه اخیر ناسا توجه را به آماده سازی حالت طیف سنجی با وضوح متوسط ​​(MRS) MIRI و امکان به اشتراک گذاری داده های فنی مرتبط جلب کرد.

اصطلاح “MIRI” مخفف “ابزار مادون قرمز متوسط” همراه با “حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط” در “MIRI MRS” است.

آلوارا لابیانو و دیوید لاو از تلسکوپ فضایی می‌گویند: «حالت MRS یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های ابزار در تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف‌نگار فضایی یکپارچه تشکیل شده است که اطلاعات طیفی و مکانی را جمع‌آوری می‌کند». کل فضا را به طور همزمان فراهم می کند. چشم انداز.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل تصویر حاوی یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند، زیرا مزایای تصویربرداری و طیف‌سنجی مرسوم را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار MRS برای حفظ وضوحی طراحی شده است که طول موج مشاهده شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص است. لاو و لابیانو در این پست گفتند که این ابزار به اندازه کافی قدرتمند است تا ویژگی های اتمی و مولکولی کلیدی را در محیط های مختلف مشاهده کند و در اوج قدرت خود قادر به مطالعه انتشار هیدروژن از اولین کهکشان ها خواهد بود.

تعیین کیفیت تصویر و تراز مکانی برای MIRI MRS

لا و ​​لابیانو می گویند که با تغییر به طول موج های بلندتر، این ابزار خواص هیدروکربن های مولکولی را در کهکشان های گرد و غباری نزدیک و همچنین نشانه های طیفی درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را بررسی می کند که می تواند خواص گاز یونیزه شده را آشکار کند. محیط بین ستاره ای، شما می توانید بگویید.

آنها افزودند که MRS در نزدیکی زمین، ویژگی‌های طیفی ناشی از یخ آب و مولکول‌های آلی ساده در سیارات غول پیکر منظومه شمسی و دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیاره در اطراف ستاره‌های دیگر را نیز نقشه‌برداری می‌کند.

هنگامی که کیفیت تصویر و آرایش فضایی باندهای داده چندگانه به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی دستگاه کار خواهد کرد، که لا و لابیانو می‌گویند که شامل چندین مرحله است، مانند محدود کردن طول موج و وضوح. میدان دید جیمز وب

این دو دانشمند می گویند که وضوح طیفی استثنایی MRS با استفاده از بخش کوچکی از طیف به دست آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشانی فعال در هسته کهکشان سیفرت NGC 6552 نشان داده شده است. پس از تکمیل، MRS نقشی حیاتی در برنامه های علمی ایفا خواهد کرد که جزو اولین ماموریت هایی هستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمت نجوم انجام می دهد و تنها چند هفته تا پرتاب فاصله دارد.

46

دکمه بازگشت به بالا