خبرهای کلی

نمای کامپوزیت، آماده سوختن – رویداد برتر

استفاده از نماهای کامپوزیت چندین بار ممنوع شده است اما همچنان در ساختمان ها قابل مشاهده است.

به گزارش رویداد برتر همشهری او نوشت: «وقتی آتش می‌گیرد، مثل چوب می‌سوزد. شاید قوی تر از چوب بین دو لایه نازک آلومینیوم یک لایه پلاستیکی قرار دارد که آتش می گیرد. نماهای کامپوزیت ممنوع است اما همچنان ساخته و نصب می شود و در صورت آتش سوزی شعله را به دور دیوارها منتقل می کنند. بسیاری از ساختمان های بلند در کلان شهرهای ایران دارای نماهای مرکب و آماده آتش سوزی هستند. نمونه آن بخشی از نمای بیمارستان رسول اکرم تهران است که یکشنبه گذشته دچار حریق شد.

شهرداری تهران در زمان صدور پروانه ساخت این نما را تایید نکرد اما ظاهراً در بازسازی از کامپوزیت استفاده شده است. مالکانی که می خواهند ظاهر ساختمان های فرسوده را تغییر دهند مشتریان پیچیده ای هستند. با این نمای فلزی براق، آجرها و سیمان های ترک خورده و بسیاری از طبقات تجاری و اداری قدیمی و فرسوده ناگهان به ساختمان مرکز تجارت جهانی تبدیل می شوند.

شورای شهر تهران در بهمن ماه 1392 طرحی با عنوان «شهرداری تهران برای رعایت اصول معماری اسلامی در ایران و زیباسازی نما و مناظر ساختمان های شهری» تصویب و استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان های مسکونی را ممنوع کرد. حمزه شکیب رئیس کمیته ساخت و ساز شورای شهر، رئیس وقت سازمان نظام مهندسی در پنجاه و بیست و چهارمین جلسه سومین دوره نمایندگی مجلس از گسترش نماهای کامپوزیت به ویژه در ساختمان های مسکونی خبر داد. نتیجه در مورد مدلینگ بد بر اساس این تصمیم، استفاده از مصالح کامپوزیت برای نماسازی در کاربری های مسکونی ممنوع شد. ضمناً از اول فروردین 1391 برای استفاده غیرمسکونی کامپوزیت متری 10000 تومان کارمزد در نظر گرفته شده است. یک سال بعد در آذرماه ۱۳۹۲ شورای عالی شهرسازی و معماری استفاده از نماها و پوسته های کاذب جدا از معماری را در شهرهای تاریخی ممنوع کرد.

بازار نما کامپوزیت

مهمترین مشکل ممنوعیت کامل ورق سه لایه کارخانه های تولید کننده محصول و دلالان انبوه نصب کننده آن بود که بازار بزرگی را تشکیل دادند. سازندگان ادعا کرده اند که پانل های کامپوزیت به دلیل داشتن استاندارد خارجی در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل و با وجود تصویب شورا، استفاده از کامپوزیت ادامه یافت.

در ژانویه 2019، پس از حادثه پلاسکو، بار دیگر ایمنی و خطر آتش سوزی به مردم یادآوری شد. شش ماه پس از پلاسکو، دو آتش سوزی متوالی در ساختمان های بلندمرتبه مشهد که همگی دارای نماهای مرکب بودند، رخ داد. در همان سال چندین کنفرانس علمی در زمینه کاربردهای صنعتی و ساختمانی کامپوزیت ها در دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شهید رجایی برگزار شد. این نشان دهنده رشد بازار کامپوزیت ها در دهه اخیر است، اما همه محصولات باید استانداردهای خاصی را داشته باشند که در این زمینه استاندارد اروپایی EN13501-1 برای محصولات نسوز است.

در سال 1394 ویرایش سوم “آیین نامه ملی ساختمان: بند 3 – حفاظت از ساختمان ها در برابر آتش” منتشر شد که در آن توضیح داده شده بود که نمای ساختمان نباید اجازه عبور شعله را بدهد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی می گوید: نما کامپوزیت از سال 95 ممنوع شده است و اگر در ساختمانی استفاده می شود برای جایی است که می خواهند بازسازی کنند چون پرونده بازسازی به کمیته نما نمی رسد. البته به شهرداران گفته شد که در این مورد سخت گیری کنند، به شهروندان توصیه می کنیم این نوع نما را انتخاب نکنند.»

قدرت الله محمدی می افزاید: برخی از مالکان به دلیل زیبایی و سرعت ساختار کامپوزیت، اماکن خود را ناایمن می کنند، در حالی که کامپوزیت به دلیل مواد پلیمری قابل اشتعال آتش می گیرد، شاید در آینده برنامه ای داشته باشیم که مالکان را ملزم به اصلاح کنیم. نما برای حذف کامپوزیت از نمای شهری تهران.”

اما اگر به تبلیغات شرکت های نصب کامپوزیت نگاه کنید، تقریباً همه آنها ادعا می کنند که از مواد مقاوم در برابر آتش یا مقاوم در برابر آتش استفاده می کنند.

کامران عبدولی، دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی آتش نشانی می گوید: «نمی توان گفت چنین ماده ای در برابر آتش یا آتش مقاوم است. فقط می توان تعیین کرد که یک نوع کامپوزیت کندتر می سوزد یا آتش را کمتر منتقل می کند.

وی تاکید می کند: نظر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را قبول داریم. اگر این مرکز تایید کند که یک نوع کامپوزیت مقاومت بالاتری در برابر آتش دارد، آتش نشانی آن را می پذیرد اما تعداد کامپوزیت های این نوع کم است.

بررسی سایت مرکز تحقیقات وزارت مسکن نشان می دهد که تنها دو نوع کامپوزیت با تاییدیه مقاومت در برابر آتش در بازار موجود است! با این توصیف، عجیب نیست که در آخرین حادثه یعنی آتش‌سوزی بیمارستان رسول اکرم تهران، مواد مرکب سالن عامل آتش‌سوزی بوده است.

کمیته نما بر ساختمان ها نظارت دارد

مهدی بابایی، رئیس کمیته حراست شورای شهر تهران: اکنون در معاونت شهرسازی بر اساس مصوبات کمیته نما عمل می کنیم و کمیته نما با کامپوزیت موافق نیست. اگر مالک بخواهد نما بسازد و کل نما را جابجا کند از محدوده تعمیرات جزئی خارج شده و در گروه تعمیرات اساسی قرار می گیرد و نما باید به تایید معاونت شهر برسد. برنامه ریزی. ساختمان های مرتفع هم در مرحله صدور پروانه و هم در پایان عملیات ساختمانی نیاز به تاییدیه ایمنی آتش نشانی دارند. اگر سازمان آتش نشانی این تاییدیه را صادر نکند، کار را تمام نمی کند. با وجود این، استفاده از نماهای کامپوزیت به صفر نرسیده است و اغلب در ساختمان های بلند دیده می شود. البته می طلبد که آتش نشانی الزامات خود را با معاونت معماری و شهرسازی در میان بگذارد تا بتوانیم در اجرای نمای کامپوزیت با هم همکاری کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا