«نه» کلاسیک‌سواران به پلاک تاریخی/ طرحی که بلای جان شده است! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، در شرایطی که خودروهای تاریخی و کلاسیک در هر کشوری از امتیازات متفاوتی برخوردار هستند و صاحبان آن ها مشکلی از نظر تردد ندارند، قوانین سخت یک کارگروه وضعیت مالکان را بیش از پیش سخت کرده است. اعتراضات بر اساس تصمیمات مقامات آغاز شد.

«نه» کلاسیک‌سواران به پلاک تاریخی/ طرحی که بلای جان شده است! - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اواسط دهه 70 مصادف با ریاست نادر فریادشیران بر انجمن اتومبیلرانی بود که کمیته کلاسیک انجمن به عنوان اولین و تنها مرجع حمایت از خودروهای کلاسیک تأسیس شد. در اوایل دهه 80، این کمیته برای حمایت از خودروهای کلاسیک ورودی جدی به داستان پیدا کرد و در ابتدا اتفاقات خوبی در مورد خودروهای کلاسیک افتاد، اما بعدها اتفاقات به دست افرادی افتاد که شایستگی کار در این بخش را نداشتند. این موضوع به کمیته کلاسیک رسید. یکی از این آفت ها، «صفحه تاریخی» بود که بیش از آنکه به ضرر صاحبان خودروهای کلاسیک باشد، ضرر داشت.

در سال 1365 در طرح «هوای پاک» بسیاری از خودروهای قدیمی با ارزش برچیده و معدوم شدند. خودروهایی مانند مینی ماینر، لانچیا، فیات، خودروهای آمریکایی، سیترون های خوب، جگوار انگلیسی، خودروهای ژاپنی و غیره. در این شرایط مردم می ترسیدند ماشین هایشان را بیرون بیاورند. افرادی بودند که ماشینشان را تحویل گرفتند و یک میلیون و نیم تومان گرفتند، مثلا فولکس واگنشان را دادند و پراید گرفتند! این اتفاق در شرایطی رخ داد که خودروهای کلاسیک در مقایسه با سایر اقلام تاریخی ارزش افزوده زیادی دارند.

ردیابی توسط کمیته کلاسیک انجمن اتومبیل و موتور سیکلت از سال 1986، برخی از خودروها را از اسقاط نجات داده است. در همین راستا با پیگیری و پیشنهاد این کمیته و انجمن اتومبیل رانی، وزارت ورزش تصمیم به ایجاد کارگروهی با حفظ و حراست از خودروهای کلاسیک گرفت.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان «وزارت ورزش و جوانان»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت کشور»، «میراث فرهنگی» تشکیل شود. سازمان صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست این خودروها را شکل داده و از آن محافظت می کنند. مقرر شد این نهادها در امر شماره گذاری نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند.

یکی از مصوبات و تصمیمات این کارگروه که در سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به تصویب رسید، «لوح تاریخی» بود که توسط حدود 30 کشور جهان برای حمایت از خودروهای کلاسیک اجرا شد. اگرچه هدف از اجرای این طرح حفظ و حراست از خودروهای تاریخی بود، اما دیری نپایید که اعلام قوانین عجیب در مورد پلاک های تاریخی منجر به تشکیل کمپین «نه به پلاک تاریخی» شد. در آیین نامه پلاک های تاریخی نکاتی وجود داشت که حتی مالکان خودرو نیز از آن اطلاعی نداشتند. بندگانی که صاحبان خود را به شدت محدود می کردند و برای آنها مضر بودند.

یکی از نکات بیان شده بود که تمامی خودروهای دارای چنین پلاکی جزو میراث ملی محسوب می شوند. نکته عجیب دیگر این آیین نامه این بود که صاحبان خودروهای کلاسیک موظفند خودروی خود را به تعمیرگاه های مورد تایید گروه ببرند و یا از قبل ترتیب حمل و نقل را بدهند، آن را گرفت و سپس به پمپ بنزین رفت!

این تصمیمات در شرایطی که نظر کارشناسی به چشم نمی خورد و نماینده صنف نتوانست به خوبی از آن دفاع کند باعث ناراحتی کلاسیک سواران شد. پس از اتفاقات، مالکان خودروها اعتراض خود را به کمیته کلاسیک انجمن اتومبیلرانی اعلام کردند. رئیس انجمن نیز تصمیم به تغییر رئیس کمیته کلاسیک گرفت. با تغییرات ایجاد شده در این بخش، تلاش هایی با مالکان خودرو و حضور آنها در دبیرخانه کارگروه انجام شد.

در پی این اعتراضات، دبیرخانه کارگروه مستقر در مرکز گردشگری طی مصاحبه ای اعلام کرد که بیش از 60 درصد از نکات آیین نامه موجب تضییع حق مالکیت و همچنین سایر نکات تغییر یافته است. نیز اصلاح و به تصویب هیات وزیران رسید، اما این مهم تا به امروز اجرایی نشده است.

در حالی که تنها 7000 خودرو کلاسیک در ایران وجود دارد و صاحبان آنها می دانند چگونه از این خودروها مراقبت کنند، اما مسئولان به جای تشویق و حمایت از آنها، قوانینی را در نظر گرفته اند که بر مشکلات آنها می افزاید. از دیگر اتفاقاتی که این موضوع را تشدید کرد، واردات خودروهای قاچاق به کشور بود که خسارات جبران ناپذیری به این قشر وارد کرد. این کار ارزش خودروی قبلی را از بین می برد و با سند جعلی با خودروی جدید معامله می کند.

نگهداری از این خودروها شرایط خاص خود را دارد و مالکان معمولا زیاد از آنها استفاده نمی کنند. اگرچه چنین خودروهایی نباید غیرفعال باشند، اما اتفاقات اخیر صاحبان خودروهای کلاسیک را دلسرد کرده است. در صورت تصویب اصلاحیه آیین نامه شماره گذاری تاریخی از سوی هیات وزیران، مالکان این خودروها می توانند مانند همه جای دنیا بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند.

درخواست مالکان و مالکان این خودروها این است که مسائلی مانند شماره گذاری و MOT به گونه ای حل شود که به راحتی بتوان آن را پیگیری کرد، نه اینکه شماره گذاری پس از شارژ 5 میلیون تومانی 6 ماه تا 2 سال طول بکشد. باید مشخص شود که آیا مالک خودرو موفق به اخذ پلاک تاریخی می شود یا خیر.

در واقع می توان گفت طرح کارگروه پلاک تاریخی که 6 نهاد و وزارتخانه در آن تصمیم گیرنده هستند، با شمارش تنها 300 خودرو در این چند سال، طرحی را شکست داد. جالب اینجاست که در کنار همه این تفاسیر، اصرار دارند که خرید و فروش نیز زیر نظر این کارگروه باشد تا تخلفی صورت نگیرد، اما گفته می شود در سال های اخیر حتی خودروهای قاچاق موفق به گرفتن پلاک تاریخی شده اند!

سوالی که برای صاحبان پلاک های تاریخی وجود دارد این است که دبیرخانه کارگروه در این 10 سال برای حفظ عملکرد فعلی خود چه مجوز تردد صادر کرده است؟ در حالی که گفته می شد این خودروها می توانند سالی 5000 کیلومتر را طی کنند، اما تا به امروز این موضوع محقق نشده و اگر هم بود راهور که اعلام کرده بود این خودروها حق تردد ندارند، اجازه نمی داد.

گروه ضربتی که قرار بود مشکلات دوچرخه سواران کلاسیک را حل کند، به جای رفع موانع، چرخ را دوباره اختراع می کند! در حالی که شما می توانید شرایطی را برای ما ایجاد کنید که به راحتی کارها را مانند کشورهای دیگر انجام دهیم.

دکمه بازگشت به بالا