اقتصادی

چرا صادرات آب بسته‌بندی نزولی شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی و تولیدکنندگان آب آشامیدنی با بیان اینکه صادرات آب بسته بندی در دهه اخیر همواره کاهش داشته است، دلایل این وضعیت را برشمرد.

پیمان فروهر در گفت وگو با رویداد برتر، با بیان اینکه قیمت کل محصولات ایرانی قابل مقایسه با برندهای کشورهای رقیب مانند ترکیه نیست، اظهار کرد: یکی از دلایل توسعه شرایط، بار مالی تولیدکنندگان ناشی از تسهیلات بانکی است.

به گفته وی، کشورهای رقیب از آنجایی که این بار مالی را ندارند، در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه موفق ترند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و شرب افزود: در ایران اما هزینه حمل به شدت افزایش می یابد و آب های بسته بندی شده یک محموله استثنایی محسوب می شود که سنگین و حجیم است اما قیمتی ندارد. بنابراین تاثیر باربری بر قیمت نهایی در بازارهای داخلی و بین المللی بسیار زیاد است. هر بار که کرایه حمل و نقل افزایش می یابد، بازار آب بطری هم در داخل و هم در سطح بین المللی آسیب می بیند.

فروهر با بیان اینکه مشکلات منطقه از جمله ناامنی و جنگ نیز منجر به کاهش صادرات شد، تصریح کرد: با توجه به کاهش تقاضای داخلی در سال های اخیر، تولیدکنندگان به دلیل مشکلات معیشتی نمی توانند از نظر اقتصادی در نمایشگاه ها شرکت کنند که می تواند بازار احتمالی را توسعه دهد. خودت نباش

به گفته وی، صادرات آب بسته بندی شده کمتر از 2 میلیون دلار در سال برآورد می شود که رقم بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا