خبرهای کلیکسب و کار برتر

‌رشته های پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

فارغ التحصیلان پزشک عمومی با استفاده از دانش و تجربیات خود فرد را با هدف تشخیص بیماری، درمان و یا پیشگیری از بیماری ارزیابی می‌کند. این پزشکان در صورتی که بیماری پیشرونده باشد یا به مراقبت‌های تخصصی بیش‌تری نیاز داشته باشد، بیمار را به متخصص ارجاع می‌دهند.

انواع رشته های پزشکی دانشگاه آزاد

برای معرفی رشته داروسازی تنها می‌توان گفت که داروسازی علم تهیه و توزیع دارو است، این رشته با علوم شیمی و بیوشیمی مرتبط است. به عبارتی داروسازی علمی است که داروها را با توجه به مکانیسم اثر آنها در درمان بیماری‌ها به کار می‌گیرد، داروسازان مسئول تهیه انواع داروها طبق نسخه پزشکان هستند.

 دندانپزشکی از دیگر رشته‌های علوم پزشکی می‌باشد. فعالیت دندانپزشکان به منظور حفظ سلامت دهان و دندان فرد و جامعه است. از جمله فعالیت‌های دندانپزشکان پیشگیری و درمان بیماری‌های دهانی و دندانی، اصلاح بی نظمی‌های دندان‌ها و درمان آسیب‌های فک و صورت است.

رشته‌های پیراپزشکی زمان تحصیل کمتری نسبت به پزشکی دارند و دانشجویان این شاخه از رشته های پزشکی  بعد از 4 سال لیسانس خود را دریافت می‌کنند. رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، فوریت‌های پزشکی و … است. رشته فیزیوتراپی به بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی کمک می‌کند.

فارغ التحصیلان رشته رادیولوژی از اشعه ایکس و تجهیزات اسکن برای تشخیص بیماری و گاهی به عنوان درمان استفاده می‌کنند. پرستاران در محیط‌های مختلف کار می‌کنند، در بخش‌های تخصصی مختلف در بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشکی، مراکز بهداشت حرفه‌ای، خانه‌های سالمندان و … فعالیت دارند. در ایالات متحده آمریکا سالانه درآمد رشته پرستاری و سایر رشته‌های پیراپزشکی حدود 80 هزار دلار است. با این حال درآمد ‌رشته های پزشکی و دندانپزشکی به طور قابل توجهی بالاتر می‌باشد و به بیش از 200 هزار دلار سالانه می‌رسد.

شرایط پذیرش بدون کنکور رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد

یکی از رایج ترین سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که آیا پذیرش پزشکی بدون کنکور در دانشگاه آزاد وجود دارد؟ دانشگاه آزاد تا قبل از سال 1400 در برخی رشته‌های پیراپزشکی در مقطع کاردانی پذیرش بدون کنکور داشته است، مانند کاردانی اتاق عمل، بهداشت محیط، تکنسین سلامت دندان، بهداشت عمومی، علوم آزمایشگاهی و هوشبری. در سال 1400 این دانشگاه هیچکدام از ‌رشته های پزشکی و سایر رشته‌های پیراپزشکی را به صورت بدون کنکور ارائه نداده است. داوطلبان برای انتخاب ‌رشته های پزشکی در این دانشگاه می‌بایست در کنکور شرکت می‌کرده‌اند.

در حال حاضر پذیرش بدون آزمون رشته های پزشکی دانشگاه آزاد تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و با شرایط خاصی که برای استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده است انجام می‌گیرد. طبق آخرین آیین نامه پذیرش بدون آزمون فارغ التحصیلان ممتاز، امتیاز نهایی هر درخواست کننده برای پذیرش، بر اساس ملاک‌های پژوهشی و آموزشی محاسبه می‌شود. برای مثال داوطلب دکترای تخصصی باید حداقل معدل 17.5 برای کلیه رشته‌ها و حداقل نمره پایان نامه 17 داشته باشد.

فیزیولوژی، فارماکولوژی، ایمنی شناسی، انگل شناسی، باکتری شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، آناتومی و جنین شناسی مقایسه‌ای از جمله رشته‌های دکترای تخصصی بدون آزمون این دانشگاه هستند. پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برخی رشته های پزشکی مانند آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی بهداشت محیط، بیوشیمی بالینی و گرایش‌های مختلف پرستاری، بدون آزمون و با شرایط استعدادهای درخشان انجام می‌گیرد.

رشته های پزشکی با آزمون دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌های جامع کشور است که تقریبا تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی ارائه می‌دهد. این دانشگاه ظرفیت پذیرش  دانشجو  بیشتری نسبت به دانشگاه دولتی دارد. در دانشگاه آزاد داوطلبان حتی با رتبه‌های پایین هم شانس قبولی در رشته مورد علاقه خود را دارند. داوطلبان برای ادامه تحصیل در رشته‌‌های پزشکی این دانشگاه باید در کنکورهای سراسری، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و یا دکترای تخصصی شرکت کنند.

دکمه بازگشت به بالا