خارجی

اردوغان: نباید فاجعه‌ مشابه چرنوبیل رخ دهد/گوترش: آسیب احتمالی به زاپوریژیا به منزله خودکشی است

رئیس جمهور ترکیه در دیدار سه جانبه با رئیس جمهور اوکراین و دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که در کنار اوکراین است و فاجعه ای شبیه چرنوبیل نمی تواند رخ دهد.

به گزارش رویداد برتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار سه جانبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که جنگ در نهایت بر سر میز مذاکره خاتمه خواهد یافت و در واقع زلنسکی و گوترش هم نظر دارند.

به گزارش آناتولی، اردوغان گفت: در راستای هدف احیای مذاکرات از طریق پارامترهای تعیین شده در استانبول، آماده ایفای نقش تسهیل کننده یا میانجی هستیم.

اردوغان تصریح کرد: جنگ اوکراین و روسیه اصلی ترین موضوعی است که کوتاه ترین و عادلانه ترین راه را برای رسیدن به میز مذاکره تعیین و ایجاد می کند و ما به ارزیابی نتایج دیدارهای امروز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ادامه خواهیم داد.

اردوغان افزود: جامعه جهانی باید مسئولیت بیشتری برای احیای روند دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین بر عهده بگیرد.

وی تاکید کرد: در این نشست امکان تبدیل فضای مثبت ایجاد شده توسط اجماع استانبول را به صلح پایدار ارزیابی کردیم.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت تجهیزات نظامی و پرسنل نیروگاه هسته ای زاپوریژیا باید خارج شوند. زیرا یک آسیب احتمالی در Zaporizhzhya خودکشی است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: روند مثبت بازار جهانی غذا نشان از پیروزی دیپلماسی دارد. صادرات بیشتر مواد غذایی و کود از اوکراین و روسیه برای کمک به آسیب پذیرترین افراد و کشورها حیاتی است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت: «مذاکره با روسیه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که این کشور از سرزمین‌های اوکراینی که به‌طور غیرقانونی اشغال کرده است، خارج شود».

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده ایم که سازوکارهای سازمان ملل را برای آزادی زندانیان ما در زندان های روسیه فعال کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا